fotókkal

2021.05.17. 07:30

Megyénkben két nagy vasúti beruházáson dolgoznak ezekben a hónapokban

Nagy volumenű beruházásoknak lehetünk idén tanúi, melyek mind a közlekedés korszerűségét szolgálják.

Fotó: Matey István

Az egyik a korábban egyvágányú, nem villamosított, 54 kilométer hosszú Püspökladány–Biharkeresztes(–Nagyvárad) vasúti fővonal, amely a belföldi személyforgalom mellett jelentős nemzetközi forgalmat is levezet Nagyvárad és Kolozsvár irányába. Megépítik hozzá a villamos felsővezetéket, visszaállítják a legalább 100 kilométer/óra pályasebességet, és biztosítják a 22,5 tonnás tengelyterhelést. A kivitelezés nettó értéke 47,76 milliárd forint. A munkák 2021 őszén indultak, és várhatóan 2023-ban fejeződnek be.

A másik vasúti beruházás a Debrecen–Füzesabony vasútvonal megyeszékhely felőli, csaknem 12 kilométeres szakaszának felújítása. Ennek köszönhetően javul a vasúti közlekedés minősége, biztonsága, sebessége, míg az új pálya alkalmas lesz a 225 kN tengelyterheléssel közlekedő szerelvények kiszolgálására is.

Nem elhanyagolható tény az sem, hogy ez a vasút jelent kapcsolatot a fejlesztés alatt álló Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez. A nettó 50,4 milliárd forintba kerülő korszerűsítés első üteme tavaly tavasszal kezdődött, és várhatóan a jövő év végén fejeződik be.

Az utasoknak is kényelmesebb lesz

A Debrecen–Füzesabony vasútvonal Nagyállomás előtti szakaszának fejlesztése hozzájárul a Debreceni Észak-Nyugat Gazdasági Övezet kiszolgálásához is. Az ipari körzetben lesz Kelet-Magyarország legjelentősebb ipari intermodális terminálja, amely nemcsak a leendő BMW-gyárat, hanem egész Kelet-Magyarország logisztikai tevékenységét képes lesz támogatni és kiszolgálni. A város nyugati oldalán létrejött iparipark-hálózat logisztikai kiszolgálása akár autópályán, akár vasúton teljeskörűen biztosítva lesz – tájékoztatta a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. (NIF) a Naplót. A társaságtól megyénk két nagy vasútfejlesztési projektjének jelenlegi helyzetéről érdeklődtünk.

Új épületek és utak

Az átépítés után a debreceni Nagyállomás és Macs vasút­állomás vonalszakaszon a korábbinál gyorsabban közlekednek majd a vonatok. Mégpedig az átmenő fővágányokon és a csatlakozó nyíltvonalakon 80/100 kilométer/óra, a 100-as vasútvonalon 160 kilométer/óra, az állomási vágányokon 40 kilométer/óra sebességgel mehetnek a szerelvények. A szóban forgó vasúti pályán 11,6 kilométer hosszan felújítják a meglévő nyomvonalat, és 3,6 kilométeren elvégzik a szükséges korrekciós építéseket. A Nagyállomás és Tócóvölgy állomás között kétnyomúsítják a pályát. A beruházás tartalmazza a központi állítású, biztosítóberendezésbe kötött, váltófűtéssel ellátott kitérők beépítését, továbbá az állomásokon és a létesülő megállóhelyeken térvilágítás kiépítését is. A Nagyállomáson átalakítják a felsővezeték-rendszert, a biztosítóberendezéseket, és ez utóbbiakból újakat is beüzemelnek. Továbbá a vonalszakaszon központi forgalom­irányítót építenek ki. Ehhez kapcsolódóan központot létesítenek Macs Ipari Park állomáson. A projekt tartalmazza zajvédő fal, aszfaltburkolatú út, kerékpárút és járda, valamint burkolt vágányok és rakterületek építését a csatlakozó útszakaszokkal együtt. A Nagyállomáson az üzemi épületet, Tócóvölgy állomáson a felvételi épületet alakítják át. Macs Ipari Park állomáson új üzemi, Macs állomásra pedig új felvételi épület kerül. A megállóhelyeken esőbeállók teszik kellemesebbé az utasoknak a várakozást. A Nagyállomás és Tócóvölgy állomás közötti szakaszon a pályaépítés befejeződött, utómunkák vannak hátra, ezeket legkésőbb nyár végéig befejezik. A Tócóvölgy és Macs közötti szakaszon intenzív munkavégzés folyik, a 33-as úttal párhuzamos részen a pályaépítési munkákkal együtt halad a közműépítés, így várhatóan ősz végére itt is átépül a vasúti pálya. A Macs Ipari Park megállóhely területén a földmunka részben befejeződött, a következő hónapokban az útépítési feladatok részeként a vállalkozó megkezdi a több hektáros bazaltbeton rakterület kivitelezését, ezzel párhuzamosan a vasútépítés is előrehaladott állapotban van.

