2022.12.14. 20:00
Van itt látnivaló! – Kipróbáltuk a debreceni nyomozószobát
Spoilermentes beszámoló a Nyomoz a suli nevet viselő interaktív prevenciós élményközpontról.
A felvillanó fények és hirtelen zajok közepette a fiataloknak mindössze egy-egy zseblámpa, táblagép és adó-vevő volt a segítségére
Forrás: Molnár Péter
Nem mindennapi bevetésen vannak túl a debreceni bethlenes diákok. Amint a frissen avatott nyomozók kedden reggel átlépték az iskola folyosójára kifeszített rendőrségi szalagot, máris „munkába” kellett állniuk: az irodába érve a Rendőrségi hírekből értesültek arról, hogy két kiskorú személy keddre virradóan nyomtalanul eltűnt Debrecenben.
Természetesen mindez csak illúzió: a Bethlen Gábor Gazdasági Technikum 11-ikes osztálya a Debreceni Szakképzési Centrum Burgundia utcai intézményében berendezett nyomószobában jártak. A szabadulószobák mintájára tervezett Nyomoz a suli nevű interaktív élményközpont a tesztidőszak után először fogadott élesben diákokat kedden délelőtt. Az alkalomra Tóth László Tamásné, a Bethlen gimnázium igazgatója is elkísérte a diákokat.
A nyomozás érdekeire való tekintettel részleteket nem árulhatunk el. Annyit mindenesetre előrevetíthetünk: miközben az eleinte egyszerűnek tűnő eset kibontakozott, ráébredtünk: darázsfészekbe nyúltunk. Ez bizony ronda ügy. A nyomok egy sokkal összetettebb mélységbe vezettek, több típusú bűncselekményre fény derült, de a többi már szolgálati titok.
Novotni Edit projektvezető és Aranyi Árpád játékmester ismertetője után a diákok négy külön csapatot alkotva próbálták meg külön helyszíneken felvenni a szálakat. Bezárt lakatok, táskába rejtett bizonyítékok, elrejtett titkok akadályozták a nyomozást. Sejtelmesen megvilágított, sötét szobák, felvillanó fények és hirtelen zajok közepette mindössze egy-egy zseblámpa, táblagép és adó-vevő volt segítségükre. Na és persze egymás ismerete, logikája.
Tanúk videóra rögzített tanúvallomásaira, megfejtésre váró talányokra kellett hagyatkozniuk. Az idő azonban szorított, és egy elhibázott lépésnek végzetes következményei is lehetett.
Az audio-viziális élmény közben a tanulók átélhették azt, ami valóban történik egy bejelentés után. Megtapasztalhatták, milyen módszerekkel kezdi el a rendőrség felépíteni az eseménysort.
Az újdonsült nyomozók láthatóan élvezték az ötletelést és a feladványokat, és ügyesen kibogozták a gondosan felépített történetet. A készítők megtalálták a módját annak, hogy modern, izgalmas módon tálalják a sztorit a fiatalok nyelvén.
Nyomoz a suli Debrecenben
Fotók: Molnár PéterJuhász Zoltán, a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vezetője a Haonnak elmondta, hogy a rendőrségnek nemcsak az a feladata, hogy a bűncselekmények elkövetőit elfogja, hanem az is, hogy kiderítse, melyek azok az okok és körülmények, ahol ezek a bűncselekmények megvalósulnak. A rendőr alezredestől megtudtuk: többek közt a fiatalkorúak is kiemelt kockázati csoportba tartoznak: Hajdú-Biharban éves szinten 600–800 a 18 év alatti bűnelkövetők, valamint 400–500 az áldozattá vált kiskorúak száma.
Ennek megelőzésére a rendőrség Hajdú-Bihar megyében évente megközelítőleg ezer alkalommal konzultációt, interaktív kommunikációt folytat az érintett korosztállyal. Az tapasztaltuk, hogy ezek az előadások kevésbé hatékonyak. Egy nagyobb osztályközösségben előfordul, hogy ketten esznek, hárman a telefonjukat nyomogatják, valaki a házi feladatát írja. Így hiába felkészült a rendőr, elpárolog az az információ, amelyet szeretnénk átadni
– fejtette ki.
Így született meg a Nyomoz a suli ötlete, melyre sikeresen pályázott a Szociogramm Nonprofit Kft. és a bűnmegelőzési osztály.
– A cél az, hogy a diákok képesek legyenek arra, hogy a megfelelő információk birtokában összeállítsanak egy történetet, így a cselekedeteik következményeivel is megismerkedhetnek. A feladatok játékosak, élményszerűen próbáljuk bevonni a résztvevőket, s ennek köszönhetően az információátadás hatékonyabbá válhat – véli az alezredes.
Hajnal László