2024.07.19. 20:00
Miért a hőségriadóban kell elzárni a vizet? – a debreceni vízmű vezérigazgatója válaszol
Ön is bosszankodott már, hogy szünetelt a vízszolgáltatás a hőségriadó kellős közepén? Nos, itt a Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatójának válasza, hogy miért lehet ilyen jelenségeket tapasztalni.
Meghibásodás, például csőtörés esetén mielőbb megkezdik a helyreállítási munkát
Forrás: Illusztráció: MW-archív
A Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban július 17-én jelent meg a közlés, miszerint a vízszolgáltatás javítási munkálatok miatt szünetel a Kassai út – Baksay Sándor utca szakaszon. A bejegyzés szerzője szerint nincs csőtörés, ami ezt indokolná. Arra is panaszkodott, hogy nem kaptak értesítést az utcabeliek arról, hogy majd szünetel a vízszolgáltatás, hangsúlyozva, hogy a hőségriadó idején a vízhiánnyal szembenézni nem kis kihívás. Érdeklődésünkre a Debreceni Vízmű Zrt. igen részletes választ adott.
Szünetelt a vízszolgáltatás szerdán több utcában is
Gorján Ferenc vezérigazgató a konkrét esettel kapcsolatban arról tájékoztatta a Haont, hogy július 17-én lakossági bejelentést érkezett, miszerint a Debrecen, Kassai út 75. szám alatti ingatlan előtt vízfolyást észleltek. A vízmű kiérkező szerelői aznap 8:30 órakor megkezdték a hibaelhárítást. A körzetzárás miatt a vízszolgáltatás szünetelése a Kassai úton, a Baksay Sándor utca és a Jósika utca közötti ingatlanokat, és Jósika utcát teljes hosszában érintette, majd 12:40-kor helyreállt a vízszolgáltatás.
A vízhiánnyal járó tervezett karbantartási munkák hőségriadó esetén természetesen elmaradnak, vagy éjszakai órákra ütemezzük át azokat. Azonban ha hiba van, akkor elsődleges annak mihamarabbi helyreállítása, akár van hőságriadó, akár nincs, akár ünnepnap van akár nincs
– szögezte le Gorján Ferenc.
A vezérigazgató igyekezett eloszlatni az általános tévhiteket is, s mint rámutatott, a Debreceni Vízmű Zrt. Debrecenben és még 39 másik településen szolgáltat napi 24 órában, az év 365 napján keresztül. – Általános jelenség, hogy az emberek megszokták és természetesnek veszik, hogy megnyitják a csapot és folyik a víz, miközben megfeledkeznek arról, hogy ez egyáltalán nem természetes: számos munkakör, szakterület, illetve szakma magas szintű és folyamatos együttműködését jelenti – hangsúlyozta.
Miért húzódhat el a vízszolgáltatás szüneteltetése?
Gorján Ferenc részletesen kifejtette, hogy ha valahol csőtörés van, akkor első feladat az úgynevezett körzetzárás, ami azt jelenti, hogy a hibahely környezetét ki kell zárni a hálózatból, hiszen ahogy elektromos vezetékeket sem lehet feszültség alatt javítani, úgy működő ivóvízvezetéket sem lehet nyomás alatt. A kizárás az elzárószerelvények mennyiségétől, elhelyezkedésétől és állapotától függően különböző nagyságú területeket érinthet, így gyakran olyan helyen is vízhiány van a kizárás miatt, ami relatíve távol esik a konkrét hibahelytől.
– A következő lépés ilyenkor a feltárás, mely jóllehet, csak látszólag egyszerű. Először is gondoskodni kell a forgalomtechnikáról, meg kell nézni, hogy a vélt hibahely környezetében hol és milyen más vezetékek, infrastruktúra elemek húzódnak, meg kell szervezni a szakfelügyeletet – sorolta. Ezzel párhuzamosan fel kell mérni, hogy milyen felhasználókat, mennyit és körülbelül mennyi ideig érint majd a vízhiány és a szükséges kapcsolódó intézkedéseket meg kell tenni.
A feltárás során gyakran kell burkolatot bontani és a vezetéksűrűség miatt gyakori a kézi földmunka is. Mivel a csőtörés vízzel jár, így rendszeres, hogy vízteleníteni kell a munkagödröt vagy munkaárkot, illetve ha esetleg károkozás történt, akkor a kármentesítést mindezek előtt el kell végezni. A körzetzárás, a forgalomtechnikai műveletek elvégzése, a munkagödör víztelenítése utáni következő lépés a munkagödör határolása, beomlás, beszakadás elleni védetté formálása. – A munkatársaim életvédelme fontosabb, mint a gyors hibaelhárítás. Számomra minden egyes vízműves egy család, akit hazavárnak – hangsúlyozta Gorján Ferenc.
Miután mindez megvan, akkor jön csak a konkrét csőszerelési munka. Gyakran (mivel a föld alá nem látunk) ekkor derül ki, hogy a javításhoz milyen anyag, milyen idom, milyen módszertan szükséges, ami további időt vesz igénybe. A szerelési munka végeztével a vezetéket, vezetékeket fel kell tölteni, nyomáspróbát kell végezni, majd következik a szakaszos földvisszatöltés, a fertőtlenítés (az ivóvíz élelmiszer), a légtelenítések, végül a hálózatöblítés. Ezek után a szolgáltatás visszakapcsolható
– tudatta a vezérigazgató.
A Debreceni Vízmű Zrt. több ezer hibajelentést igyekszik a helyén kezelni
– Természetesen a szolgáltatás visszakapcsolását követően még helyre kell állítani a megbontott területeket is, de ez sem úgy van, ahogy sokan elképzelik: meghatározott rétegrendek attól függően, hogy hol volt bontás, meghatározott tömörség, és technológiai időszükséglet – magyarázta Gorján Ferenc.
Számokban is kifejezte, mennyire szolgálatkészek a Debreceni Vízmű Zrt. kollégái: a vezérigazgató elmondása szerint csak Debrecenben több mint ezer kilométer vízhálózat található. Csak az idei évben a szerdai napig 6563 hibabejelentés volt, mely legalább ugyanennyi vonulást is jelent.
– Bár nincs sziréna, sem kék villog, munkatársaink folyamatosan azon dolgoznak, hogy ezek a hibák minél hamarabb megszűnjenek, hogy mindenki otthonában mindig legyen víz. Már csak a fenti számok és nagyságrendek miatt is a sok elmarasztaló megnyilvánulás mellett rendkívül büszke vagyok kollégáimra, hogy velük szolgálhatok, akik ekkora rendszert működtetnek, akiknek köszönhetően a mérgelődő, vízműveseket nem szép szavakkal illető debreceni lakosok is le tudnak zuhanyozni egy maihoz hasonló forró nap végén. Senki ne feledje, hogy ez nem természetes… – nyomatékosította Gorján Ferenc.