2022.08.29. 12:47
Megvannak az „új” debreceni főpályaudvar első részletei
Megjelent az ajánlatkérés a nagyberuházásról, amelynek ismételten nekifutnak.
Forrás: archív
Szeptembertől elkezdődhet a debreceni főpályaudvar felújításának és átépítésének tervezése. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt közbeszerzési felhívására két ajánlat érkezett, melyek közül a nyertes – konzorciumban két budapesti székhelyű cég – nettó 974 millió forintért készíti el a szükséges engedélyes és kiviteli szintű terveket, tanulmányokat.
A Debrecen Intermodális Közlekedési Központ építése és Főpályaudvar rekonstrukció elnevezésű projekt a vasútállomás épületét, annak környezetét, illetve az állomáshoz funkcionálisan kapcsolódó területeket érinti majd.
A tervezési feladatok része egyebek mellett közútfejlesztés, parkolóház-építés, bontási és felújítási tervek elkészítése, valamint környezetrendezési, közműépítés és utastájékoztatási eszközök fejlesztésére vonatkozó tervkötetek kidolgozása. A jelenlegi Nagyállomás buszmegállóhelyének átalakításával és a vasúti felvételi épület részleges bontásával egy új P+R parkolóházat alakítanának ki, melynek utcaszintjén egy 17 darab indítóállású, 7 darab érkezőállású helyi és helyközi autóbusz-állomást kell megtervezni.
A parkolóház mintegy 500 darab személygépkocsinak adna helyet, az emeleti részén pedig kereskedelmi és szolgálati létesítmények elhelyezhetőségét kell biztosítani. Mindezek mellett készül több taxiállás és legalább 210, legfeljebb 250 darab kerékpártároló is.
A parkolóház környezetében 23 darab busz rövid idejű tárolásának a lehetőségét is biztosítani kell. Az előzetes tanulmányok alapján mintegy 3 ezer 850 négyzetméter területen épületek bontását tervezik, továbbá mintegy 11 ezer 700 négyzetméter területű épületnagyság részleges belső bontását és átalakítását, valamint közel 9 ezer 300 négyzetméter területű új állomási épületszárnyat kell megtervezni. A 115 darab felszíni személygépkocsi-parkolóállást a vasútállomásnál lévő posta előtti területen kell kialakítani.
A projekt érinti a 4. számú főút vasútállomás előtti szakaszát és a 47. sz. főút csatlakozó szakaszát, csomópontját.
Az állomás előtti szakaszon a 4. számú főút korrekciója tervezett, megfelelő megközelíthetősége érdekében turbókörforgalom alakítandó ki a 4. sz. főút Sumen utcai csomópontjának környezetében. Ez a többsávos körforgalmú csomópont fogja biztosítani a 4-es és 47-es utak csatlakozását. Az autóbusz-állomáshoz, a parkolóházhoz és az ott elhelyezett kereskedelmi létesítményekhez a 4. számú főúton új, szintbeli, jelzőlámpával védett gyalogos-átkelőhelyet létesítenek. A gyalogos és kerékpáros kapcsolatokat a Petőfi tér, a Piac utca és a Homokkert városrész irányába aluljárók fejlesztésével, kialakításával is biztosítják.
A feladatok részét képzi a MÁV-állomás teljes energiaellátását biztosító 2. számú transzformátorház, valamint a hozzá kapcsolódó kapcsolókert kiváltásának tervezése. Az 1-es és 2-es villamosok hurokfordulója, a remíz és a repülőtér felé vezető vágánykapcsolat és a megállóhelyek peronjának mérete, elhelyezése változatlan marad. Az utastájékoztatás fejlesztése során az intermodális csomópont teljes területén, minden szintjén audio és vizuális tájékoztató rendszert terveznek. Továbbá a Petőfi tér állomási előtér területén, a tervezett buszpályaudvar területén, a 4. sz. főút, a körforgalom és a busztárolás környezetében, valamint a posta előtti területen zöldterület rekonstrukcióját is megtervezik.
A szerződéskötési moratórium szeptember 5-én jár le, melyet követően megköthetik a szerződést a felek. A nyertes vállalkozónak 18 hónap áll majd rendelkezésre a szükséges tervek, engedélyek beszerzésére és leszállítására.
Bekecs Sándor