2021.09.16. 07:00
Mit tippel, hány telefonfülke van Debrecenben?
Frekventált területeken a vandálok napi gyakorisággal okoznak kárt a készülékekben.
Fotó: Fogarasi Renáta
A mobiltelefonok megjelenése és térnyerése óta egyre kevesebben használják a nyilvános készülékeket. Ön például emlékszik még arra, hogy mikor kezdeményezett hívást egy nyilvános fülkéből? Mi sem, emiatt utánajártunk, hogy mekkora kereslet van rájuk, és azt is megtudtuk, miért nem távolítják el az utcákról a rég használt készülékeket.
Háromezer lakosonként
A nyilvános telefonok használata a ’90-es évek végén, 2000-es évek elején volt a csúcsponton. Ekkor egy nyilvános készülékről havonta több mint 10 órát telefonáltak az emberek. Öt évvel később ez az átlag 6 órára csökkent, 2010-re pedig már csak valamivel több mint másfél órára. Napjainkban havonta átlagosan kevesebb mint fél óra az egyes nyilvános készülékek használati ideje – tudtuk meg a Magyar Telekomtól.
Egy készülékről havonta átlagosan valamivel több mint 50 hívást kezdeményeznek, ám vidéken és a fővárosban egyaránt vannak olyan készülékek, amiket egyáltalán nem használnak, és persze olyanok is, amiknek a használata átlag feletti. A Magyar Telekomnak mint egyetemes szolgáltatónak a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kijelölő határozatából eredő kötelezettsége, hogy az egyetemes szolgáltatási területén minden háromezer főnél kisebb lélekszámú település esetében településenként legalább egy, ennél nagyobb településeken pedig minden megkezdett háromezer lakosonként legalább egy nyilvános telefonállomást működtessen. A nemrég megújult hírközlési szabályok értelmében várható, hogy a társaság a közeljövőben megvizsgálja a nyilvános telefonállomásokat, -fülkéket azért, hogy megtudják, indokolt-e azok további fenntartása. A kiértékelt eredmény alapján a kihasználatlan, folyamatos rongálásnak és nem rendeltetésszerű használatnak kitett, utcaképet rontó fülkék – melyek sokszor lakossági és önkormányzati panaszok forrásai is – így leszerelhetővé válnak. Jelenleg a Magyar Telekom a fent említett kötelezettség miatt nem szerelhet le egyetlen egyetemes szolgáltatás körébe tartozó fülkét sem. Nem mellékesen annak ellenére, hogy a mobilhasználat miatt a fülkék forgalma jelentősen visszaesett, a nyilvános készülékekről még mindig érkezik – havonta átlagosan egy – hívás az ingyenesen hívható segélyhívó számokra.
Kórházakban is működnek
A 2020 decemberi adatok szerint Magyarországon összesen 4935 nyilvános telefonfülke van (ez a szám 2015-ben 6462 volt), melyeknek körülbelül 90 százaléka telefonfülkében, közterületen üzemel. A többi nyilvános készülék kórházakban, közlekedési csomópontokon, bevásárlóközpontokban található.
A Magyar Telekom Debrecen területén ma 78, Hajdú-Bihar megyében 230 telefonfülkét üzemeltet.
Fogarasi Renáta
Impulzusalapú díjat alkalmaznak, eurót is elfogad
A telefonfülkék 10, 20, 50, 100 forintos, valamint 50 centes, 1 és 2 eurós érmével használhatók. A nyilvános telefonállomások igénybevételéért impulzusalapú díjat alkalmaz a szolgáltató. A hívásdíjat az impulzusok ismétlődési száma és az impulzus díja együttesen határozza meg. Az érmével működő nyilvános állomásokról kezdeményezett hívások esetében egy impulzus díja 50 forint, ezért a díjért belföldi vezetékes hívószámmal 43 másodpercet lehet beszélni, mobilhívás esetén pedig 15 másodpercet. A nemzetközi hívások impulzushossza az adott ország díjzóna-besorolásától függ. A Telekom a nyilvános fülkéket rendszeresen karbantartatja, és szükség szerint felújíttatja. Minden évben felméreti a fülkék állapotát, és a rendelkezésére álló források függvényében rendeli meg a felújításokat, festéseket. Minden esetben a legrosszabb állapotban levő fülkékkel kezdik a munkát. A telefonfülke elhasználódása függ a használat mértékétől, a rongálásoktól, így attól is, hogy milyen helyszínen található. Sajnos a vandalizmus miatt – főleg a nagyvárosokban, kiemelten Budapesten – sokszor nem elegendő a rendszeres takarítás és karbantartás. Frekventált területeken a vandálok naponta okoznak kárt a készülékekben.