2022.08.05. 14:00
Hogyan szállhatunk szembe a biciklitolvajokkal?
A jó lakat mellett több módja is akad annak, hogy ne lopják el a kerékpárunkat.
Illusztráció: mindig stabilan rögzített tárgyhoz zárjuk hozzá a biciklinket!
Forrás: MW-archív
Az első kerékpárokat körülbelül kétszáz évvel ezelőtt alkották meg, és az azóta eltelt idő alatt a jármű sokat változott mind formájában, mind pedig felhasználásában. A legtöbben mindennapi közlekedéshez használják, azonban egyre népszerűbb lett mint sporteszköz. A kerékpárturizmus előtérbe kerülésével pedig megnövekedett az ország bicikliúthálózata is, amely szintén egy új dimenziót nyitott a kétkeréken kikapcsolódók számára. Manapság már nagyon kevés az olyan háztartás, ahol ne lenne a garázsban, tárolóban legalább egy bringa.
A legnépszerűbb videómegosztón szörfölgetők többsége biztosan belefutott már a bő tíz évvel ezelőtt néhány részt megélt Tolvajkergetők című websorozatba. A készítők rejtett kamerák, kerékpárba helyezett jeladók segítségével igyekeztek tetten érni kerékpártolvajokat – néhány kivételtől eltekintve – Budapest utcáin. A sorozat epizódjain keresztül a néző bepillantást nyerhetett a biciklilopások mögött rejlő technikákba, indokokba, motivációkba. De mennyire jellemzőek megyénkben a kerékpárlopások? Mennyit is érnek manapság ezek az eszközök? Miért és hogyan vigyázzunk rájuk? Többek között ezeknek a kérdéseknek járt utána a Haon.
Ne adjunk esélyt!
– A régmúlt világban a használati tárgyaknak sokkal nagyobb értéket tulajdonítottak, mint manapság. Évtizedekkel ezelőtt egy kerékpárt egy havi fizetésért lehetett megvásárolni. Azt az emberek jobban megbecsülték, figyeltek rá. Manapság ugyan már felhígult a piac, pár tízezerért is kapni biciklit, viszont a jó minőségű, tartós járművek még mindig a nagyobb árkategóriába tartoznak – fogalmazott kérdésünkre Molnár Zoltán kerékpárszaküzlet- és szerviztulajdonos. Véleménye szerint a legtöbb ember kerékpárját azért lopják el, mert a tulajdonos nem fordít kellő figyelmet annak biztonságára. Könnyelműen helyezi el lezáratlanul a forgalmasabb helyeken is, ahonnan egy pillanat alatt eltekerhetnek vele.
– Ezekre a helyzetekre jelenthet megoldást a lakat. Ha csak pár percre ugrunk be a boltba, de van egy kisujjnyi vastagságú lakatunk, már kevesebb esélyt adunk a tolvajnak. Ha hosszabb időre hagyjuk magára a bicajunkat, akkor pedig érdemesebb minőségibb zárat beszerezni – tette hozzá. Javaslata szerint olyan oszlopot, tárolót keressünk, amit nem lehet könnyen kimozdítani a helyéről. Vannak olyanok is, akik könnyített fokozatba állítják a sebességváltót, hogy a tolvaj ne tudjon olyan gyorsan elhajtani a biciklivel.
Nagyobb értékre kössünk biztosítást!
– Sokan kerékpárjuk értékének csak azt az összeget tekintik, amennyiért megvásárolták, pedig ha például munkába járáshoz vagy munkaeszközként használt bicikli tűnik el, akkor az már túlmutat a vásárlásra kiadott forintokon – vélekedett a kerékpáros szakember. – Ha új és drága az eszközünk, akkor érdemes rá biztosítást kötni. Ez egyébként a kétezres éveket követően kezdett elterjedni és jelent meg a biztosítók kínálatában. Az elektromos rásegítésű, úgynevezett pedelec kerékpárok esetében – amelyek beszerzésére állami támogatás is elérhető – még inkább előtérbe került ez a fajta védelem – tette hozzá.
Egyre kevesebbet lopnak
Az elmúlt évek kerékpárlopásainak statisztikáiról a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányságnál érdeklődtünk. A megküldött adatok szerint 2016 és 2021 között a lezárt eljárások száma csökkenő tendenciát mutat. Az arányokat tekintve a legtöbb eset a megyeszékhelyen történt: a vizsgált időszak elején 270 volt az esetszám, míg tavaly már csak 77. A megye többi városában is hasonlóan alakultak az arányok. Érdekesség, hogy a nagyközségekre kevésbé jellemzőek az ilyenfajta szabálysértések vagy bűncselekmények, mint a kisebb településekre. Előbbieknél összesen 36 eljárást zártak le az elmúlt 6 évben, míg utóbbiaknál ez a szám 132.
A hatóság továbbá javasolja, hogy ha hosszú időre zárjuk le kerékpárunkat, akkor mozdítható értéket ne hagyjunk rajta. Kertes ház udvarán úgy helyezzük el, hogy azt az utcáról ne lehessen meglátni.
Lehetőleg mindenki regisztráltassa kerékpárját a BikeSafe programban, ahol országos adatbázisban rögzítik a kétkerekű adatait, lopás esetén ez megkönnyíti a felderítést
– emelte ki a rendőrség sajtóosztálya.
Mire számíthatnak a tolvajok, orgazdák?
– Az egyik legismertebb vagyon elleni bűncselekmény a lopás, amelynek minősítésében fontos elem, hogy mekkora értékre követik el a bűncselekményt. A kisebb vagy szabálysértési értékre minősített módon elkövetett lopás büntetése legfeljebb két évig terjedő szabadságvesztés, míg különösen jelentős érték esetén ez a büntetési tétel akár a tíz évet is elérheti – ismertette a megyei rendőrség.
A tavaly január 1-én hatályba lépett büntetőtörvény-módosítás szerint az orgazdaság beintegrálódott a pénzmosás törvényi tényállásába. E szerint akár 3 év szabadságvesztést is kaphat az elkövető. Ilyenfajta bűncselekményekről kimutatással sem a rendőrség, sem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nem rendelkezik.
– A Romániával határos Hajdú-Bihar megyei közúti és vasúti határátkelőhelyeken Románia EU-s csatlakozása óta klasszikus, állandó jellegű vámellenőrzés nincs. A Debreceni Nemzetközi Repülőtéren mint harmadik országos és EU-s belső légiforgalmi határátkelőhelyen pedig egyáltalán nem jellemző a kerékpárok behozatala – tájékoztatott a NAV.
Bekecs Sándor