2023.04.13. 12:45
A Református Kollégium „csodagyerekei” a világhírig jutottak
A református iskolák tehetséggondozó pedagógusai cseréltek tapasztalatot a debreceni konferencián.
– Közös célunk és feladatunk, hogy a tehetséges diákokat felkaroljuk, támogassuk – jelentette ki Ivánné Nagy Erzsébet Bernadett, a Debreceni Református Gimnázium igazgatója a református iskolák „CsodaGyerek” elnevezésű konferenciájának megnyitóján, csütörtökön az intézmény dísztermében.
A Református Pedagógiai Intézet és a Református Tehetséggondozó Alapítvány közös programját idén másodszor rendezték meg, mint elhangzott, a tavalyi 50 után most 100 résztvevővel.
Ivánné Nagy Erzsébet Bernadett emlékeztetett rá, hogy a Debreceni Református Gimnázium hosszú évszázadokon át hazai oktatás és nevelés szellemi központja volt, tanárai és diákjai híres tudósok és művészek sokaságát adták. Köztük volt Bay Zoltán későbbi fizikus, akinek egy írását idézte az igazgató: aszerint diákként környezete álmodózónak nevezte és kinevette, nem így tettek azonban a Kollégium akkori tanárai, akik felismerték a tehetségét és segítették életpályája elindításában, mely később a Nobel-díj közelébe repítette őt.
Ivánné Nagy Erzsébet Bernadett a jó tanár ismérvei közé sorolta azt a képességet, hogy felismeri a tehetséget, és azzal is tisztában van, hol ér véget az ő szakmai tudása, amikor át kell adni a kiválóságot.
Komplex program
Minden gyermek egy csoda, függetlenül attól, hogy a benne rejlő tehetség hogyan nyer teret
– szögezte le dr. Szontagh Pál, a Református Pedagógiai Intézet igazgatója. Beszélt arról, hogy a kiemelkedően tehetséges gyerekek a sztereotípia szerint kicsit „gyanúsak”, kilógnak a sorból, amolyan „mini tudósok”. A pedagógusoknak többletfeladatuk van velük, fejleszteni, gondozni, irányozni kell őket. Mert a tehetséges gyerek öröm, de problémát, felelősséget is jelent. Szontagh Pál azzal az üzenettel zárta köszöntőjét, hogy a tehetséges gyereket a pedagógus lássa meg, csodálja, viseljen érte felelősséget, és adjon érte hálát!
Tombor László, a Református Tehetséggondozó Alapítvány kuratóriumi elnöke elmondta, 25 éve azzal a céllal jött létre a szervezet, hogy a református iskolákba járó tehetségeket felkarolják. Két éve indították el a Talentum Programot alapvetően gimnazisták számára; ide a korábbi évek teljesítménye, képességeik, pedagógusi ajánlás alapján kerülnek be a gyerekek.
A program komplex, a református iskolák közti hálózatépítést is szolgálja, és azt is szeretné érzékeltetni a résztvevőkkel, hogy a keresztyén tanítások és a tudomány összhangban vannak. Többek közt a diákok ismereteit bővíti, lehetőséget ad számukra természettudományos kísérletek végzésére, új kutatási eredmények megsimerésére, továbbá tudományos intézmények látogatására.
Jelenleg 37 középiskolát érint a program, anyagi hátterét jelentős mértékben a Nemzeti Tehetség Program adja. Ebben a tanévben mintegy 80 diák 18 középiskolából vett részt a munkában.
SzT