2021.04.24. 12:17
Távoktatás után nyakunkon a matekérettségi
Még jelenléti oktatásban is nehéz tanítani a matematikát.
20200505, Budapest Érettségi koronavírus járvány idején Matematika érettségi vizsga a Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban. Fotó: Havran Zoltán (HZ) Magyar Nemzet
Fotó: MW-archív
Vészesen közeleg az érettségi időszaka. Sokan a matematikavizsgától tartanak a leginkább; a diákoknak május 4-én kell idén számot adniuk középszinten tudásukról. A Kós Károly Művészeti Szakgimnázium, Technikum és Kollégium egyik szaktanárát, Kocsis Zsuzsannát kérdeztük arról, hogyan készülnek a végzős diákokkal a megpróbáltatásra annak tükrében, hogy a tanév nagy részében digitális oktatás volt. – A mi iskolánkban 12. évfolyamon a diákjaink csoportbontásban tanulják a matematikát. Tavaly a bezárások után hamar alkalmazkodtunk a rendkívüli helyzethez, gyorsan létrehoztuk a digitális tantermeket a Google Classroom felületén, ott heti egy kontaktórával dolgoztunk. A tananyagot, melyet digitális oktatásban tanultunk az előző tanévben a 11. osztállyal, azt elővettük az év elején jelenléti oktatásban is – mondta el elöljáróban Kocsis Zsuzsanna. Hozzátette: – A heti egy kontaktórát kevésnek találtam, ezért örültem annak, hogy az iskolánk az újabb bezárások után minden óra megtartásáról döntött, és azóta is így folyik az oktatás. Ez nagy előny, mivel matematikát nagyon nehéz tanítani még jelenléti oktatásban is – vallja a matematikatanár.
Digitális segítség
Mint mondta, könnyebbséget jelentett az, hogy kapott egy digitális rajztáblát az iskolától, ezzel a klasszikus krétás táblát tudta helyettesíteni. Számtalan digitális platform van, melyet használni tudtak, ezek nagyban segítették a felkészülést, a tananyagok elsajátítását. – A diákok visszajelzései szerint volt, aki azt mondta, jobban el tud mélyedni a feladatban otthon, de nyilván voltak olyanok, akiknek kevésbé feküdt a digitális oktatás. Velük kiscsoportos formában – ahogy a törvény megengedi –, az iskola falain belül tartunk hetente érettségire felkészítő, felzárkóztató foglalkozásokat – tudatta a szaktanár.
Az érettségin általában igen széles a feladatok palettája; vannak olyan feladattípusok, amelyekhez eleve nehezebben nyúl a tanulók egy része. – Nagyon nem szeretik a valószínűségszámítást és a kombinatorikát, melyek mindig előfordulnak az érettségin. A függvényeket is nehezebben sajátítják el, de a legnagyobb mumus a valószínűségszámítás. Az utóbbi olyan témakör, amelyet jelenléti oktatásban is nehezen ért meg ez a korosztály. Szeretik viszont a diákjaim a sorozatokat, ez szintén mindig szerepel a vizsgán, nagyon jól be is szoktuk gyakorolni – mondta Kocsis Zsuzsanna. Arra is kitért: diákjai szeretik a statisztikai feladatokat, ezekből szinte mindig tudnak értékes pontokat szerezni. – Mindig elmondom nekik, mi az, amit biztosan tudniuk kell. Nagy hangsúlyt fektetek a rendszeresen visszatérő feladattípusokra. A 12. évfolyamon már szeptembertől elkezdtük az előző évek feladatlapjainak megoldását – emelte ki.
De bármennyit készülnek is a tanulók, élesben érhetik meglepetések őket.
„Valamelyik gyerekből a vizsgadrukk jobb teljesítményt hoz ki, valamelyikük viszont leblokkol a vizsgán.”
– Mindig egy kis csomaggal engedem őket az érettségire. Elmondom, mi az, amire nagyon figyeljen: mindenhová írjon, minden igaz-hamis feladatot végezzen el, szöveges választ adjon, ellenőrizze az egyenleteket, csak az ábrákat, grafikonokat készítse ceruzával. Azt szoktam javasolni: csak az értékelhető tisztázati lapon dolgozzon, piszkozatot ne használjon, mert bármilyen kis jegyzete pontot érhet. Az első részben a feladatok végeredményét az erre a célra szolgáló keretbe írják be, valamint a második részben ne ijedjen meg a hosszabb szövegtől sem! Jó tanácsként javaslom: ha van ideje, abba a feladatba is kezdjen bele, amelyet nem választott első körben, és majd a végén eldönti, melyik feladatot pontozzuk – adott hasznos tippeket a matematikatanár.
Érdemes használni őket
Kocsis Zsuzsanna rendszeresen használtatja a diákokkal a tanórákon a Négyjegyű függvénytáblázatot és a számológépet, ezeket a vizsgára is magukkal vihetik. – Minden témakörben megbeszéljük oldalszám szerint, hogy mit, hol tud megkeresni. Ha már kilencediktől forgatja a függvénytáblázatot, rutint szerez a diák ebből, sokkal egyszerűbb lesz neki a használata, nem fog értékes perceket veszíteni az érettségin – hangsúlyozta a szaktanár. Hozzátette, a számológépet is rendszeresen használják, hogy gyorsan és hatékonyan tudjanak bánni vele.
Kiss Dóra