nagy lehetőség

2020.11.03. 13:41

Évszázados hagyomány a hazai buszgyártás, 2028-ig hétezer jármű cseréje a cél

Büszkék lehetünk rá, hogy ebben az iparban van mire alapozni.

Fotó: Kiss Annamarie

A kormány által elfogadott nemzeti buszstratégia koncepció általános célja, hogy a járműállomány a lehető legmodernebb buszokból álljon – mondta Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár Debrecenben, az ITK Holding Zrt. 100 százalékos tulajdonában lévő Inter Traction Electrics Kft. új debreceni üzemcsarnokának átadó ünnepségén.

Az államtitkár kiemelte,

a magyar buszgyártás évszázados hagyománnyal rendelkezik, az új debreceni gyáregység minden bizonnyal hozzá fog járulni az iparág újraéledéséhez, felvirágzásához.

– Országunk egyszer már a Keleti Blokk tagjaként megmutatta, hogy akár globális buszgyártó központ is tudunk lenni, de a külső körülmények változása és a változtatásra való lehetetlenség – nem pedig a képessége hiánya – ellehetetlenítette korábbi sikereinket. Most újra eljött a lehetőség, hogy megmutassuk, mire vagyunk képesek – hangsúlyozta Mosóczi László.

Mosóczi László
Fotó: Kiss Annamarie

Mint mondta, a jövőre nézve azzal lehet számolni, hogy a közösségi közlekedésben 10 éves időtávon belül, mai ismereteink alapján hozzávetőlegesen 7700 autóbuszra lesz szükség, ebből a helyi közlekedésben körülbelül 2300-as járatállomány lesz 2028-ban. A kormány által elfogadott nemzeti buszstratégia koncepció általános célja, hogy ez a járműállomány a lehető legmodernebb buszokból álljon, melyek átlagéletkora a jelenlegi több mint 14 évről 10 évre csökkenjen.

„Nagy bizonyossággal mondhatjuk, hogy a stratégia 2028-ra eléri a célját,”

amennyiben 9 év alatt 7 ezer busz cseréjére sor kerül, legalább 60 százalékos hazai hozzáadott érték mellett. Ehhez pedig innovatív szemléletre és fejlesztő tevékenységre van szükség.

– A következő évtizedben a közlekedési szektorban várhatóan egyre hangsúlyosabbá válik az elektromobilitás és az elektromos hajtások alkalmazása. A gyártelep jövőbeni tervei egybevágnak a magyar kormány korszerűséggel kapcsolatos stratégiai elképzeléseivel. Ha van nyitottság a fejlesztésekre, akkor van perspektíva, az ötleteknek teret lehet adni – fogalmazott Mosóczi László.

Az államtitkár vallja, a jövőről nem csak annyit tudunk, hogy nemzeti és korszerű, a legfontosabb, hogy zöld is. – A közlekedés zöldítése a klíma-és természetvédelmi akcióterv sarkalatos pontja, és Magyarország által 2050-re vállalt karbonsemlegesség elengedhetetlen feltétele. Ebben az ágazatban tehetünk a legtöbbet, hiszen a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel – mondta a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár. – A kormány 2019 szeptemberében fogadta el a nemzeti buszstratégiai koncepciót, és a Zöld Busz Mintaprojektet, mellyel nemcsak ösztönözni kívánjuk a hazai buszgyártást, hanem csökkenteni fogjuk az üzemeltetett buszok átlagéletkorát, a buszos közlekedés károsanyag-kibocsátási értékeit és fenntartási költségeit, ugyanakkor javítani fogjuk az utazási szolgáltatások minőségét.

– A magyar kormány a következő 10 évben a Zöld Busz Program keretében 36 milliárd forinttal támogatja a helyben nulla kibocsátású járművek forgalomba állítását a nagyvárosok közösségi közlekedésében.

„A klíma- és természetvédelmi akcióterv intézkedésének köszönhetően 2022-től csak elektromos buszt lehet üzembe helyezni”

a 25 ezer főt meghaladó lélekszámú településeken. Ennek eredményeként 10 éven belül a nagyvárosokban közlekedő minden második busz környezetkímélő lesz. Közel 1300 elektromos helyi busz állhat üzembe 2029-ig, mindezzel együtt fog járni a korszerűtlen buszparkok cseréje, és emelkedni fog a közlekedési szolgáltatások színvonala – tudatta Mosóczi László, aki arra is kitért, a Zöld Busz Program célzott iparfejlesztés is, cél, hogy a buszgyártás elérje a 60 százalékos hazai hozzáadott értéket. Magyarországon a megyei jogú városokat beleszámolva összesen 47 város érintett a programban. A 25 ezer főnél nagyobb lakosú településeken hozzávetőlegesen 2900 busz közlekedik, melynek nagy része idős és korszerűtlen, ezért elengedhetetlenül fontos a városok támogatása abban, ha döntenek autóbuszok vásárlásáról, akkor már ma is inkább az elektromos járműveket válasszák, amelyek nemcsak a környezetünket, hanem az egészségünket is megkímélik. – Tudjuk, hogy a közösségi közlekedés is a pandémia károsultja lett, ezért a koronavírus okozta nagyfokú gazdasági károk enyhítésében az önkormányzatok tehermentesítésére és új buszok beszerzéséhez igyekszünk további finanszírozási lehetőségeket is bevonni a későbbiekben – mondta az államtitkár.

KD

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában