2024.06.11. 17:30
Törvény szabályozhatja az iskolai mobilhasználatot, a debreceni pedagógus szerint szükségszerű
Eddig saját házirendjükben szabályozhatták az okostelefonok használatát a tanintézmények, most a kormány dönt a központi szabályozásról. Az iskolai mobilhasználat nemcsak a tanórákon, hanem a folyosókon is egyre gyakoribb.
A pedagógusok szerint aggasztó a iskolai mobilhasználat mértéke
Forrás: Illusztráció / MW-archív
Törvénymódosítási javaslatot nyújtott be Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az okostelefonok iskolai intézményeken belüli használatának korlátozásáról. Amint a Világgazdaság cikkében olvasható, a hétfő délben benyújtott 90 oldalas törvényjavaslatról kedden kivételes eljárással dönt az Országgyűlés. Az indoklás szerint az iskolai mobilhasználat jelentősen eltereli a gyerekek figyelmét a tanulásról.
Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára korábban elmondta, a javaslat megalkotása előtt a minisztérium konzultációt folytatott le az igazgatók, a pedagógusok és a szülők bevonásával, többségük szükségesnek tartotta a korlátozást. Ha azonban a pedagógus úgy határoz, a taneszközként használatos digitális eszközöket, laptopokat, tableteket és telefonokat tanulási céllal továbbra is használhatják.
Szabó Gyula szerint a központi szabályozás mindenképpen aktuális és szükségszerű. A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) országos elnökségének tagja, a debreceni Epreskerti Általános Iskola címzetes igazgatója a Haonnak elmondta, a korlátozás bevezetésére korábban is voltak próbálkozások, hiszen az intézmények saját hatáskörben határozhattak az eszközhasználatot illetően.
A szakember szerint ez azonban nem működött, hiszen visszásságot teremtett az intézményhálózaton belül. Egyes iskolák ugyanis bevezették, míg mások nem.
Szükséges az iskolai mobilhasználat törvényes szabályozása
Szabó Gyula elmondása alapján az epreskerti iskolában korábban már lépéseket tett a szabályozás alkalmazása felé, hiszen emelt szintű informatikai általános iskolaként a készülékeket és az internetet is meglehetősen jól használták a diákok.
Hozzátette, még az oktatási ombudsmannal is beszélt az elmúlt években, a biztostól pedig megtudta, bármennyire is furcsa, jogilag nem megalapozott az, hogy a iskolai mobilhasználatot helyi szinten betiltsák az iskolában. Az ugyanis a szülővel való kapcsolattartást korlátozza, amit nem tehet meg intézményvezetőként. Emellett a gyermek magántulajdonhoz való jogát is sérti ezzel, ami konkrét szabályozás hiányában jogilag megtámadható. Főként a Covid időszakában volt jelentősége, hogy a telefonok beszedhetőek-e.
Emiatt helyesnek tartja a törvényi szabályozást, így nem lesz szükség arra, hogy egyénileg oldják meg az iskolák a maguk módján.
A törvénymódosítás indoklásában a túlzott mobilozásra hivatkoznak, a javaslat szövegében pedig az áll, az iskolai mobiltelefon-használat jelentős mértékben eltereli a diákok figyelmét a tanulásról, emellett az internetes zaklatásra is lehetőséget teremt.
Valóban észrevehető a gyakorlatban tanári szemmel?
A címzetes igazgatót arról kérdeztük, gyakorló pedagógusként mennyire látja megalapozottnak, hogy a tanulókra rossza hatással lenne a mobilozás:
Szoktam figyelni a gyerekeket. Főként rossz időben, amikor nem mehetnek le az udvarra játszani, a folyosókra szorulnak. Kicsit megdöbbentő, mondhatni szürreális, amikor a folyosón végigsétálok, a gyerekek a padokon ülnek, és csak villognak a képernyők. Maga a látvány is szomorú, de a tény is, hogy az egymással való kommunikáció vagy játék helyett a telefonokat bújják
– mutatott rá. Hozzáteszi, előfordul, hogy egymással beszélnek a diákok, de azt is telefonon keresztül teszik. Elmondása szerint néhány évtizeddel ezelőtt ez elképzelhetetlen lett volna.
Szabó Gyula úgy véli, a mobiltelefon egy hasznos dolog, azonban a fiatalok számára nem teszi lehetővé a normális kommunikációt, mozgást és a szabadidő hasznos eltöltését. Szerinte nagyon rossz jelenség, hogy nem figyelik a környezetüket.
Órán főként a dolgozatírásnál kerülnek elő a mobilok
Tanórán már ritkábban tapasztal hasonlót a pedagógus. Óra elején ugyanis megkéri a diákjait, hogy ne használják a készülékeket. Ettől függetlenül előfordul olykor, hogy nem némítják le a telefont, és bejelez egy-egy üzenet. Ezt nem is tartja kifejezett problémának, leginkább a dolgozatírás közben jelenthet gondot:
A gyerekek nagyon leleményesek, így nagyon nehéz észrevenni, amikor puskáznak az internetről. Például földrajz dolgozatnál, csak begépelik, hogy megyeszékhelyek, és már meg is találta a megoldást. Az jó dolog, hogy megtanulják, hogyan férjenek a válaszokhoz, de így roppant nehéz felmérni a tényleges tudásukat
– világított rá. Szabó Gyula szerint törvényszerű, hogy a technológia fejlődése mindezt magával hozza, de nem tartja elfogadhatónak, hogy tanórán vagy akár a szünetekben tömegesen csak a telefon legyen a kezükben a gyerekeknek, miközben egymásra nem marad idejük.
A pedagógus szerint a mobilhasználat törvényszintű szabályozása mindezt megoldja, és sokkal észszerűbbnek tartja, mint amikor a házi feladat eltörléséről volt szó. Elárulta, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) ülésén már szóba jött a törvényjavaslat, melynek elfogadását a tagok egyöntetűen szorgalmazzák. Mivel azt látják tanárként is, hogy nagyon elharapózott a telefonhasználat, amellett állnak ki, hogy ezt szabályozni kell.
A túlzott okostelefon-használat mindennapos téma, mondhatni népbetegség, ráadásul nem csak a civilizált emberek sajátja. Nemrégiben arról a különös esetről írtunk, hogyan vált egy teljesen elszigetelt törzs internet- és pornófüggővé, miután csatlakozást biztosítottak számukra a világhálóhoz. Ahogy arról is írtunk, hogyan tehetünk szülőként gyermekünk digitális függősége ellen.