2021.07.01. 12:37
Ma 36 éve indult a debreceni troliközlekedés
Az átadás napján bárki ingyen utazhatott a piros szovjet járműveken.
„Közlekedéstörténeti esemény tanúi lehettek azok, akik kedden délelőtt fél tízkor megálltak néhány percre az Erzsébet utcán az út két oldalán sorakozó vadonatúj trolibuszok közelében” – írta a Napló ma 36 évvel ezelőtt. A cikk szerint az alkalmi pódiumról Tier László, a városi tanács elnökhelyettese köszöntötte az egybegyűlteket, köztük Urbán Lajos közlekedési minisztert, Sikula Györgyöt, a megyei pártbizottság első titkárát, dr. Posta Sándort, a városi pártbizottság első titkárát, dr. Szabó Imrét, a megyei tanács elnökét és dr. Ács Istvánt, a Debreceni Városi tanács elnökét, valamint a megye és a város párt-, állami és tömegszervezeteinek képviselőit.
Környezetbarátabb közlekedés
Az 1985. július 1-jei avatáson dr. Szentirmai István, a Közúti Beruházási Vállalat igazgatója jelentést tett a beruházásról, áttekintve az előkészítés és a kivitelezés legfontosabb eseményeit, s beszámolt a határidőre befejezett építkezés feladatainak sikeres végrehajtásáról. Avatóbeszédében dr. Ács István hangsúlyozta, hogy a debreceni tömegközlekedés centenáriuma után egy évvel kerülhetett sor a városi utazás színvonalát emelő, a környezetszennyezést csökkentő trolivonal megnyitására.
A 254 millió forintos beruházás révén elkészült a felsővezeték-hálózat, megépültek a zavartalan közlekedéshez szükséges forgalmi berendezések és műszaki létesítmények.
A villamoséval egyező viteldíj
Mint a tanácselnök rámutatott, semmi akadálya, hogy július 2-tól a Segner tér és a Magyar Gördülőcsapágy Művek között a 19-es autóbusz vonalán (annak megállóit használva) trolibuszok szállítsák az utasokat. Dr. Ács István megköszönte a tervezésben és kivitelezésben részt vevő vállalatok munkáját, s a tudósításból az is kiderült, hogy a megállapított (a villamoséval megegyező) viteldíj kísérletnek számított. Ezt az év végén értékelték az üzemeltetés tapasztalatai alapján, és ennek függvényében döntöttek az 1986 januárjától érvényes tarifa összegéről.
A 19-es buszok vonalán
A Napló beszámolója felidézte azt is, hogy az avatóbeszéd után elérkezett az ünnepélyes pillanat: Urbán Lajos átvágta a nemzeti színű szalagot, és ezzel átadta rendeltetésének az első debreceni trolibuszvonalat. A vendégek rövid próbautat tettek, majd – miközben a kettes jelzésű trolibuszok fokozatosan átvették a 19-es autóbuszok feladatkörét, és az első napon ingyen szállították a város lakóit – a meghívottak megtekintették a Salétrom utcai telephelyet és javítóműhelyt is.
Az avatóünnepség záróaktusaként elismeréseket és jutalmakat adtak át: heten kiváló munkáért kitüntetést, ketten miniszteri dicsérő oklevelet vehettek át Urbán Lajostól.
VA