2022.06.02. 15:25
Debreceni BMW-gyár: zöld üzemhez zöld gondolkodás dukál
Már tavaly elkezdték a toborzást, így mára nagyjából 100 ember dolgozik a cívisvárosi gyárhoz köthetően.
Milan Nedeljković
Forrás: Kiss Annamarie
2030-ra a BMW újonnan eladott autóinak felét az elektromos flotta tenné ki, melynek ékköve, egyben az új architektúra kiindulópontja a debreceni üzem lehet – hangzott el a BMW ünnepi alapkőletételi ceremóniáját követő kerekasztal-beszélgetésen.
Rohamos fejlődés
Az eseményen Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja válaszolt újságírói kérdésekre. Mint kifejtette, a forradalmian új Neue Klasse Debrecenben indul útnak, ezt a rendszert örökölheti meg később a müncheni gyár, végül apránként vehetik át a további üzemek is. – Szeretnénk, ha 2030-ra az autóink fele elektromos lenne. Jelenleg is egy érdekes portfóliót tudhatunk már magunkénak, melyet évekkel ezelőtt kezdtünk el kidolgozni: tavaly kijött az iX és az i4. A Neue Klasséval 2030-ig úgy tervezzük, az értékesítési flotta fele elektromossá válhat. 2030 után pedig azon múlik minden, milyen lesz az elérhető infrastruktúra, hogy a vásárlóink mennyire tudnak majd elektromos autókat használni – emelte ki a szakember, hozzátéve, a tavalyi évben több mint 100 ezer tisztán elektromos, valamint 150 ezer plug-in hibridet adtak el, ami nagyjából 10 százaléka az éves eladásaiknak. Mint elhangzott, a BMW Group filozófiája az, hogy csak megrendelésre készít autókat. A megrendelési lista pedig a kereskedésektől, a vásárlóktól érkezik, ez alapján dolgoznak.
Lapunk kérdésre, hogy pontosan milyen modellek (sedan, cabrio, SUV) készülhetnek a debreceni üzemben, Milan Nedeljković úgy fogalmazott, szeretnének meglepetést okozni.
Egy biztos: a BMW – mint az autóipar egyik vezető szereplője – hatalmas innováción megy keresztül. A beszélgetés során az önvezetésre is kitért a szakember. – Már most is jelentős támogatást nyújtunk, ami a vezetést segítő technológiákat illeti. A Level 2 és Level 2+ szinten már nagy autonómiáról beszélhetünk, a Level 3 pedig fejlesztés alatt áll, így a jövőben számolhatunk ennek megjelenésével is.
Mint azt kiemelte, a Neue Klasse nem veszi át a többi hajtáslánc szerepét. – Az autóink javát különböző hajtásláncokkal áruljuk. Az iX ugyan kizárólag elektromos autó, de például a hetek múlva piacra kerülő i7 belső égésű benzin, dízel, plug-in hibrid, valamint tisztán elektromos verzióban is elérhető lesz. Úgy véljük, fontos, hogy legyen miből választani, így a Neue Klasse nem ír felül minden eddigi eljárást, csupán egy adalék lesz az eddigi palettához.
Lépésről-lépésre
Ahogy arra Milan Nedeljković rámutatott, már tavaly elkezdték a toborzást az új üzembe, így mára nagyjából 100 ember dolgozik a debreceni gyárhoz köthetően. Ebből 50-en helyiek, míg 50 munkatárs Münchenből segíti a munkát. Hamarosan a különböző részlegeket megtervező, a gyár technológiájának fejlesztéséért felelős szakemberek következnek, illetve további menedzsereket is munkába állítanak. A következő két évben apránként növelik majd a munkavállalók számát egészen ezer főig – mondta, hozzátéve,
nagy hangsúlyt fektetnek a fiatalok edukációjára, illetve nemzetközi oktatókkal is felvették a kapcsolatot, hogy a legjobb, nemzetközi környezetet alakítsák ki az újonnan épülő üzemben.
