interjú

2019.09.21. 15:32

Vállalhatatlan vicceket is gyűjt a debreceni születésű humorista

A jó minőségű humorra mindig van igény, ezért is töretlen a stand-up comedy népszerűsége. Beszélgetés Elek Péter humoristával.

Fotó: Matey István

A debreceni születésű Elek Péter 2016-ban tűnt fel a stand-up comedy világában, azóta a Dumaszínház és a Showder Klub állandó fellépője. A 26 éves humorista idén a Campus Fesztiválon is fellépett, nemrégiben pedig visszaköltözött a cívisvárosba. A kezdetekről, a hazai stand-up helyzetéről és a humoristalét mindennapjairól beszélgettünk a szóforgatóval.

Mikor kezdtél el komolyabban foglalkozni a humorral?

– Mindig is imádtam a humort, lenyűgözött. Gimnáziumban az órákon nem arra figyeltem, amit a tanár mondott, hanem vártam, mikor vesz levegőt, hogy egy egyszavas poént gyorsan közbeszúrhassak, s nevessen az egész osztály. Ekkor jöttem rá, hogy nagyon vonz ez az egész verbális alapú humor. 2008-ban jött a Showder Klub, akkor szembesültem azzal, hogy van stand-up comedy, ahol én beszélek, és nem kell a tanárhoz igazodni. 2016-ban jelentkeztem a Magyarország, szereplek! tehetségkutatóra, ott kezdődött minden, benne is ragadtam.

Milyen volt a fogadtatás? Hiszen újoncként kerültél be egy jól összeszokott gárdába.

– A Showder Klubnál és a Dumaszínháznál is pozitív volt a fogadtatás. Mindannyian az új generációs stand-upot követjük, ugyanarra a vonatra szálltam fel, csak ők már régebb óta tartózkodnak rajta. Néhány éve újoncok voltunk páran, azóta viszont sok közös fellépésünk volt, most már együtt ötletelünk.

Fotó: Matey István

Mennyit kellett készülnöd a legelső fellépésre, illetve most hogyan zajlik a felkészülés?

– A tehetségkutatóban ötperces műsorral kellett előrukkolnom, de akkor az még nagyon nagy feladatnak tűnt. Az is volt. Nem aludtam már egy héttel előtte, nagyon izgultam. Felmondtam otthon ezerszer a szöveget, kimentem az erdőbe is gyakorolni. Soha nem izgultam annyira, mint az első fellépés előtt, azóta ez már mérséklődött. Folyamatosan írok, tele van a telefonom jegyzetekkel, amit ha valaki végighallgatna, akkor valószínűleg elmegyógyintézetbe zárna. Egész nap agyalok. Otthon felírom azokat a dolgokat, amiket látok és hallok, majd kidolgozom ezeket a témákat. Ismerősöktől megkérdezem, hogy szerinted ez és ez vicces, vagy egyszerűen csak bedobok egy sztorit és figyelem a reakcióját. Ha nevet rajta, akkor elhatározom, hogy a színpadon is érdemes lenne kipróbálni. Van olyan is, hogy egy-egy poént nem tesztelek senkin sem, csak simán kipróbálom élesben.

Kinek a véleménye számít? A barátaidé, a kollégáidé vagy a közönségé?

– Mindig a közönség véleménye a döntő. Mielőtt színpadra viszek egy-egy poént, a kollégáimon próbálgatom leginkább. Van egy körülbelül tíz főből álló kontrollcsoportom is, amiben olyan barátaim vannak, akiknek megbízom az ízlésében. Ők tudják, hogy benne vannak ebben a kontrollcsoportban, tehát tisztában vannak azzal, hogy nem őrültem meg, amikor hajnal kettőkor küldök nekik egy hangüzenetet, amiben megkérdezem: szerinted a cicák miért nem csóválják a farkukat. Tudják, hogy nekem ez fontos, megértik, elfogadnak, és visszajeleznek.

Tehát tulajdonképpen a nap 24 órájában dolgozol, és az előadásaidra készülsz.

– Igen. Nagyon élvezem és nagyon szeretem. Eddig is ezt csináltam, csak most már hivatásszerűen.

A hétköznapokban a környezeted felől elvárás az, hogy vicces legyél? Neked kell a társaság középpontjában állni?

– Nem. Akik ismernek, nem csak azért szeretnek, mert vicces vagyok. Szeretek a középpontban lenni, de azt sem bánom, ha más tölti be ezt a szerepet. Nevetni szeretek, és jól érezni magam. Ha van a társaságban valaki, aki sztorikat mesél, és nagyon vicces, akkor isten őrizz, hogy én kivegyem a stafétabotot a kezéből. Az a lényeg, hogy röhögjünk, ha senki nem mond poénokat, akkor kénytelen vagyok én csinálni a bulit.

Milyen most a stand-up megítélése hazai viszonylatban?

– Szerintem nagyon jó. Humorra mindig van igény, jó és minőségi humorra pedig pláne. Azt látom, hogy az emberek szeretnek előadásokra járni, nagyon sokan váltanak jegyet stand-up előadásra. Magyarországon még fiatalnak számít ez a műfaj, Amerikában jóval korábban kezdődött. Mivel ma már annyira digitális világban élünk, és mindenféle online tartalmat fogyasztunk a közösségi oldalakon, ezért az emberek egyre jobban szeretik a fizikai dolgokat. Nemcsak meg akarnak nézni egy videót, hanem élőben is szeretnék látni az embert. Ebbe a kategóriába tartozik a stand-up is, ezért sokan járnak előadásokra.

Hova futhat még ki a stand-up itthon? A televíziós műsor és az előadások után van még hova fejlődni?

– Kiss Ádámnak most volt az önálló estje, ami a tv-ben is lement. Ez egy fontos mérföldkő. Jó jelzésértékű dolog, hogy főműsoridőben volt egy stand-up két órán keresztül. Ez azt bizonyítja, hogy van rá igény, ilyenekből kellene minél több. Remélem, egyszer nekem is lesz önálló estem, ezért dolgozok.

Fotó: Matey István

Kikacsintások, aktuálpolitikai témák is előkerülnek az előadásokban. Mennyire félő, hogy veszi ezt a közönség?

– Mindig igyekszem, hogy inkább vicces legyek, mintsem mondjuk bántó. Abban bízok, hogy ha valakinek erősebb a humorérzéke, mint a pártfanatizmusa, akkor nincs gond.

Követed a külföldi stand-uposokat?

– Nagyon keveset. Az amerikaiak közül Louis C.K.-t szeretem. Próbáltam magam rászoktatni a többiekre is, mert tényleg rengetegen vannak, de nagyon kevés, akiket igazán szeretek.

Mi a különbség a magyar és az amerikai stand-up között?

– A nyelv (nevet). Az amerikai stand-up sokkal belemenősebb, sokkal bevállalósabb, ott olyan poénok repkednek, amiért itthon beperelnék a csatornát. A közönség is bevállalósabb, nyilván az ingerküszöbük már máshol van, hiszen ott több évtizede megy ez a dolog, hallottak ezt-azt. Amerikában akár az abortuszos poénok is beleférnek, amik ugyan erősek, de viccesek. Itthon ha valaki ilyeneket kiejtene a száján, abból már kollektív hiszti lenne.

Érzitek vagy egymás között beszélitek meg, meddig mehettek el, hogy az ne legyen sértő vagy közfelháborodást keltő?

– Egymás között próbáljuk belőni, mi az, amit még mondjon a másik a színpadon. Tíz percig nagyon röhögünk egy-egy morbid poénon, de megmondjuk egymásnak, hogy ezt már inkább ne vidd a színpadra. Nekem van egy vállalhatatlanviccek.doc a gépemen, oda gyűjtöm ezeket, hátha még egyszer jó lesz. Én egyébként egy kicsit meredekebb dolgokat is szoktam színpadra vinni, igyekszem kitolni a határt, ameddig csak lehet. Van egy hitleres Auschwitz-blokkom, amin egyébként az emberek nagyon nevetnek, sőt mondtam ezt már holokauszttúlélő-leszármazott ismerősömnek, és ő is röhögött rajta. Mi is érezzük, ha valami már sok lehet a közönségnek, csak én kattant vagyok. De nem csak mi, stand-uposok szeretünk morbid, betegebb témákon nevetni, szerintem ezzel minden ember így van. Mindenki nevet durvább dolgokon is baráti társaságban, csak nálunk ott van a csábítás, hogy esetleg ezt el lehetne mondani emberek előtt is a színpadon.

Kiss Dóra

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában