2020.08.01. 09:38
Mi a teendő, ha áramkimaradás okoz kárt?
A szakértő szerint vagy a biztosítóhoz vagy pedig a szolgáltatóhoz érdemes fordulni.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
A nyári zivatarok és viharok sokak életét megkeserítették az elmúlt hetekben. Több olvasónk is jelezte, hogy az áramkimaradások hibát idéztek elő az elektromos készülékeikben, de nem tudják, ilyenkor mi a teendő. A helyzet tisztázására a Napló megkereste Kiss-Benedek Damariszt, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (Fome) tanácsadóját.
Nem jótállás kérdése
Olvasóink több esetben is feltették a kérdést, mi a helyzet a jótállásos háztartási gépeknél vagy romlott ételeknél. – Jelen esetben lényegtelen, hogy van-e jótállás a termékre. Ez csak akkor bír relevanciával, ha a polgári törvénykönyv szerinti hibás teljesítésről beszélhetünk, tehát már a teljesítés előtt fennállt például gyártási hiba – tett különbséget. Kifejtette, hogy ha a hiba oka annak tudható be, hogy egy készülék nem kapott elegendő áramot, vagy 1-2 napig áram nélkül maradt, és emiatt kell javítani vagy cserélni, akkor az nem a terméket eladó oldalán fellépő hibás teljesítés. – Az élelmiszereknél is hasonló a helyzet, tehát az eladó, a webáruház nem teljesít hibásan akkor, ha az áramszünet miatt romlik meg az étel. Ekkor sem alkalmazható a kellékszavatosság és jótállás köre – tette hozzá.
Káron szerzés tilalma
Kiss-Benedek Damarisz azt tanácsolja, érdemes a lakásbiztosítási szerződést megvizsgálni, mit is tartalmaz pontosan. Emellett opció lehet az is, hogy a fogyasztó a szolgáltatóval, jelen esetben az E.ON-nal szemben érvényesíti kártérítési igényét. – Fontos kiemelni azonban, hogy egyszerre a szolgáltatótól és a biztosítótól nem lehet igényelni kártérítést, hiszen az a káron szerzés tilalmába ütközhet – figyelmeztetett a Fome szakértője. Az áramszolgáltató általános szerződési feltételeiből (ászf) kiindulva elmondható, kártérítés igénylése esetén be kell jelenteni a kárt, annak mértékét, valamint az áramkimaradás és a kár közötti okozati összefüggést. Ezeket a fogyasztónak kell bizonyítania.
– Érdemes szakértőhöz fordulni és megvizsgáltatni a készülékeket. A jogviták tapasztalatai alapján elmondható, az is fontos, hogy a szakértői vélemények szakmailag megalapozottak, részletesek legyenek, és egyértelműen meghatározzák, mi volt a hiba oka. Ha az szerepel benne, hogy „akár áramkimaradás is okozhatta”, tehát feltételes módban írják a szakvéleményt, az nem elegendő, ahogy a probléma pontos műszaki leírása is fontos – osztotta meg a FOME tapasztalatait Kiss-Benedek Damarisz.
Szilágyi Gergő