2022.03.30. 15:16
Könnyebb lett a közlekedés a megyeszékhelytől keletre: megújult a 48-as főút Debrecen és Nyírábrány között
Az útból szerdától 17 kilométer korlátozások nélkül használhatóvá vált.
Forrás: Molnár Péter
A 48. számú főút Debrecen és Nyírábrány közötti szakaszán csaknem 25 kilométer hosszon újult meg. A főút főpályája teljes szélességében használható, és a forgalomkorlátozások jelentős részét megszüntették
– derült ki a szakasz zárórendezvényén, szerdán.
Építenek a vidékre
Az eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszer elmondta, Magyarország világos célként tűzte ki, hogy minden polgárnak – bármilyen kis településen is él – legyen módja a lakóhelyétől legfeljebb fél óra alatt elérni a gyorsforgalmi úthálózat valamelyik pontjára. Illetve azt is, hogy a gyorsforgalmi úthálózat minden eleme elérje az országhatárt, melyből a két oldalon élő közösségek és gazdaságaink is profitálhatnak. Hozzátette, 2010 óta 30 új határkeresztező útkapcsolatot adtak át. A külügyminiszter örömét fejezte ki a 48-as számú főút rekonstrukciójával kapcsolatban is, mely 18,5 milliárd forintba került.
Biztonságosabb lett, nagyobb teherbírású. Ez az útépítés is világosan mutatja, a kormány komolyan veszi azt a stratégiai célkitűzését, hogy a vidéki Magyarországot folyamatosan erősítse.
Meggyőző érvek
A meglévő 2x1 sávos útszakaszon 11,5 tonnás burkolat-megerősítést és szélesítést végeztek – derült ki a zárórendezvényen.
Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter az eseményen úgy fogalmazott, a kormány az elmúlt 12 évben a döntéseit mindig a nemzeti érdek alapján alakította, és a különböző válságok ellenére is sikeressé vált. – A nemzeti érdek következetes érvényesítése nyomán a tavalyi egy rekordév lett, a magyar gazdaságtörténet legsikeresebb éve – emelte ki.
Mint mondta, egy év alatt négy rekord dőlt meg: 2021-ben 7,1 százalékkal nőtt a gazdaság, 4,7 millióan dolgoztak, az exportteljesítmény 119 milliárd euró volt, az országban induló beruházások összege pedig elérte az 1886 milliárd forintot.
– Ezek a beruházások nem maguktól jönnek, nagy versenyekben nyerjük el regionális, globális vetélytársakkal megküzdve. Ehhez pedig olyan érvekre van szükség, mint a politikai stabilitás, az alacsony adók, a jó munkaerő és az infrastruktúra, melynek az ilyen útépítések is részei – hangsúlyozta, hozzátéve, Debrecen és környéke egyértelműen profitál abból, hogy a világ topvállalatai beruházási célpontként tekintenek rá. Továbbá kiemelte, azért is fontosak az itteni útfejlesztések, mert biztosítják a térség községei, városai, falvai számára, hogy ők is részesüljenek Debrecen fejlesztéseinek pozitív hatásaiból.
Megújult a 48-as főút Debrecen és Nyírábrány között
Fotók: Molnár PéterSegíti a mindennapokat
Pósán László országgyűlési képviselő szerint a közelben élők számára az út rendbetétele, biztonságossá válása megkönnyíti a mindennapokat. – Mindazok a fejlesztések, melyek az úthoz kapcsolódóan történtek, a helyi körülményeket javítják – emelte ki, hangsúlyozva, maga az út a városon belüli, belterületi részen is folytatódni fog, 2x2 sávos kiszélesítéssel.
A gazdasági élet szempontjából is fontos útvonal ez, hiszen egy fontos oldalága annak a nagy, nemzetközi kereskedelmi útiránynak, amelyet észak-déli közlekedési folyosónak nevezünk
– mondta.
Tasó László országgyűlési képviselő úgy fogalmazott, 30 ezer ember 30 éve várt arra a pillanatra, hogy a főpálya elkészültével biztonságosabbá váljon a 48-as főút. – Ez, valamint a 471-es főút a két legfontosabb út, mely a választókerületet érinti, azt a 70 ezer embert, akik napi szinten járnak erre. Magyarország kormánya pontosan tudja, hogy a közlekedési ágazat egy húzóágazat, és hogy a gazdasági fejlődés alapvető feltétele a jó közlekedési rendszer megléte, ebben pedig nagyot léptek előre – fejtette ki, a jövőbeli tervekről is szót ejtve.
Egyértelmű szándékunk, hogy Nyírábrány határátkelőhely-fejlesztése megtörténjen, és képes legyen teherforgalom bonyolítására is
– mondta, hozzátéve, a 471-es és a 48-as főút összekötése, valamint azt megelőzően a 4-es és a 471-es összekötése is tervben van. Kiemelte, a 48-as számú főút főpályája már készen van, 17 kilométeren nincs korlátozás, és bár megnőtt a műszaki tartalom (Panoráma úti körforgalmi csomópont), biztonságosan haladnak.
Összetett feladat
A kivitelező a következő, mintegy 2 hónapos időszakban, a projekt tényleges zárásáig még kisebb részfeladatokon dolgozik.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója kiemelte, a beruházás kifejezetten összetett feladat volt. Többek között 32 ezer köbméternyi aszfaltot dolgoztak be, 22 kilométer közművet kiváltva vagy védelembe helyezve. A projekt részeként megvalósult több kilométernyi párhuzamos szervizút is, amely nemcsak a közlekedés biztonságát szolgálja, de a távlati célokat, a párhuzamos kerékpárút-elképzeléseket is kiegészíti.
Nagy Lajos, Nyírábrány polgármestere elmondta, régóta várták már, hogy a főút megújuljon. Hasonlóan vélekedett Ménes Andrea, Vámospércs polgármestere is, hangsúlyozva, a 48-as főútvonal a vámospércsiek számára maga az élet.
Egy köldökzsinór, ami összeköt minket a megyeszékhellyel, Debrecennel, illetve az országhatárral. A gazdaságfejlesztés mellett ráadásul nemcsak a közbiztonságot növelte a beruházás, de Vámospércs ingatlanainak értékét, valamint városképét is.
PSZ