Fotó: Matey István

Állomás és térvilágítás

A Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonalat teljes hosszában villamosítják, kiépítik a felsővezetéki energia-távvezérlési és a helyi távvezérlő rendszert, azt bekötik az ebesi távvezérlő központba, Berettyóújfaluban pedig felsővezeték-karbantartó telepet létesítenek. Felszámolják a vasúti pálya szűk keresztmetszeteit, a biztonság növelésére új elektronikus biztosítóberendezést építenek ki. Négy vasútállomáson összesen öt akadálymentes magasperont létesítenek. Kiépítik a korszerű elektronikus biztosítóberendezéseket, az utastájékoztató rendszert, azt integrálják a püspökladányi központi forgalomirányítási központba, a meglévő vonóvezetékes rendszert pedig elbontják. Az utasforgalmi és üzemi területeken megújul a térvilágítás.

„A vasútvonal villamosításával csökken a környezetterhelés”

– válaszolta a NIF.

Azt is megtudtuk, hogy megújulnak a vasútállomások peronjai, peronbútorzata, esőbeállókat helyeznek ki; továbbá az állomások gyalogos útvonalait is felújítják, akadálymentesítik. Rövidebb lesz a menetidő. Könnyebb lesz a fel- és leszállás, kényelmesebb a várakozás, modernebb az utastájékoztatási rendszer, korszerűbb világítás és energiaellátás jellemzi majd a vasútvonalat és állomásait. Kovács Zsolt A Tócóvölgy és Macs közötti szakaszon, a 33-as úttal párhuzamos részen a pályaépítési munkákkal együtt halad a közműépítés Fotó: Matey István A vasútvonal villamosításával csökken a környezetterhelés NIF Zrt.

Teljes vágányzár mellett dolgoznak

Jelenleg a pályaszakaszon teljes vágányzár van, azt október 29-ig tartják fenn. Ez idő alatt a Püspökladány–Berettyóújfalu szakaszon teljes alépítmény-megerősítéssel átépül a vasúti pálya, jelentősen megújítják a bárándi, sápi és berettyóújfalui vasút­állomást. Ezeken kívül Püspökladány–Biharkeresztes–országhatár között kiépítik a villamos felsővezetéket, felújítják a Keleti-főcsatorna acélszerkezetű hídját. A Püspökladány–Berettyóújfalu szakaszon az útátjárókat átépítik, újraburkolják. A felsorolt munkákhoz szükséges a régi biztosítóberendezési és távközlési vonalkábelek ideiglenes kiváltása, hogy a vágányzár végén az új biztosítóberendezés és távközlés kiépítéséig a forgalom a vonalon ismét megindulhasson. A teljes vágányzár alatt vonatpótló buszos közlekedés zajlik a vonalon, továbbá a vasúti útátjárók átépítésekor többször lehet forgalomkorlátozásra számítani. A következő években kiépítik az új elektromos biztosítóberendezést, valamint a villamosításhoz szükséges betápláló villamos alállomást és karbantartó telepet – tudtuk meg a NIF-től.

Kovács Zsolt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában