2022.10.26. 07:00
Téli gumicsere: majd, ha fagy?
Elérkezett az abroncscserék időszaka, ennek ellenére mindezidáig kevesen keresték fel a szervizeket.
Forrás: Napló-archív
A téli- és a nyárigumik cseréje minden évben esedékes, a nyári abroncsokat hazánkban a legtöbben október közepén szokták lecserélni, azonban a jelenlegi jó idő miatt eddig nagyon kevesen döntöttek a gumiváltás mellett – nyilatkozta a Haon érdeklődésére Szökőcs Gyula, egy debreceni autószerviz ügyvezetője. Mint kiemelte, tavaly ilyenkor már nagyon sokan váltottak, most viszont érzékelhető, hogy kivárnak az autótulajdonosok. Elmondta, ennek az lehet a következménye, hogy heteket kell majd várniuk a cserére, ami nagy kockázatot jelent, hiszen egyik napról a másikra megérkezhet a fagy és a csapadék. Muszáj figyelembe venniük, bármennyire is felkészült egy szerviz, egy nap ők is csak 80 cserét tudnak vállalni, hiába lenne igény több százra.
Ha esetleg használt abroncsokban gondolkodnak az ügyfelek, akkor mindenképpen vigyázniuk kell arra, hogy hat évnél semmiképpen ne legyenek öregebbek a gumik. Továbbá azok, akik külföldön is megfordulnak autójukkal, ne vásároljanak három évnél idősebb abroncsokat
– hívta a fel a figyelmet.
Horváth László, egy debreceni autósiskola szakoktatója érdeklődésünkre leszögezte, a téli gumiabroncsok felszerelését akkor tanácsolt végrehajtani, amikor a napi középhőmérséklet 7 Celsius-fok alá csökken. – Nagyon fontos elvégezni a cserét, mert a tapadás, a gumiabroncs viselkedése teljesen más, mint a nyári gumié. A téli gumiabroncsok mélyebb barázdája és sűrűbb futómintázata biztosítja a jobb tapadást a havas, nedves, sáros útfelületen. Mindenféleképpen ajánlott az új gumiabroncs felszerelése, mert nem lehet tudni, hogy a használt mennyi idős, és ha a mintázata megfelelő mélységű, akkor is előfordulhat, hogy elöregedett. Amennyiben mégis használt mellett döntünk, meg kell vizsgálni a borda mélységét, valamint az oldalfalán a szövet állapotát, ha azt tapasztaljuk, hogy töredezett, repedezett, nem szabad megvásárolni – emelte ki.
Hűtőfolyadék, fékek állapota
Hangsúlyozta továbbá, télen nagyon fontos különös figyelmet fordítani a hűtőfolyadékra, mert ha a hűtőközeg dermedéspontja nem elég alacsony, a hidegben megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, vagy kilökheti a motorból a fagydugót. Ez tönkreteheti a motort. A hűtőfolyadék fagyáspontja mínusz 30 fok, ha ez nem annyi, akkor le kell cserélni a hűtőfolyadékot. – A téli fagy beköszönte előtt szükséges elvégezni a szélvédőmosó folyadék cseréjét, mert a nem megfelelő folyadék fagyás esetén szétrepeszti a mosó szivattyúját, illetve tartályát. Elengedhetetlen, hogy az ablaktörlő lapát állapotát is ellenőrizzük, azok ne legyenek kopottak, töredezettek, mert így nem biztosítják a megfelelő törlést – hangsúlyozta. Hozzátéve, az akkumulátor elsősorban legyen korróziómentes, ennek érdekében érdemes kontaktspray-vel befújni, esetleg glicerinnel bekenni a sarukat. Az akkumulátor teljesítményét ajánlott szakszervizben beméretni, mert a hidegben a teljesítménye a felére is csökkenhet.
Mint elmondta, a fékek állapotát mindig ellenőrizni kell, ám télen fokozott figyelemmel kell elvégezni a féktárcsa, a fékbetétek és a fékfolyadék szintjének átvizsgálását. – Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az összes lámpabúrát, lámpatestet ellenőrizni kell, mert a foncsor be szokott mattulni és emiatt nem érünk el hatékony fényerőt – ezen polírozással lehet segíteni. Az ajtózárakat, illetve az összes ajtó kédert (ajtótömítő gumi) érdemes fagytűrő olajjal vagy glicerinnel leápolni, így nem történhet olyan, hogy nem tudjuk az ajtót kinyitni – mondta. Megjegyezve, amennyiben a tél beállta előtt a fentieket elvégezzük, bízhatunk benne, hogy biztonságosan tudunk autózni. Természetesen a téli autózásra nem elég a járművünket felkészíteni, arra a volán mögött ülőknek fejben is át kell állniuk.
NE