2020.06.26. 14:00
Betegségeket is okozhat a koszos klíma
A klímák spray-vel történő befújása nem mindig elég a fertőtlenítéshez.
Fotó: Kiss Annamarie
Bár nem nevezhető tipikusan nyárinak a mostani júniusi időjárás, a lakásban sem uralkodik még napközben harminc fok, mégis – ha eddig nem tettük meg – érdemes már gondoskodnunk a klímaberendezés tisztításáról.
– Elsősorban arra kell figyelnünk, hogy a klímában lévő szűrőt portalanítani kell. Ezek általában műanyag szűrők, amelyeket nyugodtan ki lehet víz alatt, kefével súrolni. Otthon mást nem nagyon tudunk tenni a berendezés tisztaságáért.
„Elterjedt egy olyan karbantartási forma, hogy a klímás odamegy, befújja a berendezést egy spray-vel, és kész is, felveszi a pénzt. Ez egy nagy humbug”
– mutatott rá Kuklis János klímaszerelő. Hozzátette: – Az a baj ezzel a spray-vel, hogy a berendezésen belül, az úgynevezett mókuskeréken megtapad a por és a kosz, ott nőnek a gombák. A spray ezt a részt nem tisztítja, csak szakember tudja kitakarítani, mert darabokra kell szedni a masinát, sterimóval le kell fertőtleníteni – ismertette Kuklis János.
A szerelő arról is beszélt, hogy a klímaberendezés kint lévő részével milyen teendőnk vannak. Azoknak a bordáknak, melyeken keresztül leadja a hőt, szabadnak és tisztának kell lennie. Érdemes például nyírfavirágzás esetén figyelnünk, mert a fehér szöszök rátapadhatnak, beleülhetnek, s onnantól kezdve a készülék melegebb levegőt fog fújni, mert nem tudja leadni a hőt. Ha a klíma rendben van kívül, akkor sok teendő nincs a kültéri egységgel, csak a szakembernek kell ellenőriznie a kötéseket.
A klímaberendezésekben megülő por egyes baktériumok és gombák melegágyaként szolgál, ezért is fontos, hogy szakemberrel, kellő rendszerességgel gondoskodjunk a készülék fertőtlenítéséről. A berendezésben megtelepedő gombatenyészetek különféle légúti megbetegedéseket okozhatnak.
– Hogy milyen gyakran kell takarítani a klímát, attól függ, hűtésre és fűtésre is használják-e. Ha mindkettőre, akkor mindkét szezon kezdete előtt kellene tisztítani. Ez általában nem szokott megvalósulni, de azt elértük, hogy évente egyszer visszahívnak minket takarítani. A garancia feltétele, hogy évente egyszer igazolni kell a masina karbantartását – mondta el Kuklis János klímaszerelő. Hozzátette: – A szigorítások előtt nem úgy vették a klímaszerelők a takarítást, ennek isszuk most a levét. Akárhová kimegyünk, 95 százalékban szét kell szedni a klímát, mert annyira koszosak – ismertette.
A vonatokon is
A klímaberendezések karbantartása nem csak otthoni körben sarkalatos kérdés. A tömegközlekedési eszközökön is figyelmet kell fordítani erre.
– A klíma- és légjavító egységgel ellátott vonatok teljes körű karbantartását a javítási telephelyeinken végezzük. A klímaberendezések működésének vizsgálata, esetleges javítása a gyártói előírások alapján történik, melyek alapja minden esetben az EU-s direktíva. A vasúti légjavító és klímaberendezések elpárologtatóegységeinek tisztításakor használt tisztító-fertőtlenítő szerek Magyarországon – a klímás szektorban – kereskedelmi forgalomban kaphatók, és az illetékes hatóság által vasútüzemi alkalmazásra engedélyezett termékek – ismertette a Napló kérésére a MÁV Zrt.
A járványhelyzet miatt korlátozások léptek érvénybe a klímaberendezések használatában, azonban a korlátozások nem általános érvényűek, csak meghatározott üzemi paraméterekkel rendelkező klímákra vonatkoznak.
– A vasúti járművek berendezései nem tartoznak ebbe a kategóriába, mert ezek a klímaberendezések több ponton eltérnek a „háztartási” klímáktól, így az üzemeltetésük nincs korlátozva. Ezek az eszközök nem csak úgynevezett belső levegőt szívnak, a fűtési üzemmódjuk is folyamatos használatban van, ezáltal is elősegítik a baktérium- és vírusmentesség biztosítását. A levegőszűrők tisztítása vagy cseréje legalább kéthetente megtörténik. Ezenfelül a nyári időszak előtt soron kívüli felülvizsgálatot és tisztítást végzünk, ahol kiemelten foglalkozunk a légjavító egységek mechanikus tisztításával és fertőtlenítésével, a szűrőbetétek cseréjével – tudatta a vasúttársaság.
Speciális fertőtlenítő
– A debreceni közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok és CAF típusú villamosok, melyek klímaberendezéssel rendelkeznek, a hatósági előírásoknak megfelelően vannak karbantartva. A berendezések szűrőit évente, az igénybevételtől függően, amennyiben szükséges, többször is cseréli az ITK és társaságunk is – tudatta a DKV Zrt. – A klímaberendezések speciális fertőtlenítőanyaggal tisztíthatók, mellyel rendszeresen el is végezzük a fertőtlenítésüket. Természetesen az országos tiszti főorvos ajánlásaira minden esetben tekintettel vannak a szakembereink. Ennek értelmében azokon a járműveken, melyeken kikapcsolható a klímaberendezés, a használatuk a tiszti főorvosi ajánlás szerint nem engedélyezett – részletezték.
A távolsági buszokon
A Volánbusz Zrt. a Napló kérésére elmondta, a társaság külső szakértő cég segítségével kidolgozta a klímaberendezések járványügyi helyzetben való üzemeltetésének protokollját. Autóbuszokon ózonos fertőtlenítést alkalmaznak, amellyel a fedélzeti klímarendszert is rendszeresen fertőtlenítik. A klímaberendezések folyamatos friss levegős üzemeltetése érdekében azokat nem automata, hanem kézi vezérléssel működtetik, ennek következtében a berendezések némileg csökkent teljesítménnyel, de biztonságosan üzemeltethetők a meleg időszakban.
Kiss Dóra