2023.12.07. 12:45
Óriási sztrájk a Volánbusznál: több mint ezer busz nem fog elindulni Hajdú-Biharban sem
Nem tudott megegyezni a szakszervezet és a munkáltató, ezért jelentős munkabeszüntetést jelentettek be.
Az elégséges szolgáltatást biztosítja a társaság
Forrás: Illusztráció: MW-Archív
Frissítés: Több mint ezer járat marad ki a vármegyében
A Volánbusz törvényi kötelezettségének megfelelően két nappal a munkabeszüntetés kezdete előtt egy rendkívüli bejegyzésben közzétette honlapján az érintett járatok listáját.
A közlekedési vállalat táblázatából kiderül, Hajdú-Biharban vasárnap 183, míg hétfőn 861 járat nem fog várhatóan közlekedni.
A társaság kiemelte, a sztrájk időtartama alatt is biztosítják az elégséges szolgáltatásokat az utasok érdekében, valamint megjegyezte, amennyiben az érintett autóbusz-vezető nem vesz részt a munkabeszüntetésben, és felveszi a munkát, akkor a járat menetrend szerint közlekedik.
A linkekre kattintva elérhető a vármegyében kimaradó Volánbusz-járatok vasárnapi listája, míg a hétfőn kimaradó buszokat is feltüntették.
Kétnapos sztrájkot hirdetett meg december 10-re és 11-re a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), mivel a Volánbusz nem adott bérfejlesztési ajánlatot a szakszervezet bérkövetelésére. Erről a SZAKSZ tett közzé felhívást a honlapján. Mint írják, idáig nem született megállapodás a közlekedési vállalattal. A szakszervezet 25 százalékos keresetfejlesztési igényt fogalmazott meg a társaság felé.
A két nap alatt országosan csaknem 22 ezer járatot érinthet a dolgozói sztrájk, főként a hétfői leállás lehet kritikus, ekkor több mint 19 ezer járat nem fog elindulni a tervek szerint.
Több ezer busz nem indul a régióban
A Hajdú Online a SZAKSZ elnökét, Dobi Istvánt arról kérdezte, mennyi járatot, illetve munkavállalót érint a sztrájk Hajdú-Biharban. Tekintettel a jelentős számra, az elnök vármegyei lebontást ugyan nem tudott közölni, azonban a régiós adatokat a rendelkezésünkre bocsátotta.
Ez alapján várhatóan vasárnap 527, hétfőn pedig 3 ezer 367 járat fog kimaradni az észak-keleti régióban, ami Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyét érinti.
Ez Dobi István szerint mindössze egy valószínűsíthető adat, a konkrét számok annak tükrében változhatnak, hogy hányan veszik fel mégis a munkát a két napban.
A szakszervezetek által megfogalmazott összeg 70 és 100 milliárd forint közé tehető, ami értelemszerűen jelentős forrást igényel. Az elnök szerint a bértárgyalásokat a munkáltató a jövő évre szeretné áttenni, azonban a kétnapos sztrájkot – főleg a hétfői napot – nagy figyelemmel fogják kísérni. Ha a ugyanis a munkabeszüntetés nem lesz hatásos, nem várható változás.
Megkérdeztük, ebben az esetben tervez-e a szakszervezet újabb sztrájkot vagy egyéb nyomásgyakorlást, erre Dobi István így válaszolt:
Nem hagyhatjuk cserben a tagjainkat, akik aktívan részt vesznek a sztrájkban, ezért, ha a mostani eredménytelen lesz, azzal kezdjük az évet, hogy január 7-8-ára újabb sztrájkot hirdetünk. Ebben az esetben a forgatókönyv ugyanezt a menetrendet fogja követni
– mondta.
Nem marad buszjárat nélkül a lakosság
Az elnök hozzátette, az elégséges szolgáltatást – ahogy a december 10-11-ei sztrájk esetében is – a jogszabályoknak megfelelően akkor is teljesíteni fogják, vagyis attól senkinek nem kell tartania, hogy nem fog eljutni a munkahelyére, az iskolába vagy a kórházba, vagy éppen nem tud hazaérni a lakóhelyére. Az elégséges szolgáltatás azt takarja, hogy három járatpárt kell biztosítani egy-egy településre a sztrájkidő alatt is. Ezt hivatásforgalomnak nevezi a szakma, melyet minimális vagy semmilyen korlátozás nem érint.
Ennek ellenére jelentősnek nevezhető a leállás, hiszen csak a hétfői napon országosan a 42 ezer járatból közel 20 ezer kimarad.
Dobi István szerint a jelenlegi helyzetet amiatt is érdemes kihasználni a munkavállalóknak, mert a buszvezetők körében óriási a munkaerőhiány, a sofőrök fáradtak, az éves túlórakeret pedig már most ki van használva. A korfa magas, az elkövetkező években számos sofőr nyugdíjba megy, míg az utánpótlás kevés, mert a fiatalok nem vállalják ezt a munkát, mivel nem bírják a terhelést és a konfrontációt az utasokkal, továbbá az ünnepek idején sem szeretnének dolgozni. Az elnök hangsúlyozta, buszvezetőnek lenni szolgálat, fegyelmezett embert igénylő munka.