2020.07.04. 15:30
Jelenleg a 2019-ben megtervezett útfelújításokat végzik a szakemberek a megyében
Az országos közúthálózaton, így Hajdú-Bihar útjain is számos műszakilag is indokolt szakasz felújítására van szükség.
Fotó: Napló-archív
Az érvényben lévő Útügyi Műszaki Előírások szerint az utak építésének, felújításának tervezésekor – útkategóriától függően – 10-15-20 éves tervezési időtávot kell alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a megtervezett szerkezetnek legalább ennyi ideig jelentős károsodás nélkül el kell viselni a forgalomból adódó igénybevételeket. A tervezett élettartam letelte után javasolt újabb felújítást végezni az adott útszakaszon. A javasolt javítási időpontok tartására azonban csak törekedhet az ország, döntően a 2010 előtt felhalmozott óriási lemaradást kell behozni. Az utóbbi években azonban a célirányos, előbb európai uniós, majd immár nagyrészben hazai, költségvetési forrásokból finanszírozott útfelújítási programokkal a korábbiakhoz képest gyorsabb ütemben újulhatnak meg útjaink.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Igazgatósága 1664 kilométer állami tulajdonú utat tart fenn. A megyei szervezet igazgatójától, Szoták Zoltántól tudjuk, hogy befejezéséhez közeledik a Komplex Útfelújítási Program, és már 2020-ban is, de a következő évekre jellemzően is áttevődik a hangsúly a kisebb településeket összekötő, vagy azok belterületén lévő mellékutak korszerűsítésére.
Mindig dolgoznak valahol
Harminc-negyven éves utakat és még régebbi alépítményeket javítanak a közút szakemberei.
– Két hazai forrásból megvalósuló útfelújítási program is fut jelenleg Magyarországon. Az egyik a három éve indult és lassan kifutóban lévő, 116 milliárd forintos pénzalappal rendelkező Komplex Útfelújítási Program. Ez a főútjaink felújítását szolgálta, mellékút csak kivételes esetben kerülhetett bele, akkor, ha annak nagyon nagy volt a forgalma. Mint például az elmúlt hetekben befejezett, 42-es főút és Szeghalom közötti út első 2,1 kilométeres szakasza. A másik forrás a 2019-ben indult Magyar Falu Program. Ebbe kimondottan a kisebb települések közötti utak újulnak meg, illetve azok, amelyeken 5 ezer lélekszámnál kevesebb települések érhetők el.
„A tavaly eldöntött szakaszokat tudjuk most kivitelezni, hiszen mindegyiknek előkészítési igénye van, például a tervek elkészíttetése, majd a közbeszerzési eljárás lefolytatása.”
A 2019-ben eldöntött útszakaszokból várhatóan a legtöbb átcsúszik 2021-es megvalósításra. A költségeket tekintve elmondható, hogy egy kilométer út felújítása körülbelül nettó 100 millió forintba kerül – válaszolta a Napló kérdésére Szoták Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Hajdú-Bihar Megyei Igazgatóságának igazgatója, akit a Sárrétudvariban kedden megtartott útátadón kérdeztük.
Gyorsult az ütem
A szakember részletezte, hogy 2019-ben nyolc útfelújítási projekt fejeződött be. Ennek egy része a Komplex Útfelújítási Programban valósult meg, és már voltak Magyar Falu Programos projektek is. Nagyrábé belterületén azonban még egy korábbi útfejlesztési program részeként, európai uniós támogatással épült meg 3,1 kilométer hosszan az út. Jelenleg folyik Nyírábrányban, a budaábrányi részen 3,5 kilométeren útfelújítás, amivel néhány hét múlva elkészül a kivitelező, bár még lenne neki körülbelül másfél hónapja. Folyamatban van a 47-es főút berettyószentmártoni szakaszán, továbbá Báránd belterületén 2,6 kilométer hosszúságban az útfelújítás. Befejezéshez közeledik a Konyár-Derecske összekötő út 5,7 kilométeres részének felújítása. Elkezdődött a 47-es főút Debrecentől délre lévő részén, a hosszúpályi leágazásnál az úgynevezett ötágú körforgalom építése. Ez utóbbi a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program és hazai, úgynevezett vegyes forrásfelhasználásával készül el. A Magyar Falu Programban a tervek szerint 2021-ben közel 19 kilométer útszakasz 2,32 milliárdból újul meg és hat település nyolc útját érinti. Szoták Zoltán hangsúlyozta, az utóbbi években nagyobb lendületet vett a mellékúthálózat felújítása a megyében. Ez elsősorban a hazai forrásoknak, azon belül is a Magyar Falu Programnak köszönhető.
Fenntartják, üzemeltetik
Szoták Zoltán a kérdésünkre az útfelújítások időbeni ütemezéséről is beszélt. – Van egy jogszabály, ami meghatározza azt, hogy mennyi az út pályaszerkezeti rétegek kötelező alkalmassági ideje. Ez a kopórétegre öt év, ami azt jelenti, hogy a kivitelezőnek vállalnia kell, hogy öt évig nemcsak közlekedésre alkalmas, hanem jó minőségű az út. Az út alépítményére ugyanez 10 év. Az útügyi műszaki előírás szerint egy kopóréteg tervezési élettartama mellékúton 10, főúton 15 év. Tehát 10 illetve 15 év elteltével lenne szükséges újra felújítani, lemarni róla a felületet és aszfalttal újra teríteni. Azonban vannak olyan szakaszok, ahol most 30-40 éves utakat és még korábban megépített útalapokat újítunk fel. Rengeteg olyan utunk van, ahol elkészült egy szakasz az itatott makadámból, és most kerül rá véglegesen egy jó minőségű aszfalt. Látszik az igyekezet az államon, a Magyar Falu Program kimondottan erről szól. Társaságunk az Országos Közutak Kezelési Szabályzata szerint az üzemeltetési és fenntartási feladatokat látja el, a rendelkezésünkre biztosított felújítási forrásokat pedig külső kivitelezőkön keresztül használhatjuk fel. Az igazi útfelújítások ezekkel a programokkal az elmúlt években indultak meg, és most már nagyon komoly látszata van a megyében is – jelentette ki Szoták Zoltán.
Kovács Zsolt
Útfelújítások Hajdú-Biharban
2019-ben befejeződött:
2020-as munkálatok:
2021-es terv: