2020.10.05. 11:31
Egyre keresettebbek az okos cipók
A jövőben külföldön is gyárthatják az egészséget támogató élelmiszereket.
Van igény az okos élelmiszerekre
Fotó: HS-archív
Miközben a világjárvány cégek, sőt komplett ágazatok tíz- és százezreit kényszerítette a „leállósávba”, a debreceni központú Hajdúsági Sütödék-csoport által kifejlesztett Smart Food élelmiszer- és egészség-koncepció térhódítása itthon tovább folytatódik.
Már hét partnerrel
Szakács Tamás, az Okos Élelmiszerek Kft. ügyvezetője elmondta, hogy napjainkra évi több mint 5 millió darab fogy Magyarországon a Vitajó okos cipókból, noha ez csak egy (bár kétségkívül meghatározó) brand a „családtagok” közül. A heti 100 ezer okos cipó értékesítése fogyasztói áron számolva közel 2 milliárd forintos piacnak felel meg, ezzel a termékkör a sütőipari kategóriában a funkcionális élelmiszerek között az egyik legsikeresebb, és a COVID-járvány ellenére folyamatosan nőnek az eladások.
Az okos élelmiszerek elterjesztésére a debreceniek 2018-ban speciális gyártói-piaci franchise-rendszert hoztak létre. Ma már 7 partnerük van Magyarországon, és további sütőipari cégek csatlakozása várható a következő időszakban. „Tavaly elkezdődtek a külföldi jelenlétről zajló tárgyalások is, és bár ezeket a diskurzusokat most a világjárvány nehézkessé teszi, van ígéretesnek tűnő potenciális franchise partner a határainkon túl is” – mondta Szakács Tamás.
Új formátumokban
A szakember elárulta, hogy a Vitajó brand tagjai közül egyelőre a csomagolt cipó formátumok és – Kelet-Magyarország területén – a Vitajó kalácsok vannak piacon. Azonban a következő fél évben megjelenhetnek majd az első, úgynevezett „helyben sütött” változatok kenyér, zsemle, szendvicsalap és egyéb formátumokban. A kutatásokat és termékfejlesztéseket végző cégcsoport (amely innovátorként határozta meg a szerepét és ezért is épít franchise rendszert) referencia jelleggel egy olyan fejlesztésbe, konkrétan új üzem kialakításába kezdett, ami ezen termékek fagyasztott formátumainak a piaci elterjesztését célozza itthon és külföldön. A 750-800 millió forintos beruházás révén – amelyben 280 millió forint az európai uniós támogatás – létrejövő új üzemben évi 50-60 millió termékegységet állítanak majd elő.
A külföldi terjeszkedés előszeleként másfél éve kezdődött meg a Vitajó márkanév külföldi megfelelőjének, a Vitayoo nemzetközi védjegynek a bejegyzési folyamata. A nemzetközi védjegy már védett az Egyesült Államokban, az Európai Unióban, Oroszországban, Ausztráliában és Új-Zélandon. További országokban is folynak a védjegyeztetések, melyeknek célja, hogy az okos élelmiszereik egységes brandként tudjanak megjelenni a nemzetközi piacokon.
Az ügyvezető elmondta azt is, hogy a Smart Food élelmiszer- és egészség-koncepció a jelen járványos időszakban különösen felértékelődik. A koncepció 2018-ban bekerült a 100 legérdekesebb magyarországi innováció közé, 2019-ben pedig a Magyar Innovációs Nagydíjon a 40 legelismertebb innováció közé választotta be a szakmai zsűri. A sikerek ellenére a debreceni cégcsoportot is érzékenyen érintette a válság, hiszen nem tudják a tervezett ütemben építeni a franchise rendszert, de a távlati célok ettől függetlenül sem változtak. Csak okos cipókból évi 4-5 milliárd forintos piacot kívánnak felépíteni Magyarországon a következő időszakban.
A Hajdúsági Sütödék-csoportról (HS-csoport) számokban
Éves árbevétel 2019-ben: 7,63 milliárd forint
Várható éves árbevétel 2020-ban: 7,7 milliárd forint
Adózás előtti eredmény 2019-ben: 136 millió forint
Várható adózás előtti eredmény 2020-ban: 175 millió forint
Foglalkoztatotti létszám: 420 fő
Az új beruházás révén első lépésben 15 új munkahely jön létre.