Felsőoktatás

2020.06.12. 12:04

Hazánkban egyedülálló képzést indított a Debreceni Egyetem

A természetpedagógia célja a környezettudatosság és a szemléletformálás, továbbá környezetünk megismerése és megóvása.

Fotó: unideb.hu

A Debreceni Egyetem Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kara hazánkban elsőként hirdette meg három féléves posztgraduális képzését – tette közzé az unideb.hu.

– Természeti értékeink felismerése, illetve megóvása az agrárképzés minden területén elengedhetetlen. A természetpedagógiai képzésünk célja, hogy olyan szakembereket képezzünk, akik meglévő tudásuk átadásával a hagyományos, illetve az erdei iskolákban, állatkertekben, vadasparkokban a legfogékonyabb réteget, az általános- és középiskolásokat a természeti környezetük megbecsülése felé tereljék – mondta Juhász Lajos, Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar (MÉK) Természetvédelmi Állattani és Vadgazdálkodási Tanszékének vezetője, a képzés kezdeményezője, szakvezetője.

A pedagógusképzés nem új szerep az agrárkar számára, hiszen az agrármérnöktanár képzés révén nagy hagyományai vannak.

– A természetpedagógus képzés beindítása egy hosszú folyamat eredménye, amely 2002-ben, a természetvédelmi mérnök szak általunk történő alapításával és meghirdetésével kezdődött. A főiskolai szak kialakítása után, az alap- és mesterképzés megteremtését követően a képzések oktatási, gyakorlati, többéves tapasztalatai alapján terveztük meg a természetpedagógus képzés országos létrehozását, majd ennek engedélyezése után az elindítását 2019-ben – idézte fel az alapítás körülményeit Juhász Lajos.

A hallgatók két választható tantárgycsoporton, az erdőpedagógia és a zoopedagógia területén folytathatták tanulmányaikat a törzsanyagot képező tantárgyak mellett. A hallgatók között voltak természetvédelmi mérnökök és állatkertekben dolgozó diplomások (Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc). A 2020-ban beiskolázott újabb évfolyamban pedagógusok és nemzeti parki szakemberek mellett a Budapesti Állatkertből is jelentkezett egy, már Phd-fokozattal rendelkező hallgató.

– A pedagógusok számára teljesen más jellegű kihívást jelent az iskola falain kívüli oktatás. Ezt a plusz tudást és tapasztalatot szerettük volna megadni. Az első félévben az alapozó tárgyakra, többek között az állat- és növényismeretre, illetve környezeti nevelésre helyeztük a hangsúlyt. A tematika része a didaktika és a személyiségfejlesztés is, ezért a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar oktatói is bekapcsolódtak a képzésbe. A szakirányhoz kötődő tárgyak ezután következtek, a harmadik félévben pedig már a gyakorlat került a fókuszba. A képzés során hazánk nemzeti parkjaiban is gyarapíthatták tudásukat hallgatóink vezetett terepgyakorlatok formájában – ismertette a szakvezető.

Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a nemzetközi trendekhez hasonlóan fokozatosan nő a természetközeli táborok, erdei iskolák, tematikus zöld programok iránti érdeklődés hazánkban is.

– A piaci igény növekedésével nő a szakemberek iránt keresletet. Ez pedig fokozatosan felértékeli a képzés jelentőségét. A természetpedagógusok által szervezett programok nem a gyermekmegőrzést célozzák, hanem értékes tudásanyag átadására adnak lehetőséget a botanikus kertekben, erdei iskolai táborokban, állatkertek által szervezett zootáborokban. A DE MÉK természetpedagógia oktatási területe is kiszélesedhet.

A Természettudományi Múzeum Debrecenbe helyezésével, a múzeumpedagógia területének beemelésével tovább növelhetjük a képzés értékét – mondta Juhász Lajos.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában