2023.12.12. 14:31
A munkáltató szerint aláásta a kölcsönös bizalmat a buszvezetők sztrájkja
A vezérigazgató szerint a vitatott jogszerűségű munkabeszüntetés megakasztotta a bértárgyalásokat.
Vasárnap és hétfőn sztrájkoltak a buszvezetők Hajdú-Biharban is
Forrás: Napló-archív
Fotó: KISS ANNAMARIE
A napokban többször beszámoltunk a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) a buszvezetőket érintő, december 10-étől kezdődő kétnapos sztrájkjáról. Írtunk a bejelentésről, és a szakszervezet elnökének, Dobi Istvánnak az álláspontjáról, közzétettük a Volánbusz honlapján elérhető listát, melyben a Hajdú-Biharban várhatóan kimaradó járatokat sorolták fel.
A munkabeszüntetés első napjáról a közlekedési vállalat adott ki közleményt, hétfőn pedig stábunk helyszíni riportot készített a debreceni és a hajdúböszörményi autóbusz-állomásokon, valamint megkérdeztünk vidékről busszal közlekedő dolgozókat és diákokat, hogyan kezelték a kimaradásokat.
Habár a SZAKSZ korábbi tájékoztatása alapján a munkabeszüntetés csak a hétfői napon akár húszezer járatot érinthet, a Volánbusz hivatalos közlése szerint a hétfői napon a vártnál kisebb volt a sztrájk támogatottsága.
Nem teljesíthető a 25 százalékos emelés
A kétnapos sztrájk utáni napon, december 12-én, kedden rendkívüli ülést tartottak a MÁV-VOLÁN-csoportnál működő reprezentatív szakszervezetek és a munkáltató képviselőit tömörítő Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CsÉT), melyről a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága közleményt adott ki.
Akár egy decemberi bérmegállapodás esélye is adott volt, ám a munkáltatói bérajánlat kialakítását célzó egyeztetési folyamatot végül megakasztotta az advent második vasárnapjára, illetve az azt követő hétfőre időzített figyelmeztető sztrájk. A SZAKSZ által megfogalmazott 25 százalékos bérkövetelés nem összeilleszthető a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel, annak vitatott jogszerűsége és időzítése pedig aláásta a kölcsönös bizalmat, amely nélkülözhetetlen a 2024-es bérmegállapodás megkötéséhez
– ismertette a munkáltatói és a tulajdonosi oldal álláspontját Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
A MÁV-VOLÁN-csoport vezetője kifejtette, a fentiekre tekintettel nem rendelkezik tulajdonosi mandátummal arra, hogy bérajánlatot tegyen, ugyanakkor hozzátette, hogy 2024. január 16-án folytatni kívánják a bértárgyalásokat, így minden feltétel adott ahhoz, hogy – az elmúlt évek gyakorlatának megfelelően – még az esztendő legelején megszülethessen a 2024-re vonatkozó bérmegállapodás is.
– Mindehhez a munkáltató és a tulajdonos közötti további egyeztetésekre, illetve – a sztrájk megítélésében – megosztott érdekképviseletek konszenzusos álláspontjának a kialakítására van szükség. Az előttünk álló hetek erre alkalmat adhatnak a feleknek – mondta Pafféri Zoltán.
A vállalatcsoport vezetője ismét megerősítette: a MÁV-VOLÁN-csoport elkötelezett abban, hogy a 2024-es esztendőre vonatkozó bérmegállapodás gyorsan és békés körülmények között, tárgyalóasztal mellett szülessen meg, a munkatársaink pedig munkabéke mellett, kiszámítható feltételek közepette biztosíthassák az ország egyik legfontosabb közszolgáltatását a jövő esztendőben is.