Rendelet

2024.08.01. 07:00

„Vegyék is el, minek az?” – reagált egy nyugdíjas az iskolai mobilhasználatra

Érvek és ellenérvek szólnak az iskolai telefonozás betiltása mellett és ellen. Szeptembertől már életbe léphet az iskolai mobilhasználatról szóló rendelettervezet.

Nagy Emese

Érvek és ellenérvek szólnak az iskolai mobilhasználat mellett

Forrás: Illusztráció / Napló-archív

A közelmúltban a kormany.hu-n megjelent egy rendelettervezet, melynek értelmében 2024. szeptember 1-jétől betiltaná vagy erősen korlátozná az okoseszközök használatát az iskolákban a kormány. Ide sorolandók (használatában korlátozott tárgynak minősülnének) a telekommunikációs eszközök – különösen a mobiltelefonok –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és az internet elérésre alkalmas okos eszközök a tanítási nap folyamán az általános iskolában, a gimnázium 5–12. évfolyamán, a szakgimnázium 9–13. évfolyamán. Ezenkívül a foglalkozások ideje alatt a kollégiumban, a foglalkozások, tanórák ideje alatt az alapfokú művészeti iskola minden évfolyamán (ebbe beletartozik az intézményben töltött idő is), illetve a tanórák, a szakmai oktatás, illetve a szakképesítésre felkészítő szakmai képzés szerinti foglalkozások ideje alatt a szakiskola minden évfolyamán (amibe szintén beletartozik az intézményben töltött idő is). Eddig saját házirendjükben szabályozhatták az okostelefonok használatát a tanintézmények, azonban az iskolai mobilhasználat nemcsak a tanórákon, hanem a folyosókon is egyre gyakoribb.


Debrecen telefon tanuló diák
Többen helyeslik, hogy tiltsák be az iskolai mobilhasználatot
Forrás:  MW-archív

Szeptembertől betiltják az iskolai mobilhasználatot?

Június elején már foglalkoztunk a Haonon a témával, akkor beszámoltunk arról, hogy törvénymódosítási javaslatot nyújtott be Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes az okostelefonok iskolai intézményeken belüli használatának korlátozásáról. Az indoklás szerint az iskolai mobilhasználat jelentősen eltereli a gyerekek figyelmét a tanulásról. „Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára korábban elmondta, a javaslat megalkotása előtt a minisztérium konzultációt folytatott le az igazgatók, a pedagógusok és a szülők bevonásával, többségük szükségesnek tartotta a korlátozást. Ha azonban a pedagógus úgy határoz, a taneszközként használatos digitális eszközöket, laptopokat, tableteket és telefonokat tanulási céllal továbbra is használhatják” – írtuk korábbi cikkünkben.

Legutóbb Szabó Gyula, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) országos elnökségének tagja, a debreceni Epreskerti Általános Iskola címzetes igazgatója a Haonnak úgy fogalmazott, szerinte a központi szabályozás mindenképpen aktuális és szükségszerű. A korlátozás bevezetésére korábban is voltak próbálkozások, hiszen az intézmények saját hatáskörben határozhattak az eszközhasználatot illetően. Most azt kértük, ossza meg velünk, milyen javaslatot tettek arra vonatkozóan, hogyan lehetne az újonnan megjelent rendelettervezetbe foglaltakat úgy megvalósítani, hogy az életképes, jól követhető legyen. 

Tulajdonképpen két dolgot vettek rendelet alá, a tiltott tárgyak (8 centiméter szúróhosszúságú vagy vágóélű szúró- vagy vágóeszköz, dobócsillag, rugós kés, felajzott íj, szigonypuska stb.) bevitelét, tartását, illetve a használatban korlátozott tárgyak körét (ide tartoznak az okoseszközök). Azt mindenképpen szeretném hangsúlyozni, ez a rendelet aktuális és senki nem vonja kétségbe tőlünk, hogy valamit lépni kell ezen a területen. A rendeletben megnevezett tiltott eszközökkel teljesen egyetértünk, a használatban korlátozott tárgyakkal kapcsolatban azonban több észrevételt is megfogalmaztunk a döntéshozók felé

 – kezdte a pedagógus.

Szabó Gyula az iskolai mobilhasználat témában nyilatkozott a Haonnak
Debrecen iskola mobil telefon diák pedagógus
Szabó Gyula az iskolai mobilhasználat témában nyilatkozott a Haonnak
 Forrás:  Napló-archív

Érvek és ellenérvek szólnak az iskolai mobilhasználatról

A szakember rávilágított, először is úgy vélik, mielőtt mindent letisztáznak, pontosítanak, előtte egy széles körű egyeztetés kell, mégpedig a következőkkel: a diákönkormányzatokkal, szülői szervezetekkel, pedagógus fórumokkal stb. – erre talán nem a legideálisabb a nyári szünet.

 – Fontos, hogy meghatározzuk, milyen eszközöket kell értenünk a használatban korlátozott tárgyak alatt, ugyanis első körben azt mondjuk, az okostelefont célozza meg, de ma már ide sorolhatjuk az okosórát, tabletet is. Mivel mindegyik tartalmazhatja azt a funkciót, amiért ezt a rendeletet bevezetik. Felvetettük azt is, ha elveszünk, beszedünk egy mobiltelefont, akkor nem csak az internethasználatot akadályozzuk meg vele, mivel egy ilyen eszköz több funkciót is magába hordoz. 

