2021.02.16. 07:30
Meglepő eredmények születtek a központi írásbeli felvételin
Az eredményeinek 90 százalékos feldolgozottságából kiderül, magyar nyelvből a diákok átlagosan 24,4, matematikából pedig 22,7 pontot értek el. A Debreceni Református Kollégium Gimnáziumában az országos átlag feletti az eredmény – tudtuk meg Ivánné Nagy Bernadett intézményvezetőtől.
Az írásbeli eredményei már megvannak | Fotó: Napló-archív
Fotó: Napló-archív
Az Oktatási Hivatal nyilvánosságra hozta a központi írásbeli vizsgák előzetes eredményeit. Az írásbelit javító középiskolák a központi informatikai rendszerben a vizsgaeredmények több mint 90 százalékát rögzítették, ezen eredmények alapján magyar nyelvből a diákok átlagosan 24,4, matematikából pedig 22,7 pontot értek el. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár a múlt héten az eredményekről elmondta, az előző évekhez nagyon hasonlóak születtek, évfolyamonként és tantárgyanként mindössze két-három pontos ingadozás volt mérhető a korábbi adatokhoz képest. Kiemelte, a visszajelzések alapján idén a matematika könnyebb, a magyar nehezebb volt a 2020-as vizsgasorhoz képest. A nyolcadikosok a megszerezhető 100 pontból átlagosan 47,2 pontot szereztek.
Azt, hogy a magyar nyelvi feladatsor nehezebb volt, az is bizonyítja, hogy voltak olyan évek, amikor 30 pont felett volt a vizsgázók átlagpontszáma, 2018-ban majdnem elérte a 33-at. – A matematika írásbelik eredménye és nehézségi foka a sokéves átlagnak megfelelő, ami meglepő, hogy a magyar gyengébben sikerült, mert volt olyan típusú feladat, ami megzavarta a gyerekeket. Az értelmetlen, toldalékolt szöveget tartalmazó feladatot nehezen tudták abszolválni a diákok, sok időt elvett tőlük, így magyarból ez összességeben egy gyengébb teljesítményt hozott – mondta Fekete József, a Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum igazgatója. Hozzátette,
amit kompenzálni szokott a magyar a matematikán, az most elmaradt.
Más az elvárás
A Debreceni Református Kollégium Gimnáziumában 108 tanuló írta meg a központi felvételit, a diákok az országos átlag felett értek el eredményt. – Magyar nyelvből 27, matematikából 28 pont az átlageredményünk. Azt tudom, hogy a Fazekas Mihály Gimnáziumban magyarból 33, matematikából pedig 36 pont lett – mondta a Naplónak Ivánné Nagy Bernadett, a református gimnázium igazgatója.
– A magyar rosszabbul sikerült most a diákoknak a mi iskolánkban is, mint a többségi intézményekben. Azt mondják a kollégáim, nem volt nehéz, viszont nagyon sok információra kellett figyelniük a diákoknak. A szövegértési kompetenciák nem feltétlenül alkalmasak arra ebben a korosztályban, hogy egy ilyen terjedelmű dolgozatot meg tudjanak oldani a tanulók. A matematika személyes véleményem szerint nem volt nehéz, a vártnak megfelelő volt, ugyanazok a típusfeladatok jelentek meg, amik a korábbi években, igazából meglepetés nem érte a diákokat – értékelte a feladatsorokat az intézményvezető.
Ivánné Nagy Bernadett arra is kitért, miből adódhat a gyengébb magyarteljesítmény. – A tanórákon elsősorban nem szövegértési kompetenciafejlesztés zajlik. Van egy tananyag, aminek a mentén haladni kell, miközben azt látjuk, hogy a felvételi elsősorban kompetenciaalapon készül, a gyakorlati alkalmazásra viszonylag kevés hangsúly esik a tanórákon. Ennek az az oka, hogy más az elvárás, mint amit a kimeneti mérés követel magyarból és matematikából is – fogalmazott.
