vihar után

2020.08.01. 09:38

Mi a teendő, ha áramkimaradás okoz kárt?

A szakértő szerint vagy a biztosítóhoz vagy pedig a szolgáltatóhoz érdemes fordulni.

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

A nyári zivatarok és viharok sokak életét megkeserítették az elmúlt hetekben. Több olvasónk is jelezte, hogy az áramkimaradások hibát idéztek elő az elektromos készülékeikben, de nem tudják, ilyenkor mi a teendő. A helyzet tisztázására a Napló megkereste Kiss-Benedek Damariszt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) tanácsadóját.

Nem jótállás kérdése

Olvasóink több esetben is feltették a kérdést, mi a helyzet a jótállásos háztartási gépeknél vagy romlott ételeknél. – Jelen esetben lényegtelen, hogy van-e jót­állás a termékre. Ez csak akkor bír relevanciával, ha a polgári törvénykönyv szerinti hibás teljesítésről beszélhetünk, tehát már a teljesítés előtt fennállt például gyártási hiba – tett különbséget. Kifejtette, hogy ha a hiba oka annak tudható be, hogy egy készülék nem kapott elegendő áramot, vagy 1-2 napig áram nélkül maradt, és emiatt kell javítani vagy cserélni, akkor az nem a terméket eladó oldalán fellépő hibás teljesítés. – Az élelmiszereknél is hasonló a helyzet, tehát az eladó, a webáruház nem teljesít hibásan akkor, ha az áramszünet miatt romlik meg az étel. Ekkor sem alkalmazható a kellékszavatosság és jót­állás köre – tette hozzá.

Káron szerzés tilalma

Kiss-Benedek Damarisz
Fotó: fome.hu

Kiss-Benedek Damarisz azt tanácsolja, érdemes a lakásbiztosítási szerződést megvizsgálni, mit is tartalmaz pontosan. Emellett opció lehet az is, hogy a fogyasztó a szolgáltatóval, jelen esetben az E.ON-nal szemben érvényesíti kártérítési igényét. – Fontos kiemelni azonban, hogy egyszerre a szolgáltatótól és a biztosítótól nem lehet igényelni kártérítést, hiszen az a káron szerzés tilalmába ütközhet – figyelmeztetett a Fome szakértője. Az áramszolgáltató általános szerződési feltételeiből (ászf) kiindulva elmondható, kártérítés igénylése esetén be kell jelenteni a kárt, annak mértékét, valamint az áramkimaradás és a kár közötti okozati összefüggést. Ezeket a fogyasztónak kell bizonyítania.

– Érdemes szakértőhöz fordulni és megvizsgáltatni a készülékeket. A jogviták tapasztalatai alapján elmondható, az is fontos, hogy a szakértői vélemények szakmailag megalapozottak, részletesek legyenek, és egyértelműen meghatározzák, mi volt a hiba oka. Ha az szerepel benne, hogy „akár áramkimaradás is okozhatta”, tehát feltételes módban írják a szakvéleményt, az nem elegendő, ahogy a probléma pontos műszaki leírása is fontos – osztotta meg a FOME tapasztalatait Kiss-Benedek Damarisz.

Szilágyi Gergő

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában