2021.08.02. 16:28
Korszerűsítik Debrecen egyik legutálatosabb csomópontját
Átépül a 33-as számú főút Bem tér-Hadházi úti csomópontja, emellett a Bem téri csomópont egyes ágain szigettel elválasztott, külön jobbra kanyarodó sávokat alakítanak ki.
Bem tér - Hadházi utca csomópont átépítéséről sajtótájékoztató
Fotó: Kovács Péter
A munkálatokkal előreláthatóan 2022 májusában végeznek, a beruházás összköltség 1 milliárd 160 millió forint. A részletekről hétfőn a helyszínen tájékoztatott Papp László polgármester, valamint a Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója.
A polgármester először emlékeztetett: újabb mérföldkőhöz érkezett a debreceni városfejlesztési program. A fejlesztés lényege, hogy a Nyíl utca és a Hadházi út kereszteződésében egy nagy lámpás kereszteződés alakul ki, ezzel egyidejűleg pedig a Bem tér-Füredi út kereszteződésénél egy olyan csomópont, ahol a jobbra kanyarodás mindegyik ágon külön sávot kap, megkönnyítve ezzel az áthaladást.
„Az érintett kereszteződést sokféleképpen jellemezték eddig: a legbalesetveszélyesebb, a legutáltabb és a legrosszabb közlekedési csomópontja Debrecennek a Hadházi úti-Nyíl utcai, valamint a Bem téri-Füredi úti kereszteződés.”
– Naponta körülbelül húszezer autó halad itt át, hosszú ideje megoldásért kiáltott már ez a közlekedési helyzet – mutatott rá. A kivitelezés már július végén megkezdődött: kétszer egysávos forgalomkorlátozást vezettek be, hétfőn szegélymunkálatokkal folytatták a fejlesztést, a következő napokban pedig a Homok utcai autóbusz-öblöt építik át.
– A NIF Zrt.-vel együttműködve kialakítottuk azt a csomagot, mellyel a neuralgikus, szűk keresztmetszettel rendelkező debreceni kereszteződések átépítése megtörténhet – összegzett. Kiemelte: az elmúlt időszakban több csomópont is megújult; a Balmazújvárosi úti körforgalom, a Vágóhíd utca és a Hajnal utca kereszteződése, a Békessy Béla utcán jelenleg is dolgoznak a könnyebb közlekedés érdekében, de a Mikepércsi-Leiningen utcai csomópontot is átépítették.
Megkezdődött a Bem téri csomópont átalakítása
Hosszú előkészítés után
Februárban már megkezdődtek a közműkiváltási munkálatok, itt a vizeslétesítmények átépítésével, az informatikai hálózatot és egyéb közműveket helyezték védelembe. A Nyíl utcai szakaszon hétfőn kezdődtek el a szegélybontási munkálatok, ettől a kereszteződés áteresztési képességének növekedését várják.
„Sokan kérdezhetik, hogy miért nem körforgalom épül ezen a helyen, de a lámpás kereszteződéshez közel a szakma szerint nem célszerű körforgalmat építeni, emellett tovább növelhetné a torlódást”
– jegyezte meg Papp László, majd felidézte, hogy néhány évvel ezelőtt a NIF körforgalmat tervezett az érintett helyszínre, a közeli társasházak jogi útra terelték az ügyet. Összegzett: bírósági ítélet teszi lehetetlenné, hogy körforgalom épüljön.
A csomópont átépítése a város életében komoly közlekedési nehézségeket fog majd okozni, de a balesetveszélyes, túlzsúfolt csomópont átépítése után komfortosabb, könnyebben megközelíthető és használható kereszteződésrendszer alakul ki.
Pántya József a beruházás műszaki tartalmát ismertette. – Társaságuk 2006 óta van jelen a városban, azóta sok fejlesztést hajtottak végre Debrecen belterületén és a közigazgatás határban húzódó nemzetközi hálózat részein egyaránt – idézte fel.
A kilenc csomópontból álló szűk keresztmetszetű csomag „félútján” kezdődtek el a legújabb munkálatok. A projekt 1 milliárd 150 millió forintból valósul meg, a nyílt közbeszerzést egy hármas konzorcium nyerte el, a kivitelezési munkák a Hadházi úti-Nyíl utcai kereszteződést és a Bem tér átépítését érintik, csaknem 12 ezer négyzetméteren újul meg a burkolat, 1700 köbméternyi aszfalt beépítésével. A 33-as főúton ez majdnem fél kilométer hosszban újul meg, teljesen átépül a csomópont geometriája, emellett jelzőlámpás forgalomirányítást alakítanak ki. – Fontos, hogy a beruházás végén a két lámpás csomópont összehangolása is a vállalkozók feladata lesz – hangsúlyozta.
SZD