Az intézményükben február végén lesz a szóbeli, a jelentkezések számától függ, elég lesz-e két nap a lebonyolításra. A Debreceni Református Kollégium Gimnáziumában tagozatonként kell külön szóbelizni, illetve szövegértési kompetenciát is néznek szóbelin, ezt látják a leggyengébb pontnak a diákoknál.
A szóbeli felvételit az iskola határozza meg
– Úgy vagyunk informálva, hogy a szóbeli meg lesz tartva rendes, jelenléti formában, vírusvédelmi szabályokat megtartása mellett. Minden intézménynek van egy kötelező kiadványa a felvételivel kapcsolatban, abban tételesen le van írva, hogy mely szakon milyen témakörök merülhetnek fel. Ez a tájékoztató egyedi, minden esetben az intézmény sajátosságainak megfelelő. Mi a művészeti képzés és a nyelvi tagozatok sajátosságainak megfelelően alakítottuk ki – mondta Fekete József. Az iskola esetében például a táncos és szobrász szakon egészségügyi alkalmassági vizsgán is részt kell venniük a tanulóknak.
A Kós Károly Művészeti Szakközépiskola és Kollégium nem szervezett írásbelit, náluk más a felvételi eljárás. – Nem kötelező az írásbeli felvételi kérése, minden iskola maga határozza meg, hogy a felvételi eljárását mi szerint végzi. Mi az érettségi tantárgyak érdemjegyeiből számítjuk a pontok hatvan százalékát, a többit pedig rajzkészségvizsgálatból, ami a jövő héten lesz. Kis csoportokban és elcsúsztatva fogjuk behívni a diákokat, maximum tíz diák lesz egy teremben. Mi fogjuk adni nekik a rajztáblát és a rajzlapot, ők a rajzeszközöket fogják hozni. Lerakják majd a munkájukat, mi pedig majd a következő nap fogunk ezekhez nyúlni. Ugyanazokat a szabályokat fogjuk betartani, amik mentén májusban az érettségit szerveztük – osztotta meg a Hajdú-bihari Naplóval Vargáné Szabadka Tünde, az intézmény vezetője.
Kiss Dóra
Az elmúlt évek adatai is árulkodók lehetnek
Az eduline.hu már korábban megírta, hogy az ország top 10 középiskolájába szinte lehetetlen bekerülni: van olyan intézmény, ahol 17-szeres a túljelentkezés. De nem csak ezekben az intézményekben kell megküzdeni a férőhelyért. Az oktatási aktualitásokkal foglalkozó portál most arra hívta fel a figyelmet, hogy meglehet nézni, a tanulók által választott iskolában mennyi az esély a bekerülésre. Ehhez az Oktatási Hivatal oldalán található keresőt kell használni, melynek segítségével a tanulók utánajárhatnak, hogy az elmúlt években hányan jelentkeztek a különböző középiskolák kilencedikes osztályaiba, hányan jelölték meg első helyen az adott tanulmányi területet, és végül hányan kerültek be a kiválasztott osztályba. A kereső természetesen a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumok jelentkezési statisztikáit is kiadja.
Mint írják, a középiskolákba való bekerülésnek három módja van: az iskolák vagy csak az általános iskolai tanulmányi eredményeket veszik figyelembe, vagy a tanulmányi eredményeket és a központi írásbeli felvételi pontszámát is, vagy együtt a tanulmányi eredményeket, a központi írásbeli vizsga és a szóbeli eredményeit. Idén az intézmények a szóbeliket február 23-a és március 12-e között tartják. A szóbelik előtt azonban lesz még egy fontos határidő: február 19-ig kell leadni a jelentkezéseteket a középiskolába, a nagy döntésig viszont még számtalan tényezőt érdemes mérlegelni a tanulóknak, minden oldalról érdemes körbejárni a pályaválasztás témakörét.