2021.05.03. 12:59
Újabb 20 milliárd Debrecennek – mi történik itt?! – videóval
A konténerpályaudvar is része annak a nagy ívű elképzelésnek, ami egészen új szereppel ruházná fel a várost.
Fotó: Napló-archív
Egyetért a kormány a Debrecen új, északnyugati gazdasági övezetét érintő, de valójában az egész térségre hatást gyakoroló vasúti fejlesztések második ütemével – írja a Cívishír. Ennek egyik része a Debrecen-Kismacs közelében megépítendő konténerterminál, amelynek létrehozására – mint az április 29-i Magyar Közlönyben olvasható – bruttó 20,6 milliárd forintot biztosít az állam.
Az elképzelés az, hogy a közforgalmú logisztikai és konténerterminál 2023 végére elkészül.
A létesítmény – az Országos Intermodális Konténerterminál Hálózat részeként – a bel- és külföldi teherfuvarozásban játszhat majd fontos szerepet. A vonatkozó kormányrendelet szerint a második ütem további projektjeinek megvalósítása érdekében el kell indítani a feltételes közbeszerzési eljárásokat (vagyis kiválasztják a legjobb ajánlatot, de a nyertessel csak akkor szerződnek, amikor a finanszírozás már biztosított). Ezek a bizonyos további elemek:
A debreceni vasútfejlesztés első üteme jelenleg is zajlik, s várhatóan ez év végére készül el. Ennek része a 108-as vasútvonal Debrecen–Nagymacsig történő korszerűsítése (a tengelyterhelés, az engedélyezett sebesség növelése, a tócóvölgyi állomás felújítása). Macs ipari park néven új, teherforgalmi szállítási igényeket kielégítő állomás létesül. A két ütemben zajló munkák beruházója, lebonyolítója a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. A munkák előrehaladásáról a Papp László által 2021 elején megosztott videóból is képet alkothatnak.
Mi történik itt?
A BMW nevével fémjelzett, de a valóságban multinacionális cégek sorát felvonultató debreceni gazdaságfejlesztési boom járműipari központtá (is) teheti a cívisvárost. A sikerhez azonban hatalmas infrastrukturális beruházások szükségesek. A debreceni önkormányzat közel 40 milliárdos beruházással elvégezte a BMW által kiszemelt terület fejlesztését (a német óriás lényegében már kifizette ennek az árát a város számára). A nemzetközi regionális ipari központ szerepének betöltéséhez szükséges közúti és vasúti korszerűsítések összességében százmilliárdokban mérhető költsége viszont nyilvánvalóan meghaladná Debrecen lehetőségeit. Lényegében ezt vállalta az állam: új sztrádakapcsolatok kiépítésétől kezdve a főútfejlesztéseken, a 108-as vasútvonal villamosításán át a repülőtér új szintre emeléséig. Mindennek a hátterében – ez pártállástól függetlenül, nyugodtan kijelenthető – az Orbán-kormányok azon törekvése áll, hogy kiegyenlítsék a Magyarország keleti és nyugati végei közötti egyenlőtlenségeket; tágabb értelemben közelebb hozzák egymáshoz Hunniát és Pannóniát.
RaL