Közlekedés

2 órája

„Időről időre bukkannak fel új baleseti gócpontok” – kritikus csomópontok Debrecenben

Ősszel és télen fokozottabban oda kell figyelni a közlekedésre. Debreceni kritikus csomópontok kerültek előtérbe a Hajdú Kristóffal folytatott beszélgetés alatt.

Nagy Emese

A Csapó utcán a gyalogosokra kell fokozottan figyelni

Forrás: Kiss Annamarie

Korábbi beszámoltunk arról, mire kell odafigyelni, ha esőben vezetünk. Bő egy hete elérkezett az óraátállítás ideje, aminek „köszönhetően” már délután 4 óra után sötétedik, ami valamennyi sofőrnek, kezdő vezetőnek feladja a leckét. A Haon arra kérte Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktatót, vegye sorra, melyek azok a kritikus csomópontok, kereszteződések Debrecenben, amikre fokozottabban oda kell figyelni az őszi, téli időszakban. Azzal kezdte, az iskolák környéki reggeli és délutáni tömegek már a mindennapjaink részévé váltak. Ha valamelyik huzamosabb iskolai szünet után újra útra kelünk (most az őszi szünet után), kellemetlen váltást érezhetünk. Mikor már megszoktuk, hogy egészen élhető a közlekedés, újra a megnövekedett forgalom okozta torlódásban találhatjuk magunkat. Fejben kell tartania mindenkinek, hogy a csúcsforgalmat úgy a legkönnyebb elkerülni, ha időben indulunk. De sokat tud segíteni, ha szabályos kerülőutat keresünk, esetleg tömegközlekedést választjuk.

A Szoboszlói és az István út kereszteződése is a kritikus csomópontok közé sorolható
A Szoboszlói és az István út kereszteződése is a kritikus csomópontok közé sorolható
Forrás: Kiss Annamarie

Baleseti gócpontok

Hajdu Kristóf kiemelte, folyamatosan találkozhatunk Debrecen területén olyan kritikus csomópontokkal, kereszteződésekkel, amelyek veszélyesek. Továbbá időről időre bukkannak fel új baleseti gócpontok. 

Ilyen például a Sámsoni út felújítását érintő kereszteződések, gyalogos átkelőhelyek. Utóbbi időszakban az István úti körforgalomban is fokozott figyelemmel kell közlekedjünk. A délutáni csúcson felül egy közeli sáveltolás, sávelzárás miatt jelentősen csökkent a Szoboszlói-István út kereszteződésének áteresztőképessége, és messzire visszatorlódik a forgalom, néha a körforgalmon is túl. A Csapó utcán is fokozottan kell figyelni a gyalogosokra, túl könnyen beolvadnak a szürkületbe. Érdemes még nagy figyelmet szentelni az Egyetem téri és a Mikepércsi úti körforgalomnak, a Homokkerti felüljárónak. Nagy általánosságban beszélve, minden gyalogos átkelőhely sokkal veszélyesebb a téli időszámítás ideje alatt. A szakmai véleményem, hogy a szürkület veszélyesebb, mint a teljes sötétség, mert gyalogosként még úgy érezzük, hogy jól látunk, de járművezetőként sokkal nehezebben tudjuk begyűjteni az információkat. Ez a felemás mértékű információ a gyalogosoknak fals biztonságérzetet adhat

 – fogalmazott.

Ezek a kritikus csomópontok Debrecenben

A gépjárművezető-szakoktató kérésünkre részletezte, a fentebb említett kritikus csomópontokban miért kell az átlagosnál is jobban odafigyelnünk a közlekedésre. 

A Sámsoni úton folyó felújítás kifejezetten megnehezíti az emberek életét, ha a Budai Nagy Antal útról, az Acsádi útról szeretnének kanyarodni, ne adj' isten ráadásul a centrum irányába. A megnövekedett forgalom, a délutáni fáradtság és a torlódás okozta ingerültség mind veszélyforrás. Ezen felül az ideiglenes zebrákon gyalogosként nagyon nehéz az átkelés. Ilyen átkelőhelyek például a Kard utcai, illetve a Lovas utcai. Itt könnyen figyelmetlenek lehetnek az autósok és hamar meglehet a baj

 – emelte ki. 

