2021.06.01. 14:00
A pályán mégsem olyan egyszerű a drift, mint amilyennek a mozivásznon tűnik
A lényeg, hogy minél jobban tapadjon a gumi!
Fotó: Kiss Annamarie
Európában és Magyarországon is nívós driftversenyekre látogathatnak el az autósportok szerelmesei, hiszen egyre nagyobb népszerűségnek örvend a sport hazánkban. Az autókról Treitl Tamás Pro 1 kategóriás versenyzőt kérdeztük, aki csaknem teljesen egyedül építette autóját.
– Jelenleg egy M50-es kódú hathengeres turbómotorral felszerelt E36-os BMW-vel indulok, ami 3 literes, a teljesítménye 600 lóerő és keréken mérve 760 newtonméter. Az összes belső alkatrész versenyalkatrész, ezenkívül egy írható motorvezérlővel van szerelve az autó. Én egy sperrdifivel megyek, ami egy gyári 7-esből van, viszont a legtöbben teljesen zárt diós vagy hegesztett difit használnak. Ez annyiban előny a többiekhez képest, hogy ha nem nyomom a gázt, kicsit hamarabb talál tapadást – mondta.
Számos különbség
Hazánkban a versenyzők jelenleg három kategóriában nevezhetnek. A belépőszint egy street kategória, ahol gyakorlatilag egy utcai, hátsókerék-hajtású autóval is el lehet indulni. A középső a Pro 2 kategória, ahol már komolyabb felszereltségre van szükség, 300 lóerős gépekkel kell felvenni a harcot. Mindennek a csúcsa a Pro kategória, ahol határ a csillagos ég az autók teljesítményét tekintve.
– A járművem érdekessége az, hogy négyajtós, ez viszonylag ritka az épített autók körében. A driftautókat általában elég alacsonyra ültetik, emiatt egyedi méretű kerékjáratot kell kialakítani. Erre azért van szükség, hogy lejjebb kerüljön az autó súlypontja, így stabilabb, könnyebben kezelhető lesz. Mindenképpen csővázasnak kell lennie az egész járműnek, gyakorlatilag le van vágva az eleje és hátulja, a beépített csőváz az alkatrészek védelmét szolgálja az ütközésekkor. Sokkal szélesebb a futómű, jóval nagyobb a kormányszöge, mint egy gyári autónak: míg egy utcainak 35-40 fokos szöge van, nálunk 65-70-nek kell lennie – tudtuk meg. Hozzátette, Pro 2-ben a gumik maximális megengedett szélessége a 235, Pro 1-ben pedig a 285, ami a hátsó abroncsokra érvényes. Azért a gumik vannak szabályozva, mert hiába van többletteljesítmény, a tévhitekkel ellentétben, miszerint minél jobban csúszik, annál jobb, valójában a tapadás a lényeg – tette hozzá.
Kiss Annamarie