– Kellően korán kezdtük, és nagyon óvatosan válogatjuk ki a dolgozóinkat. Tudjuk, hogy cégünk imponáló lehet a munkavállalók számára, jelenleg nagyon jó úton haladunk az alkalmazottak kiválasztását, felvételét tekintve. Azt gondolom, kijelenthető, hogy nem véletlenül jöttünk éppen Magyarországra. Egy erősen fejlődő országról beszélünk, ahol az autóipar jelentős mértékű, és az ellátást tekintve is remek alapokkal rendelkezik.
Tudatos építkezés
A zöld gyár tisztán elektromos autók előállítására fókuszál majd. Milan Nedeljković elmondta, gondolnak a jövőre, és 2035-re képesek lennének egy teljes flotta elektromos autót építeni. A kérdés azonban az, hogy a piac kész lesz-e pusztán elektromos autókkal operálni? – Ha az infrastruktúra, és az energiaellátás nem tökéletes, nem válthatsz teljesen elektromos flottára. Nagy lenne rá az esély, hogy csak és kizárólag elektromos autókat gyártva eljutnánk egy pontra, ahol már nehézséget okozna megtalálni a megfelelő mennyiségű vásárlót. Ezért az a véleményünk, hogy nem szabad gyors döntéseket hozni arról, mi várható 2035-ben. Nagyon elkötelezettek vagyunk az Európai Unió 2030-as emissziós normáihoz, de talán jobb megvárni, hogy az infrastruktúra hogyan fejlődik fel addigra – közölte.
Ettől függetlenül a német vállalat természetesen nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre.
– Az üzemeink jelenleg átlagosan 2,1 köbméter vizet használnak fel naponta autónként (ebbe beletartozik a dolgozók zuhanyzásától az autók festéséig mindennemű használat.) Ezt a számot igyekszünk a lehető legjobban lecsökkenteni a technológiai fejlesztésekkel, és egyre jobban függetlenedni a vízhasználattól.
Milan Nedeljković elmondta, a jelen technológiával az akkumulátorok 95-96 százalékát újra tudják hasznosítani, ám a vállalat további fejlesztéseken dolgozik.
(A BMW 8 év garanciát ad az autók akkumulátorára, de 15 évnél is több időt jósolnak az élettartamuk kapcsán, igaz, ez egyéb tényezőktől – mint például éghajlati körülmények – is függ.) Energiafarmokat telepítenek, ahol a megújuló energiaforrásokból származó elektromosságot tárolni tudják. Mint mondta, ez nemcsak az ipar, de a globális energiafelhasználás szempontjából is fontos. – Minél több megújuló energiát használunk a környezetünkben, az iparunkban, annál nagyobb szükség van arra, hogy tárulni is tudjuk azt – hangsúlyozta.
A szakember a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiára is kitért.
– Hidrogént bárhol használhatnánk, ahol van ehhez megfelelő mennyiségű kínálat. Lipcsében például ez működhet, ám mindig a környezettől függ, hogy mi elérhető az üzem közelében. Mindenhol azokkal a potenciálokkal dolgozunk, melyeket a különböző üzemek környezete nyújt. Így az ökológiai lábnyom mindig a lokáció adottságaitól függ – fogalmazott.
Lipcsében szélerőművek és hidrogén, Dél-Afrikában napenergia és biogáz érhető el, Münchenben az IX és az I4 gyártásánál a vízből nyerhető energiát használják.
Az Európát érintő gáz- és olajhelyzetről is szót ejtett. – Egyelőre nem vélünk felfedezni semmilyen áremelkedést, és még mindig világszerte ellátjuk a gyárainkat. Természetesen megannyi iparág – beleértve a járműipart is – függ a gázellátástól, de nekünk egyelőre nincs aggódni valónk – hangsúlyozta. Hozzáfűzte, a vállalat stratégiája általánosságban is az, hogy hosszú, biztonságos kapcsolatot létesítsen a beszállítókkal, leginkább a kobalt és lítium ellátást tekintve (ezeket illetően már vannak is megállapodásaik különböző bányákkal.)
PSZ