2023.09.25. 17:30
Ön is magányos és elkeseredett? – sok debreceni középkorú és fiatal keresi fel a lelkisegély szolgálatot
A legkülönbözőbb élethelyzetekben is bátran fordulhatunk a telefonos segítőkhöz.
A fialok gyakran begubózással válaszolnak a problémás helyzetekre
Forrás: Illusztráció: MW-Archív
Hajdú-Biharban is a középkorúak keresik fel legtöbbször a Lelki Elsősegély Telefonszolgálatot különböző problémáikkal: főként munkahelyi, párkapcsolati és egzisztenciális gondok állnak a háttérben. Azonban a tinédzsereket sem kerüli el a depresszió és a magány – számolt be portálunknak Rénes László.
Minden korosztálynak megvan a saját maga baja, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a fiatalabbak és az idősebbek is egyaránt szokták tárcsázni a 116-123-as számot, azaz a Lelki Elsősegély Telefonszolgálatot (LESZ). Sokan éreztük már úgy életünk során, hogy a problémák túlnőttek rajtunk, egyedül nem tudnak megbirkózni velük.
Ebben az esetben nyújthat segítséget a vonal túlsó végén megszólaló segítő, aki meghallgat minket, sőt, rávezethet a megoldhatatlannak tűnő élethelyzetünk kibogozására.
A középkorúaké a legtöbb féle probléma
Rénes László, a LESZ országos szövetségének alelnöke, a debreceni szolgálat vezetője portálunk megkeresésére összegezte, hogy mely korosztály az, aki a legtöbbször keresi fel őket, továbbá azt is, hogyan tudnak segíteni a szülők gyermekükön, ha azt látják rajtuk, hogy mélyponton vannak.
A rendelkezésünkre álló statisztikából jól látszik, hogy a középkorúak hívnak minket a legtöbbször, közülük is a 40 és 60 év közöttiek. Ez annak köszönhető, hogy az idősebbek nehezebben kérnek segítséget, mivel az egyedüllét miatt bezárkóznak és úgy érzik, hogy nincs senki, aki segítő kezet nyújthatna nekik. Gyermekeik és unokáik általában már nem a közelben lévő kisvárosokba, falvakba költöznek, hanem messzebbre, vagy akár külföldre, ezzel megerősödik a szépkorúban az érzés, hogy nincs, akire támaszkodhatna
– mutatott rá a szakember, aki hozzátette: a Covid-helyzet idején még inkább magukra maradtak a nyugdíjasok, korlátozottabb lett az életük és a lehetőségeik, ezért ez idő tájt megnövekedett az ő hívásuk száma. Mint mondta, talán ennek köszönhető, hogy azóta nyíltabban tudnak beszélni az őket nyomasztó terhekről, hisz a megkeresési ráta a koronavírus óta is stagnál.
Rénes László ismertette, hogy a középkorúak irányítják a legtöbb hívást feléjük, mivel ők sokféle problémának kitettek: munkahelyi, párkapcsolati, családi és egzisztenciális fennakadásokkal birkóznak meg napi rendszerességgel. A fiataloknál pedig a párkapcsolat és a továbbtanulás hozza a legtöbb bizonytalanságot.
Az iskolai bántalmazás sem marad el a megkeresések okai közül
– A 15 év feletti gyermekeknél jellemzően a párkapcsolati akadályok alakítják ki a depresszív hangulatot, emellett persze a továbbtanulás okozta pánik is közrejátszhat ebben – húzta alá Rénes László. Hozzátette, hogy kapunyitási pániknak nevezik újonnan azt, amikor a tiniknek lehetőségek tárháza nyílik meg, de csak egy opció mellett dönthetnek, a többi jóból pedig úgy érzik, hogy kimaradnak.
Nyomatékosította, hogy ebben az esetben a szülőnek érdemes leülnie beszélgetni a gyerekkel, és megnyugtatni, hogy jó irányban halad az élete, van, akire támaszkodhat.
Ezen felül gyakori jelenség az is, hogy a fiatal nem tud elszakadni a „mamahotel” kényelmétől, így inkább rosszabbul fizető munkát, vagy közelebbi iskolát választ, hogy ne maradjon egyedül és ne kelljen önfenntartó életet élnie – hangsúlyozta a debreceni szolgálat vezetője.
Több szülő keres meg minket azzal, hogy gyermeke nem mondja el neki az őt ért sérelmeket és negatív hatásokat. Valószínűsíthető ilyenkor, hogy a diák iskolai bántalmazás áldozatává vált.
Jó ismertetőjelek lehetnek ez esetben, hogy a gyerek szokásai felborulnak, például, ha eddig keveset evett, akkor most sokkal többet, de akár fordítva is, vagy felhagyott hobbijával, sporttevékenységével – fűzte hozzá Rénes László. Kiemelte: tinédzser korban súlyos önismereti képzavarral küzdenek a gyerekek, ha ezt megpiszkálják, akkor azzal komoly problémákat okozhatnak nekik a későbbiekben. Ezért érdemes a pedagógusoknak, az iskolavezetőségnek és pszichológusnak jelezni a kiskorút ért sérelmeket.
Ha úgy érzi, hogy bajban van, kérjen segítséget! |
Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok 116-123 (éjjel-nappal, mobilról vagy vezetékesről hívható, mindkettőről ingyenes); Kék vonal, gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat 116-111 (éjjel-nappal, vezetékesről hívható, ingyenes). |