2021.03.14. 19:00
Ezen a héten már kattintással érkeztek az ismeretek a diákok otthonaiba
A közoktatás rendjéről szóló legutóbbi kormányrendelet miatt múlt hét pénteken bezártak az általános iskolák és az óvodák.
A technikai megpróbáltatások leküzdésében az iskolák is segítenek | Fotó: MW-archív
Fotó: Löffler Péter
A koronavírus-járvány első hullámának idején, tavaly márciusban még nem készülhettek fel a digitális tanrend gyors bevezetésére az oktatási intézmények, legutóbb viszont a legtöbb iskolában már előre kidolgozott stratégia mentén indult a tanítás. A debreceni intézményekben e-mail-címet kellett létrehozniuk a szülőknek, hogy az iskolás gyerekek csatlakozhassanak az online tantermekhez, illetve felvehessék az órarendjükben szereplő tantárgyaikat. Az iskolai ügyeletben a tanulóknak nemcsak felügyeletet biztosítanak a pedagógusok, hanem segítik a diákokat, hogy bekapcsolódjanak a digitális oktatásba. A Napló szülőket, diákokat és pedagógusokat kérdezett arról, hogy milyen kihívásokkal és jó megoldásokkal találkoztak a háromhetesre tervezett digitális oktatás megvalósulásában. Megtudtuk azt is, hogy az iskolai ügyeletben milyen segítséggel csatlakozhatnak a diákok az online oktatáshoz.
Nem csökkent az elvárás
Hódos Erika a második osztályos diákjait már az online oktatás első napjaiban hiányolta. A debreceni pedagógus ezt akkor mondta el, amikor tapasztalatairól kérdeztük az első „digitális A hét” végéhez közeledve. A szakember szerint ebben a rendkívül viszontagságos helyzetben a legfontosabb, hogy a sok, nem várt feladattal a tanítók ne vegyék el a szülők kedvét az otthoni tanítás segítésétől. Hódos Erika úgy véli, hogy most a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt türelmet kell gyakorolniuk.
Kamera, rutin, telefon
– Meg kellett oldanunk, hogy legalább az egyik szülő felügyeletet tudjon biztosítani, otthon tudjon maradni, és segítse a gyereket a tanulásban. Ezenkívül fel kellett készülnünk arra, hogy a technikai feltételek is megfelelőek legyenek: legyen webkamera, megfelelő hangszóró, vagy akinek eddig még nem volt: számítógép, laptop vagy telefon, amit csak a gyerek használ – összegzett Kiss Anikó, aki debreceni szülőként a szülői munkaközösség tagja is, így az elmúlt hétvégén sok teendője volt az eredményes hétfői kezdés érdekében. Az édesanya elmondta: a világjárvány első hullámához, azaz tavaly márciushoz képest jóval gördülékenyebb volt az átállás a digitális oktatásra, többek között azért, mert sok munkáltató tudta lehetővé tenni az otthoni munkavégzést.
„Fontos tapasztalat, hogy az első hullám idején már megszereztük a rutint oktatásban, így tudtuk, hogy mi vár ránk, szülőkre”
– vélekedett Kiss Anikó. A szülők részéről talán valamennyivel kevesebb már az elvárás a gyerekek felé, mint az első hullámnál, de a tanárok részéről ugyanannyi maradt: nincs kevesebb tanulnivaló, legalábbis egyelőre így látjuk – összegzett végül.
Nem érte őket villámcsapásként
Alsó tagozatban elsősorban a matematika, a magyar és a környezetismeret, míg felsőben a legfontosabb közismereti tantárgyak kapnak helyet az online óraadásban. A készségtárgyakat a debreceni Kinizsi-iskolában a digitális oktatás idején leginkább távoktatással oktatják a pedagógusok, ami azt jelenti, hogy az ének-, a rajz-, a testnevelés- és a technikaórákra a gyerekek elsősorban írásban kapják meg a feladatokat. Piros Zoltán intézményvezető a Naplónak arról számolt be, hogy az online órák és a távoktatásban kiadott feladatok arányát igyekeztek a gyerekek teherbírásához igazítani. – Az volt a célunk a tanrend kialakításakor, hogy a diákok ne ömlesztve kapják meg a tanulnivalót, és emiatt ne üljenek folyamatosan a számítógép előtt – összegzett az iskolaigazgató. Kérdésünkre beszámolt arról is, hogy a hagyományos tanrendről az online tanításra váltás nem érte őket váratlanul. – Már tavaly augusztusban kidolgoztuk az esetlegesen visszatérő digitális oktatás rendjét, a tanév elején már minden tantárgynak kódokat generáltunk, hogy a gyerekek bonyodalmak nélkül beléphessenek majd a Google Tantermekbe, és felvehessék a tantárgyakat.
„Nem ért minket felkészületlenül az új helyzet, most inkább arra koncentráltunk, hogy az online órák és a távoktatás közötti egyensúlyt fenntartsuk a gyerekek érdekében”
– magyarázta az iskolaigazgató.
Nem csak felügyelnek
Az utolsó pillanatban ugyan, de a rendhagyó hétkezdés előtt az is bizonyossá vált, hogy az általános iskolásoknak biztosítva lesz a tantermi felügyelet a kormány által meghatározott időszakban. Ez a lehetőség azoknak a szülőknek jelent segítséget, akiknek nem oldható meg az otthoni munkavégzés. – Az iskolaidőben igényelhető ügyelet azonban azt is lehetővé teszi, hogy a felügyelő pedagógusok digitális eszközöket biztosítsanak az iskola falai között a diákoknak, emellett pedagógiai segítséget ahhoz, hogy ők is részt vehessenek az oktatásban – tájékoztatott végül Piros Zoltán.
SZD