2020.09.03. 17:27
Csendes, mégis feltűnő – suhanás a cívisváros új elektromos próbabuszával
A kétajtós járműnek 34 ülő-, 52 álló- és egy kerekesszékes helye van.
MP
Fotó: Molnár Péter
„Milyen szép!” – ámuldoztak többen is, amikor csütörtökön felszálltak az egy hónapos próbaúton Debrecenben futó Mercedes-Benz eCitaro zöldbuszra. Utazásunkkor csatlakoztak hozzánk olyan lányok is, akiknek az arcáról öröm sugárzott, amikor meglátták, hogy az új jármű gördült be a megállójukba.
„A környezettudatos Debrecenért!” felirattal is ékesített autóbusz az országban elsőként a cívisvárosban ismerhető meg, mivel a hajdú-bihari megyeszékhely az első állomása a kormány által meghirdetett Zöld Busz Mintaprojektnek. A teljesen elektromos hajtású autóbusz a közösségi közlekedés részeként, menetrend szerint közlekedik szeptemberben, és ingyenesen használhatja a nagyközönség.
Riport a Zöld Buszon
Kényelmes szék, USB-k
A Napló munkatársai a Segner téren szálltak fel a messziről is feltűnő – metálszürke színű, magas – buszra. Aznap a 34-es vonalon közlekedett, és már többen is vártak rá, amikor megérkezett a középső kocsiállásra.
A csillogó-villogó járművet Berki Sándor sofőr vezette, láthatóan nagy élvezettel. Hozzá hasonlóan az utasok is maszkot viseltek, és két idősebb férfit leszámítva mindenkinek eltakarta az orrát is a védőeszköze. Az időnként repülőgép hangjára emlékeztető, diszkrét búgással gyorsuló, egyébként jellemzően csendes kocsit mindvégig a körülöttünk közlekedők is élénk érdeklődéssel figyelték, ezt tettük mi is a kényelmes széken elhelyezkedve.
A kétajtós busznak 34 ülő-, 52 álló- és egy kerekesszékes helye van. Az állóhelyeket nehéz volt képzeletben elosztanunk, annál is inkább, mivel hátul alig vannak kapaszkodókorlátok, csak néhány fogantyú. Ezt leszámítva, a tájékoztatást és komfortot speciális monitorok is fokozzák, továbbá időseknek kijelölt helyek, forgatható karfák, valamint USB-csatlakozók is. Természetes szellőzés vagy klíma viszont zavaróan kevés volt a próbautunkon.
Egy töltéssel 200 kilométer
A Felsőjózsára vezető, csütörtöki útvonalon külön érdekes volt, hogy a Mercedes az olyan szűk helyeken is végig suhant, mint például Deák és az Elek utca. A keskeny részeken a hangtalan jármű felbukkanásakor bicikliseknek, autóknak is félre kellett húzódniuk, hogy elférjen az eCitaro. Megtudtuk azt is, hogy ennek a busznak a végsebessége 80 kilométer/óra, és egy töltéssel 200 kilométernyi utat képes megtenni. Töltőállomása az Inter-Tanker telepén található.
A 100 százalékban elektromos meghajtású autóbuszt egy hónapon keresztül, szeptember végéig tervezetten a DKV 3., 11., 19., 22., 24., 25., 25Y., 36., 41. számjelzésű járatain használhatják a debreceniek térítésmentesen. A napi menetrend a Dkv.hu oldalon is tanulmányozható.
Minden időjárási körülmény között
Tesztkörünk után a Napló megkérdezte Miklós Istvánt, a DKV forgalmi igazgatóját az eddigi tapasztalataikról. A szakember elmondta, hogy kellemesek a benyomásaik, a busz teljesítette a napi kilométer-elvárást, teljesen jó a dinamikája, könnyű és élvezetes vezetni. A teljes megismerés érdekében remélhetőleg minden időjárási körülmény között, például csúcsidőszakban klimatizálva vagy akár fűtés közben kipróbálhatják a rendelkezésre álló 28 nap alatt.
Klímasemlegesség 2050-ig
A Zöld Busz Programmal a kormány 36 milliárd forintot fordít arra, hogy környezetbarát járművek közlekedjenek a nagyvárosokban. A cél az, hogy a településeken nulla vagy alacsony károsanyag-kibocsátású buszok szállítsák az utasokat. A közlekedés zöldítése elengedhetetlen eleme annak, hogy Magyarország teljesítse a 2050-ig vállalt – az Európai Unió által kijelölt – klímasemlegességet. Debrecen élen járt a környezetbarát közösségi közlekedés kialakításában már 2009-ben, hiszen a hajdú-bihari megyeszékhely az első nagyváros, amely a teljes flottáját lecserélte az akkori legkorszerűbb, EURO 5-ös autóbuszokra. Ezáltal éves szinten mintegy 500 tonnányi károsanyag-kibocsátással csökkentette a
környezeti terhelést.
Vass Attila
Kapcsolódó cikkek:
Ősszel elindul a Zöld Busz Program
Külön 800 millió forintot kap Debrecen a Zöld Busz Mintaprojekt keretében