2023.08.16. 10:13
Harminc éve érkezett meg a Debrecennek legyártott, első kék villamos
Három évtizede fut a típus, a legelső már a közlekedési múzeum védettségét élvezi.
Ez a típus egyedi, a világon összesen csak 11 van belőle, és csak Debrecenben
Forrás: Napló-archív
– A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején világossá vált, hogy az FVV típusú villamosok, melyek már a gyártás időszakában sem voltak korszerűek, gazdaságosan nem üzemeltethetők. Keresni kellett olyan megoldást, mellyel a 20 év átlagéletkorú, elavult tömegközlekedési járműveket ki lehet váltani. Elkerülhetetlenné vált a villamoskocsi-állomány típusváltása – idézte fel a Haon érdeklődésére Gara Kálmán, a debreceni DKV Közlekedés Történeti Emlékszoba vezetője.
1992. szeptember 9-én aláírta a Ganz-Hunslet Rt. és Debrecen önkormányzata azt a megállapodást, amelynek értelmében vállalták, hogy 28 millió forinttal támogatják egy új, hattengelyes, korszerű csuklós villamos prototípusának kifejlesztését. A prototípus villamost 1993. május 24-30. között már be is mutatták a nagyközönség számára Budapesten, az Industria ’93 Beruházási Szakvásáron, ahol elnyerte a vásár nagydíját, és formatervezési nívódíjat kapott
– tudatta.
Gara Kálmán a műszaki részletekről elmondta, a KCSV6-1(Közúti CSuklós Villamos 6 tengellyel – 1. Sorozat) típusú csuklós villamos egy hattengelyes, középmagas padlós, kétirányú közlekedésre alkalmas, mindkét végén vezetőfülkével ellátott jármű. A megállókban az utasok gyors cseréjét mindkét oldalon négy darab 1340 milliméter széles ajtó és a csökkentett, 735 milliméteres padlómagasság biztosítja. A korszerű, nagy felületű lengőajtók odazárásgátlóval vannak felszerelve. Ablakai panoráma jellegükkel esztétikus járműmegjelenést tesznek lehetővé. Az utasok kényelmét az 1+1 soros üléselrendezés, kárpitozott ülések, kapaszkodók, fűtő- és szellőzőberendezés, szabályozható utastéri világítás és automatikus utastájékoztató biztosítja. A jármű vezérlését és hajtásszabályozását két egységből álló mikroszámítógépes AEG, német gyártmányú rendszer végzi, mely a vezérlési feladatokon túl alkalmas öntesztre, hibatárolásra és diagnosztikára is.
Kölcsönadták
– A vásárt követően a villamos visszatért a Ganz-Hunslet Rt. műhelyébe, ahol elvégezték az úgynevezett házi próbákat, majd a BKV Fehér úti telepén lefolytatott tesztelés után 1993. augusztus 16-án Debrecenbe szállították a Közlekedési Vállalat Salétrom utcai telepére. Debrecen polgárainak augusztus 20-án a hagyományos Debreceni Virágkarnevál felvezető kocsijaként mutatták be.
Sikeres mérések és vizsgálatok után 1994. január 14-én a „kék” villamos már a menetrend szerinti utasforgalomban is részt vett, 500-as pályaszámmal – osztotta meg a szakember.
Azt is elárulta, hogy a Ganz-Hunslet Rt. 1994. október 21-31. között a DKV beleegyezésével kölcsönadta a prototípus járművet a Miskolci Közlekedési Vállalatnak, hogy kipróbálják a forgalomban. Később, 1995 februárjában a villamost Budapestre szállították, hogy a 4-es, 6-os vonalán, átépített pályaszakaszon teszteljék, hogyan viszonyul egymáshoz a jármű és a pálya.
Megtudtuk: a járműcsere megvalósításához a „Környezetkímélő villamosközlekedés elősegítése” című kiírásra összesen mintegy 2,6 milliárd forint összegű pályázatot adott be a DKV, amely a villamospálya és a kocsiszín átépítése mellett 20 darab új jármű beszerzését is tartalmazta. Időközben a Ganz-Hunslet Rt. azonban csődbe ment, így a DKV jóval kevesebb támogatást nyert el, mely összesen 10 új járműre és 2,2 kilométer villamospálya átépítésére volt elég.
– 1999-ben a KCSV6-1-et a prototípusról átalakították a sorozatvillamosoknak megfelelően. 2013. december 4. óta nem közlekedik, addig 613 ezer 745 kilométert futott. 2020. április 27-én pedig bejelentették a közlekedési múzeum rá vonatkozó védettségét – összegzett Gara Kálmán.