2023.12.23. 14:02
Debreceni szakemberek tanácsai a biztonságos online vásárlásokhoz
Néhány szabályt betartva megkímélhetjük magunkat a kellemetlenségektől.
Lehetőségeink szerint ellenőrizzük a kereskedőt, akitől online vásárolunk!
Forrás: Illusztráció: MW-archív
Sokan az ajándékvásárlást nem bízzák a véletlenre, a kiválasztott termékeket már idejében megrendelik, vagy vadásszák le a boltok polcairól különböző akciók idején. A Haon podcast stúdiójának vendége, dr. Tasnády Zoltán, a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője volt; a vele készült beszélgetés során elhangzott, hogyan kell biztonságosan, szinte kockázatmentesen online vásárolni, milyen különleges jogok illetnek meg ekkor bennünket. Kiderült az is, milyen problémák esetén számíthatunk a fogyasztóvédelem segítségére, valamint tippeket is adott, hogyan tudunk a kellemetlenségeknek elébe menni. Többek közt azt javasolta: ha megkapjuk a csomagot, telefonunkkal készítsünk felvételt arról, ahogy kibontjuk, így szükség esetén igazolhatjuk, hogy például sérülten érkezett a termék.
A közel 30 perces podcast beszélgetést ide kattintva tudja meghallgatni.
Ismerni kell az eladó adatait
– Kellő körültekintéssel biztonságos online rendelni – mondta a Haonnak Kiss-Benedek Damarisz, a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének (FOME) debreceni tanácsadója. Rámutatott: az utóbbi időben az online rendelés lett az abszolút kedvelt forma, azonban kellő óvatosság nélkül könnyen megtörténhet a baj.
– Mindig győződjünk meg róla, hogy az a weboldal, ahonnan vásárolni szeretnénk, transzparens és beazonosítható – tanácsolta Kiss-Benedek Damarisz. Kifejtette: ez röviden azt jelenti, hogy a törvényi kötelezettségének eleget téve feltünteti a cég nevét, székhelyét, elérhetőségét valahol a weboldalán. Ha nem akarja magát azonosítani, már élhetünk a gyanúval, hogy annak valószínűleg oka van – hangsúlyozta.
A fenti adatok azért is nagyon fontosak, mert ha bármilyen probléma adódik és nem tudjuk a cég nevét, székhelyét akkor nincs kit megjelölni, problémák esetén hatósági eljárást sem tudunk kezdeményezni. A cég székhelye is meghatározó lehet, pozitívumként értékelhető, ha az Magyarországon vagy más uniós országban van, hiszen így a klasszikus fogyasztóvédelmi fórumok mind a segítségünkre lehetnek a jogviták rendezésében
– tudatta a FOME jogásza.
– Fontos, hogy ne tévesszen meg bennünket a webshop domain címe, tehát az internetes cím végződése sem. Érdemes meggyőződni a felől, hogy a fogyasztó magyar cégtől vásárol, hiszen egy „.hu” végződés és egy magyar nyelvű felület még nem feltétlenül jelenti azt, hogy a cég is magyar – hangsúlyozta a FOME jogásza.
Indoklás nélkül visszaküldhetjük
Az online rendelés sajátossága az is, hogy sok esetben a honlapon található leírásra és arra a néhány fotóra vagyunk utalva, amit elhelyezett az eladó, ezért is nehéz például ruhát vagy cipőt online vásárolni. Mi van ha mégsem úgy mutat majd a megrendelt ruhadarab, ahogy azt vevő elképzelte? A szakember válasza egyszerű: nyugodtan élhetünk az indoklás nélküli elállás jogával.
Ez azt jelenti, hogy a szerződési feltételek és az európai uniós jog szerint a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül elállhat a fogyasztó a vásárlástól a jogszabályban meghatározott feltételek mentén.
Így a termék vételárának és a szállítási költségének a megtérítése ilyenkor az eladó feladata, a vevőt mindösszesen a visszaküldés költsége terheli, de egyes esetekben még azt is megtérítheti a kereskedő, vagy szabhat kedvezőbb feltételeket, hosszabb elállási időt a vásárlói részére.
– A fogyasztó az elállást egy nyilatkozat megküldésével kezdeményezheti. Az elállás során a vételárat abban a fizetési formában kell megtéríteni, ahogyan a fizetés is történt – szögezte le a Kiss-Benedek Damarisz.
Hozzátette: jó tudni, a kereskedő a termék visszaérkezéséig visszatarthatja ezt az összeget. További fontos még, hogy a termékben bekövetkezett esetleges értékcsökkenésért a fogyasztót terheli a felelősség.
Egyes esetekben viszont nem illeti meg a vásárlót az indoklás nélküli elállás joga, erről a jogszabály egyértelműen nyilatkozik. Ilyen kivétel például, ha az áru romlandó, vagy minőségét csak rövid ideig megőrző, vagy zárt csomagolású termékek, melyek egészségvédelmi vagy higiéniai okokból nem küldhetők vissza. Előállhat ilyen helyzet olyan előregyártott áruk esetében, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy amit a fogyasztó személyére szabtak.