2023.05.05. 14:00
Százhatvannal is repeszthetnek a vonatok Püspökladány és Debrecen között
A hazai vasúton is elengedhetetlenné vált a sebesség emelése és a járműállomány megújítása a személyszállításra használt vonalakon.
Már az összes KISS motorvonat rendelkezik az úgynevezett ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel (illusztráció)
Forrás: MW-archív
Nemsokára a hazai belföldi forgalomban is lesznek olyan vonalak, ahol akár óránként 160 kilométeres sebességgel járhatnak a vonatok, és az egyik szomszédos ország fővárosát is könnyebb lesz elérni vonattal – írta meg a Világgazdaság a Növekedés.hu-ra hivatkozva.
A portál megkérdezte a MÁV-ot, mely vonalakon emelkedik az engedélyezett sebesség, és milyen fejlesztések várhatóak a vasútnál. Ebből kiderült, hogy a Magyarországon kiépített, nagyjából 8000 kilométernyi hazai vasúti pályából 2803 kilométer villamosított, és a MÁV által üzemeltetett hálózat jelentős részén 100 vagy 120 kilométer az engedélyezett legnagyobb sebesség.
Ezt szeretnék bizonyos szakaszokon óránként 160 kilométerre emelni.
Erre jelenleg a Budapest–Hegyeshalom fővonal Tata és Hegyeshalom közötti bizonyos szakaszain van lehetőség, ami az arra közlekedő InterCity vonatok és nemzetközi gyorsvonatok esetében engedélyezhető is. Ennek köszönhetően gyorsulni fog a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedés.
A Budapest–Hegyeshalom fővonal mellett hamarosan más vonalakon is lesznek olyan szakaszok, ahol 160 kilométerre emeli az engedélyezett sebességet a vasúttársaság:
- Püspökladány és Debrecen között 120-ról 160 kilométer/órára;
- Százhalombatta és Pusztaszabolcs között szintén 120-ról 160 kilométer/órára;
- Aszód és Hatvan viszonylatban pedig 100-ról 160 kilométer/órára emelik a sebességhatárt.
Ahhoz, hogy a sebességhatárt meg lehessen emelni, nem elég csak az infrastruktúrát fejleszteni, a járműpark esetében is több kritériumnak kell megfelelni. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a vonatok rendelkezzenek az úgynevezett ETCS vonatbefolyásoló rendszerrel.
Az ETCS folyamatosan monitorozza a jármű sebességét, a menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől. Ha a mozdonyvezető ezt figyelmen kívül hagyja, a rendszer megkezdi a sebesség csökkentését, a fékezést, vagy indokolt esetben akár a vészfékezést is.
A MÁV tájékoztatása szerint az összes KISS motorvonat rendelkezik már ilyen berendezéssel, és az év végéig mind a 123 darab FLIRT vonat is el lesz látva a rendszerrel.