Kritikus csomópontok Debrecenben
A Sámsoni út átépítése miatt fokozott figyelemmel kell közlekedni
Forrás: Napló-archív

Kifejtette, az István úti körforgalom és az István-Szoboszlói út kereszteződése mostanában külön megnehezíti az autósok továbbhaladását. Az István úton egy-egy sávot lezártak felújítás miatt és így tovább hosszabbítja a torlódás mértékét a délutáni csúcsban. Nem ritka, hogy az István úti körforgalomig visszatorlódik a sor. Itt nagyon csábító lehet, hogy a gyalogátkelőhelyre is ráálljunk, mondván így közelebb leszünk a továbbhaladáshoz, de sajnos így csak a gyalogosokat veszélyeztetjük. Ha autó takarásából lép elő a gyalogos, nem tud a többi járművezető kellőképpen felkészülni. Ha a gyalogos és a járművezető is figyelmetlen, már meg is van a baj – nyomatékosította Hajdu Kristóf.

Az autósok figyelmetlenek a gyalogosokkal szemben

A gépjárművezető-szakoktató rávilágított, a Csapó utca hiába van kivilágítva, a gyalogátkelőhelyek mégis nehezen beláthatóak. A Bercsényi Miklós utca kereszteződésénél már „okosították” a gyalogátkelőhelyet, de még így is gyakran veszélyben vannak a gyalogosok. – Az Árpád tér irányába haladva gyakran az útburkolati jelek ellenére beállnak az autósok a kereszteződésbe és takarást biztosítanak a gyalogosoknak, ők pedig így veszélybe kerülhetnek az érkező járművek miatt. De a Csapó utcán a Kölcsey utca felé haladva is találkozhatunk gyalogátkelőhellyel, ahol gyakran látom, hogy az autósok figyelmetlenek a gyalogosokkal szemben. A korai sötétedés csak tovább nehezíti a helyzetet, sokkal nagyobb körültekintéssel kell ott haladni mindenkinek. Az Egyetem téri és a Mikepércsi úti körforgalmak úgy nevezett spirális körforgalmak. Ez azt jelenti, hogy annak ellenére, hogy több sávosak, nincsenek folyamatos belső vagy külső sávok. Ebből az következik, hogy a továbbhaladási szándékunknak megfelelően már behajtás előtt meg kell tervezzük, hogy melyik sávot kell használjuk. Ez a felkészületlen, helyismerettel nem rendelkező járművezetőket nagyon meg tudja zavarni és máris ott a baj. Ezt csak tetézi, hogy hamar sötétedik –  tette hozzá, amikor a debreceni kritikus csomópontok, kereszteződések, körforgalmat kerültek előtérbe.

A Csapó utca hiába van kivilágítva, a gyalogátkelőhelyek mégis nehezen beláthatóak
A Csapó utca hiába van kivilágítva, a gyalogátkelőhelyek mégis nehezen beláthatóak
Forrás: Kiss Annamarie

Hajdu Kristóf leszögezte, a helyismeret legalább akkora segítség, mint amekkora veszély. Ha minden nap ugyanazon a szakaszokon közlekedünk, akkor az utolsó hajszálrepedésig megjegyezzük az utunkat és ez segítségnek tűnhet. 

Alapesetben valóban segítség lehet ez, mert a mindennapokban megtanuljuk, hogy melyik bokor mögül szokott kilépni a gyalogos, hogy hol vannak a táblák. A megszokás veszélye pedig a fásultság lehetősége. Ha minden nap világosban hajtva mindig ugyanazok a dolgok történnek, akkor sötétben nem biztos, hogy részletesen fogja valaki figyelni a környezetét, hiszen legtöbbször „ha eddig nem lépett le senki az útra, most miért tenné?” alapon gondolkodunk. Ez a hozzáállás rendkívül veszélyes. Minden alkalommal úgy kell közlekedni, mintha sosem jártunk volna ott, minden apró információt gyűjtsünk be

 – hangsúlyozta. 

A héten többször is megtörtént már a baj, szerda reggel egy gyalogost gázoltak el Debrecenben:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában