2024.05.05. 11:30
Választás 2024: egy helyen minden, amit a voksolásról tudni kell
Meddig lehet átjelentkezni? És mozgóurnát kérni? Hová fordulhatunk, ha csalást észlelünk? A választással kapcsolatos legfontosabb részletekről Dobi Csaba vármegyei főjegyző beszélt.
A polgármester- és képviselőjelöltek, és van, ahol a jelölőszervezet aktivistái már javában gyűjtik az ajánlásokat a június 9-ei európai parlamenti és helyhatósági választásokra. – Június második vasárnapján az Európai Parlament 21 magyar tagját, a települési önkormányzatok polgármestereit és önkormányzati képviselőit, a vármegyei közgyűlés tagjait, valamint ezen túlmenően a nemzetiségi választópolgárként regisztrált választók a települési, vármegyei és országos nemzetiségi önkormányzatok képviselőit választják meg. Mivel a megyei jogú város nem része a vármegyei választókerületnek, ezért Debrecen Megyei Jogú Város választópolgárai a vármegyei listára nem szavaznak – válaszolta a Cívishír kérdésére Dobi Csaba vármegyei főjegyző, akit az előttünk álló voksolás legfontosabb tudnivalói miatt kerestünk meg.
Dobi Csabának egyébként – mondhatni – főszerep jut a választások törvényes lebonyolításában, hiszen ő látja el a Területi Választási Iroda vezetésével kapcsolatos feladatokat. A Területi Választási Iroda a településeken működő helyi választási irodák felettes szervezete. A Területi Választási Iroda feladatai közé tartozik egyebek mellett a helyi választási irodák tevékenységének irányítása és ellenőrzése, a jelöltekkel kapcsolatos adminisztrációs feladatok elvégzése. Mint azt fentebb írtuk, már elkezdődött az ajánlások gyűjtése, a jelöltek és a jelölőszervezetek bejelentése. Az Európai Parlament tagjainak választásához az ajánlásokat április 20. és május 3. között lehetett gyűjteni. A települési önkormányzati képviselőjelöltek, nemzetiségi képviselőjelöltek, polgármesterjelöltek számára április 20-tól május 6-ig lehet gyűjteni az ajánlásokat, míg a vármegyei közgyűlési lista esetében és a területi nemzetiségi listán indulóknak május 7-ig tart a gyűjtés. A kampányidőszak április 20-tól a szavazás befejezéséig tart. Ezek mellett a vármegyei főjegyző tájékoztatott számos határnapról is, amelyek közül a választópolgárok számára talán a következők a legfontosabbak.
- A nemzetiségi választáson csak az vehet részt, aki legkésőbb május 31-én 16 óráig kéri, hogy a központi névjegyzékben nemzetiségi választópolgárként szerepeljen.
- Az akadálymentes szavazóhelyiségben történő szavazás iránti kérelemnek június 5-én 16 óráig kell beérkeznie.
- Braille-írással ellátott szavazósablont május 31-én 16 óráig lehet kérelmezni.
- Átjelentkezésre a kérelmet május 31-én 16 óráig lehet benyújtani, amelynek visszavonása június 7-én 10 óráig kérelmezhető.
- Mozgóurnát elektronikus úton június 9-én 12 óráig lehet kérni.
Választás: mi van, ha csalást feltételezünk?
– Nem lehetséges, hogy egy jelölt több településen legyen polgármester és/vagy önkormányzati képviselőjelölt. Csak egy településen és a település fekvése szerinti vármegyében fogadhat el jelölést. A 10 ezer lakosnál kevesebb lélekszámú helységekben a választópolgár egyidejűleg legfeljebb egy polgármesteri, egy egyéni listás és egy vármegyei listás jelöltséget fogadhat el. A 10 ezer főnél népesebb városokban a választópolgár egy egyéni választókerületi, egy kompenzációs és egy vármegyei listás jelöltséggel rendelkezhet, azzal, hogy a választópolgár vármegyei listán és megyei jogú városban egyidejűleg nem lehet jelölt, illetve nem lehet egyidejűleg a vármegyei listán jelölt és a megyei jogú városban polgármesterjelölt – részletezte Dobi Csaba, aki azzal folytatta, hogy
egyazon településen a választópolgár lehet polgármesterjelölt és egyéni képviselőjelölt is. Ha mindkét minőségben megválasztják, eltérő szabályok érvényesülnek attól függően, hogy egyéni listás választási rendszerben, azaz 10 ezer vagy annál kevesebb lakosú településen indult a választáson vagy 10 ezer lélekszámot meghaladó városban érte el az eredményt.
A 10 ezer vagy annál kevesebb lakosú településen ha polgármesternek megválasztották, akkor törlik az egyéni listáról, és helyébe a következő legtöbb szavazatot elért jelölt lép. Az ilyen településeken tehát egyidejűleg ugyanaz a személy nem lehet polgármester és önkormányzati képviselő. A 10 ezer lakost meghaladó városokban ha polgármesternek és egyéni választókerületi képviselőnek is megválasztják, akkor mindkét mandátumot betöltheti. Ugyanakkor ha polgármesternek megválasztják és a kompenzációs listán szerepelt képviselőjelöltként, akkor csak polgármester lehet, a kompenzációs listáról törlik, és helyébe a listán soron következő jelölt lép.
A vármegyei főjegyző beszélt a választási körzetek kialakításáról is. Az európai parlamenti voksolásban nincsenek választókörzetek, az ország egésze minősül egy választókerületnek. A 10 ezer vagy ennél kevesebb lakosú település maga alkot egy választókerületet, és az egyéni listás választási rendszer érvényesül. A 10 ezer lakost meghaladó helységekben viszont a vegyes választási rendszer van érvényben, ami azt jelenti, hogy a képviselők egyéni választókerületekben és kompenzációs listán jutnak mandátumhoz. Az ilyen településeken a lakosságszámtól függően kell kialakítani választókerületeket. 25 ezer lakosig 8 egyéni választókerületi és 3 kompenzációs listás mandátum, 50 ezer lakosig 10 egyéni választókerületi és 4 kompenzációs listás mandátum, 100 ezer lakosnál már 14 egyéni választókörzeti és 6 kompenzációs mandátum osztható ki. 100 ezer lakos fölött minden további 25 ezer lakos után eggyel nő a kompenzációs listán választott képviselők száma. A választókerületek kialakításakor figyelembe kell venni, hogy azoknak egybefüggő területet kell alkotniuk.
Az egyes választókerületekben a központi névjegyzék alapján választásra jogosultak számának megközelítően azonosnak kell lennie úgy, hogy az átlagától legfeljebb 15 százalékkal térhet el.
Amennyiben valaki úgy gondolja, hogy választási jogszabálysértés történt, azzal az illetékes választási bizottsághoz fordulhat, oda kifogást nyújthat be
– beszélt a voksolások tisztaságának egy nagyon fontos eleméről Dobi Csaba. – A választási bizottságok a választópolgároknak független, kizárólag a törvénynek alárendelt szervei, amelyek elsődleges feladata a választási eredmény megállapítása, a választások tisztaságának, törvényességének biztosítása, a pártatlanság érvényesítése és szükség esetén a választás törvényes rendjének helyreállítása. Amennyiben a panasz vármegyei problémát vet fel, akkor az ügy a Területi Választási Bizottság elé kerül, míg országos esetén a Nemzeti Választási Bizottság lesz a téma illetékese. Végső soron azonban a Kúriáig is eljuthat az eset. A jogorvoslati határidők érthető okok miatt igen szűkre szabottak, a bejelentésre háromnapos határidővel kell számolni – emelte ki a vármegyei főjegyzőt.
Dobi Csabát a választás eredményének, annak hivatalossá válásának időpontjáról is kérdezte a Cívishír. – Az Európai Parlament tagjainak választása eredményét legkésőbb június 28-án lehet megtudni. A vármegyei közgyűlési összetétele már június 10-én ismert lesz. A területi nemzetiségi önkormányzati választás eredménye legkésőbb június 12-én lesz ismert.
A települési önkormányzati képviselőválasztás, nemzetiségi önkormányzati képviselőválasztás, valamint a polgármesterválasztás eredményét a helyi választási bizottság állapítja meg a szavazás lezárását követő lehető legrövidebb időn belül. Ez a leadott szavazatok számától függően már június 9-én, a késő esti-éjszakai órákban megtörténhet, de előfordulhat, hogy átnyúlik éjfél utánra, de még mindenképpen a szavazás éjszakáján lesz.
A 10 ezer lakost meghaladó településeken a kompenzációs listás választás eredményét a település minden egyéni választókerületi választásának eredményének jogerőre emelkedése után lehet megállapítani. Mindezek az eredmények azonban még nem lesznek jogerősek, mert azzal szemben három napon belül fellebbezést lehet benyújtani. A fellebbezést elbíráló döntés ellen is van még helye jogorvoslatnak, a Kúriához lehet fordulni bírósági felülvizsgálati kérelemmel. Ha azonban minden jogorvoslati lehetőség maximális határidejét számítjuk, akkor mind az önkormányzati, mind az európai parlamenti választás eredménye legkésőbb július elejére lesz jogerős.