2021.12.30. 11:30
Segítség a vonal végén: idén csaknem 150 ezren hívták fel a 116-123-at
Advent kezdetétől emelkedik, év végén tetőzik a lelkisegély-szolgálatok hívásainak száma.
Forrás: illusztráció / MW-archív
A pandémia kezdete óta már nemcsak decemberben, hanem a korlátozások időszakában is emelkedett a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének munkája. A beérkező hívások okairól és az önkéntes segítők toborzásáról hétfőn a szervezet alelnöke, a debreceni iroda vezetője, Rénes László mondta el a legfontosabb tudnivalókat.
A veszélyhelyzet kezdete óta a megszokottnál magasabb a segélyvonalakat igénybe vevők száma, idén csaknem 150 ezren hívták fel a 116-123-as számot – kezdte a szakember. A telefonos lelki elsősegélyre jelentkezők száma az óévben advent kezdetétől 10-20 százalékkal emelkedett, a megkeresések oka a régi, de a járvány miatt az idősek körében is népszerűbbé vált távkommunikáció tovább rontott a helyzeten. Kiemelte: a pandémia kirobbanása után, a konkrét megszorítások ideje alatt csaknem 40 százalékkal több hívásuk volt. Amikor elérkezett nyár, átlagossá süllyedt, ősszel újra emelkedett a segítségkérések száma. Idén is hasonló volt a helyzet; május körül tetőző, nyáron csökkenő értéket mutatott ez az érték.
– A karácsony előtti feszült készülődés, az év végi munkahelyi, elsősorban kereskedelmi túlterheltség miatt sokkal több a feladat, emiatt gyakran hívnak bennünket.
Az időseknél azonban idén is más volt a segítségkérések fő oka: a járványhelyzet miatti bizonytalanságnál is több szépkorúnak okozott szorongást, hogy a család, az unokák nem igénylik az ünnepi menüt, nem látogatják meg őket
– fejtette ki. Hozzátette: egyre többen utaznak el az ünnepekre, az idős rokonokat interneten vagy telefonon keresik csak, mivel sokan úgy gondolják, hogy nem terhelik szüleiket a sütés-főzés nehézségeivel.
Rénes László kitért arra is: sokan a viszonylagos biztonságot nyújtó harmadik védőoltást is felvették ugyan, a családok környezetében azonban történnek halálesetek, ami miatt még több az aggodalom.
A félelem, a szorongás nem tűnt el, ez jellemezte az elmúlt időszakot
– összegzett. Végül arra hívta fel a figyelmet, hogy a napi öt-hatszáz beérkező segítségkérő hívásból jóval kevesebb lenne, ha időt szánnánk a meghitt, személyes találkozásokra.
Felkészült segítőkkel
A szervezet ebben az évben is meghirdette önkéntestoborzását, a jelentkezéssel kapcsolatos tudnivalókat a közösségi oldalán és honlapján tette közzé a debreceni Segítő Kéz Lelkisegély Telefonszolgálat. A segíteni vágyó jelentkezők többek között kommunikációt, beszélgetésvezetést és pszichológiai alapismereteket tanulnak, mielőtt az első bejövő hívást fogadhatnák. A négy hónapos felkészítés után szakmailag készen állnak különböző krízisek és fóbiák, pszichiátriai betegségek felismerésére.
Debrecenben jelenleg 24 ember segít telefonon keresztül, ez a szám azonban a szakember szerint korántsem elegendő.
SZD