2022.05.02. 11:44
Csoki, tolltartó és kabalatárgyak mellett kezdődött meg a középiskolások legfontosabb próbatétele
Magyar nyelv és irodalomból adtak számot írásban hétfőn a végzős középiskolások.
Forrás: Kiss Annamarie
A debreceni Szent József Gimnáziumban már reggel 8 óra körül is voltak diákok, akiknek alkalmi öltözéke mellett a vizsgadrukk letagadhatatlan jegyei is arról árulkodtak, hogy nemsokára számot adnak magyartudásukról az iskolapadban.
Kezdetét vette az idei érettségi
Fotók: Kiss AnnamarieEgész évben izgatottan várták ezt a napot, az utóbbi hónapokban pedig a feladatsorokat, típusfeladatokat néztek át, ma pedig már csak a lehető legjobb eredményben reménykedtek a Szent József gimnazistái.
Közülük a Napló Sándor Bencét kérte rövid összegzésre. Koffeintartalmú csokoládé, a kedvenc édességei, innivaló és nem kevesebb mint hét darab golyóstoll – ezt vitte magával a tanterembe. Elmondta, magyarból nincs sem mumus, sem vágyott témakör, de mivel építészmérnöknek készül, kell a jó eredmény. Kedvenc időtöltése, a jégkorongozás segíti a stresszes helyzetek levezetésében, de a Napló által felállított vizsgadrukkskálán 1 és 10 között a nagy megmérettetés előtt félórával a 9-es szintre pozicionálta magát.
A magyarérettségire közép- és emelt szinten is 240 perc állt rendelkezésre, és maximum 100 pontot lehet elérni mindkét szinten.
Méltányos megmérettetés
Egy szótár bevezető előszavából kaptak részleteket két oldalon a középszintű érettségizők a vizsga első részében, ezzel kapcsolatban kellett utána kitölteni a szövegértéssel kapcsolatos kérdéseket. Kétféle szövegírási feladat közül választhatnak: írhatnak az iskolai memoriterekről vagy a tanulmányi kirándulásokról a diákönkormányzat tagjaként. Később egy Szabó Magda-novellát vagy egy Janus Pannonius- és egy Juhász Gyula-verset kaptak a diákok. A novellaelemzés és az összehasonlító verselemzés között ők választhattak.
A diákok javarészt megkönnyebbülve beszélték át a feladatokat, elmondásuk szerint az előző évekhez képest könnyű feladatok voltak. Erről számolt be lapunknak a vizsga után A 12. C osztályfőnöke, Vékásné Balla Eszter magyartanár.
Úgy fogalmazott: néhány perccel 13 óra után ugyan még nem volt lehetősége teljes részletességgel tanulmányozni a feladatokat, de azokat átfutva „korrekt volt az érvelés és a gyakorlati szöveg, a diákönkormányzati felhívás is”.
A novellaelemzés és az összehasonlító elemzés sem jelenthetett problémát a felkészült diákoknak. Szabó Magdával külön is foglalkoztunk, a Janus Pannonius-verset pedig tanítom is nekik
– jegyezte meg. Kérdésünkre elmondta azt is, hogy a feladatlap összeállításánál figyelembe vehették a pandémia okozta digitális tanrenddel járó nehézségeket, illetve a jelenléti oktatás csaknem másfél éves hiányát. – Ez a hátrány minden tantárgy esetén és oktatási intézményben érezhető a gyerekeknél – tette hozzá.
Felkészül: a matek
A Szent József Gimnáziumban ebben az esztendőben összesen négy végzős osztály száztíz diákja érettségizik. A Naplónak Bódis Zoltán igazgató elmondta, hogy a felkészüléshez többféle lehetőséget is nyújtott az intézmény, amit a diákok rendszerint igénybe is vettek. A már hagyományossá vált matematika-próbaérettségin egy központilag összeállított feladatsort oldanak meg a gyerekek egy évben egyszer, idén azonban még egy alkalommal kitöltötték a feladatlapot biztos, ami biztos alapon. A digitális oktatás sok mindent elért, a nehezebb tantárgyaknál viszont nem tudja pótolni a személyes jelenlétet és gyakorlást.
Az igazgató szerint a legfélelmetesebb tantárgy idén is a matematika, ebből az érettségizők kedd reggel 8 és 12 óra között adnak számot tudásukról.
SZD