A gyerekek között vannak, akik utazásra is használják a telefonjukat, sőt, applikáción keresztül fizetnek az iskolai büfében, vagy a mobiljukon tárolják a menzajegyüket. Több tanuló a telefonján számol, vagy a feladatgyűjteményeket, egyéb segédanyagokat ott tárol

 – részletezte, majd kiemelte, a döntéshozóknak is felvetették a kérdést, hogy a tanulók ezek után az utóbb felsoroltakat miként fogják használni.

A szakember aláhúzta, mindezek mellett felhívták a figyelmet a felelősségvállalásra. A pedagógusoknak a szóban forgó eszközöket be kell szedniük, majd nap végén kiosztaniuk, és márpedig ezek újabb kérdőjeleket hagynak maguk után. 

Mint tudjuk, felelősséget csak úgy lehet vállalni, ha azt írásba foglaljuk. Ha nincs átvételi elismervény, akkor jogi kérdések vetődnek fel. Számba kell venni azt is, mi történik akkor, ha nap végén a diák jelzi, lett a telefonján egy karcolás, vagy bármi, akkor mégis ki felel érte. Ugyanakkor pedagógiai szempontból szinte lehetetlen, hogy ugyanaz a pedagógus adja vissza a telefont a diáknak, akkor a tanítás kezdetekor átvette

 – fogalmazott Szabó Gyula, amikor az iskolai mobilhasználat témában kérdeztük. Hozzátette, a felvetéseikre még nem kaptak választ, várják a reagálást.

Fontos, hogy a kérések megvalósítható legyenek

Kiemelte, a javaslatban úgy fogalmaztak, életszerűséget, megvalósíthatóságot kér a NPK, illetve hogy a rendeletben csak a fő vonalakat szögezzék le, és engedjék meg, hogy a részleteket tankerületi szinten a házirendben szabályozhassák. – Figyelmébe ajánlottuk a minisztériumnak, hogy a gyakorlati tapasztalatokat, problémákkal figyelemmel kell kísérni, ha szükséges. Menet közben egyeztetni kell, akár félévkor, év végén, és ha szükséges, akkor módosítani kell egyes pontokon. A gyakorlat meg fogja mutatni, hogy bár jó szándékkal született a módosítás, lesznek benne problematikus pontok, ezért lesz fontos a jövőben is tárgyalni a témáról – nyomatékosított.

Kicsikre és nagyokra egyaránt vonatkozik az iskolai mobilhasználatról szóló rendelettervezet
Haon Debrecen telefon diák pedagógus
Kicsikre és nagyokra egyaránt vonatkozik az iskolai mobilhasználatról szóló rendelettervezet
Fotó: Gabor Ancsin / Forrás:  MW-archív

Sokan nem örülnek a rendelettervezetnek

A témával kapcsolatban kikértük több debreceni járókelő véleményét is, mondanunk sem kell, a fiatalabb korosztály teljesen ellenzi azt, amit mostanában lehet olvasni az interneten az iskolai mobilhasználattal kapcsolatban. Nem értik, miért ne lehetne mobiltelefont használniuk az intézményekben, elmondták, azokat többnyire csak a szünetekben veszik elő, órán pedig csak akkor, amikor olyan segédanyagra van szükségük, amit a tanórán éppen elő kell venniük (pedagógus engedélyével).

 – Ha be is vezetik ezt az egészet, hamar rá fognak jönni, teljesen hülyeség az egész, arról már nem is beszélve, hogy egy nagy katyvasz lesz belőle. Magamról tudom, van olyan, amikor napközben a tesiórám nem az iskolában, hanem egy sportpályán van, oda pedig általában busszal megyek, ahhoz pedig szükséges a telefonom, ugyanis azzal tudom igazolni (mobiltelefonon lévő jeggyel), hogy van bérletem. De ez csak egy példa, még nagyon sokat fel tudnék sorolni, de szerintem nem is szükséges, már az első héten rájönnek, lehetetlen kivitelezni ezt az egészet – fogalmazott őszintén Máté, aki napokon belül betölti a 17. életévét.

Egy édesanyát is megállítottunk, aki a 10 éves fiával sétált a Csapó utcán, éppen egy mobiltelefon szaküzlet előtt ácsorogtak, amikor odaléptünk hozzájuk, és kikértük Klára véleményét. – Abban igazat adok, hogy a gyerekeknek nem kellene annyit telefonozniuk, de az én fiam, Zétény jól tudja, órán kikapcsolt állapotban kell lennie a készülékének. Bevallom, nem egyszer hívtam már fel úgy, hogy tudtam, órája van. Kíváncsi voltam, a megbeszéltek szerint jár-e el, és igen. Éppen ezért úgy vélem, azt kellene betartatni a diákokkal, hogy tanórán ne vegyék elő a telefonjukat, nem is értem, miért nincs az, hogy tanítási óra elején beszedik eszközöket, majd a végén kiadják. Akkor most nem lenne ez a felháborodás, márpedig van, nagyon sok szülőtől azt hallom, hogy nem értenek egyet a rendelettel, amit tudatni fognak azzal az intézménnyel, ahová a gyerekük jár – nyilatkozta a Haonnak.

Vegyék is el, minek az? Nekünk sem volt, mégis el tudtuk magunkat foglalni

 – reagált a kérdésünkre egy nyugdíjas asszony. Kihangsúlyozta, a mai fiatalok már csak a telefonjukat bújják, mással nem is akarnak foglalkozni, ami nem helyénvaló. – Az unokáim, ha nálam vannak, akkor folyamatosan vicces videókat néznek, én nem tudom, honnan szedik azt a sok videót, de őszinte leszek, nem is érdekel – tette hozzá Margit néni, aki örülne annak, ha betiltanák az iskolai mobilhasználatot.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában