2023.03.08. 16:38
„Voltam aknatűzben, rakétatűzben, mentem át aknamezőn, de sosem a veszélykeresés volt a cél” – Debrecenben mesélt háborús tapasztalatairól a haditudósító Jászberényi Sándor
Gyurkovits Tamás és Jászberényi Sándor fotósok kerekasztal-beszélgetésen meséltek munkájukról.
(Balról) Gyurkovits Tamás fotográfus, Gönczi Róbert moderátor, Jászberényi Sándor újságíró, haditudósító
Forrás: Czinege Melinda
A migráció különböző arcai elevenednek meg azon a kiállításon, melyet a Mathias Corvinus Collegium Debreceni Képzési Központjában nyitottak meg kedd este. A tárlaton Gyurkovits Tamás fotográfus és Jászberényi Sándor újságíró, haditudósító alkotásai láthatóak, akik a Szerb és Ukrán határnál, valamint az Uganda-Kongó határnál és Kairóban készült képeit hozták el a cívisvárosba.
A kiállítás kapcsán az est folyamán kerekasztal-beszélgetésen meséltek a képeikről, a munkájuk során szerzett tapasztalataikról, élményeikről, olykor nehézségekről.
Jászberényi Sándor több mint 10 éve él Kairóban, s tapasztalatai szerint elképesztően erős a migráció Észak-Afrikának a központjában. – Kairóban zárt be az egyik utolsó rabszolgatartó piac az 1900-as évek végén, de tévedés, ha azt hisszük, ezzel a rabszolgatartás, mint intézmény is eltűnt. A szudáni menekülteket – akik főleg nők és gyerekek – azért viszik Kairóba, hogy érdekházasságok köttessenek, vagy olcsó munkaerőként dolgoztassák őket. Ezek a nők napi egy étkezésért cserébe dolgoznak 16 órákat, miközben a gyerekeik nem kapnak enni és éheznek – avatta be a hallgatóságot a közel-keleti valóságba a fotóriporter, aki beszélt a migráció veszélyeiről is, mely Európát fenyegeti, mindezt nem ideológiai megközelítéssel, sokkal inkább a valódi problémára mutatva. Mint mondta, az 1960-as évek óta elképesztő népességrobbanás történt Afrikában: Egyiptom lakossága most körülbelül 100-110 millió főből áll, de ez a szám a becslések szerint 2050-re 150 millió lesz. Ennek hatására előbb-utóbb el fog jönni az az idő, amikor Egyiptom nem tudja majd etetni a saját népét.
Nigériában az 1960-as években 60 millióan voltak, most 200 millióan élnek ott – mutatott rá Jászberényi Sándor, aki szerint az afrikaiak látják a tévén keresztül, hogy milyen az életszínvonal máshol, s elég egy krízishelyzet, valamilyen természeti katasztrófa, hogy egy jobb élet reményében meginduljanak Európa irányába.
Bizonytalanság és boldogság a képeken
Gyurkovits Tamás a kiállításon látható fotói kapcsán elmondta, a migrációt sokféleképpen meg lehet mutatni, de meggyőződése, hogy nemcsak a drámának van kommunikációs értéke, hanem a pozitív dolgoknak is. – Az egyik képben azt örökítettem meg, ahogy egy fiatal ukrán lány a macskájával megérkezik hazánkba. Látszik rajta, hogy boldog, örül, hogy megérkezett egy biztonságos országba. Ennek ellentére a másik képem, ahol egy nő a lányával látható, az édesanya kezében egy mobiltelefon, melyen a fronton lévő férjét mutatja, akiről azt sem tudja, él-e még? Az utóbbi munkám jól bemutatta azt a helyzetet, ami a háború kezdete óta jellemző: sokan élnek bizonytalanságban, vajon él-e még a párjuk, gyermekük apja?
Mozgásban: migráció a kamerán keresztül címmel nyílt kiállítás
Fotók: Czinege MelindaMeddig mehet el a fotós?
A beszélgetésen felvetődtek morális kérdések is: vajon a fotós meddig mehet el a személyes történetekben? Jászberényi Sándor, mint sokat megélt haditudósító szerint nem az a feladata, hogy moralizáljon, hanem hogy elvégezze a munkáját. Mint megtudtuk, számos halottat, sebesültet, leprást fotózott az évek során, de a morális kérdésre egy konkrét példával is szolgált. – 2011-ben Kairóban elgázosítottak egy egész utcát könnygázzal. Mi gázmaszkban fotóztunk és láttuk, ahogy a gázfelhőben egy ember összeseik. A sorozatos lövések miatt nem tudott kijönni, s látszott, hogy fuldoklik. Mikor megfotóztuk előröl, hátulról, csak azt követően mondtuk, hogy akkor próbáljuk meg kihúzni onnan.
Fontos hangsúlyozni, hogy nekünk sajtósoknak nem szabad azt az illúziót kergetnünk, hogy érdemben segítséget tudunk nyújtani. Azzal segítünk, ha a kép eljut az olvasókhoz, akik közül vannak, akik érdemben beleavatkozhatnak
– fogalmazott Jászberényi Sándor, akihez Gyurkovits Tamás kapcsolódva elmondta, nem is lehet éles helyzetben segíteni, hiszen azzal a fotós maga is célponttá válhat. – Minden esetben úgy közelítjük meg a helyzeteket, hogy minél kisebb legyen a rizikó. Megpróbáljuk felvázolni, hogy azért vagyunk ott, hogy az adott migráns csoportnak, az adott problémáját megmutassuk a világnak. Minden esetben felmérjük, hogy együttműködőek-e a fotózással, ha apró jel mutat arra, hogy nem fog működni, nem erőltetjük – idézte fel a szerb és ukrán határnál tapasztalat eseményeket. – Engem lőttek meg úgy, hogy eltört az egyik bordám, ültem börtönökben, voltam aknatűzben, rakétatűzben, mentem át aknamezőn, de sosem a veszély keresés volt a cél. Az összes ilyen helyzetbe saját szakmai hibám miatt kerültem – hangsúlyozta Jászberényi Sándor.
Nem akarjuk magunkat esztelen veszélynek kitenni. Egy fénykép sem ér egy teljes életet.
– tette hozzá.
Nincs győztese a háborúnak
A haditudósító 2014 óta rendszeresen jár Ukrajnába fotózni, legutóbbi látogatása tapasztalatairól megrendülve mesélt a hallgatóságnak. – Az ukrán-orosz háború évfordulójának közeledettével ismét kimentem. Azoknak az ukránoknak, akik 2022 februárjában felálltak harcolni, a nagy része halott. Tavaly a 72. gépesített gyalogsági géppuskás alakulattal voltam, mikor most hívta őket, a fele meghalt, a másik fele kórházban van. 21 éves gyerekekről beszélünk. Sok helyen megfordultam, de ilyet még nem tapasztaltam. A jelenlegi állapotok a második világháborút idézik. Az oroszok mindet szétlőnek, ha foglalnak is valamit, akkor csak romhalmazokat. Azon a héten amikor Ukrajnában voltam, csak az oroszok vesztesége 7 ezer fő volt.
Egy nemzet megy tönkre ebben a háborúban. Az állandó tüzérségi lövések, gránátok megtépázzák az idegrendszer, ha túl is élik, soha többet nem lesznek olyanok, mint mielőtt elment a frontra. Távolról nézve, azt mondjuk, hogy az ukránok nyertek, hiszem még mindig kitartanak, de ennek olyan ára van, amit senkinek nem kellene megfizetnie
– szögezte le.
Pálfi-Tóth Zoé