2019.12.18. 19:00
Megférhet egymás mellett streaming és nagyvászon
Az Apolló Mozi vezetője szerint a Netflix saját közönségét és a moziba járókat is kiszolgálja.
Fotó: illusztráció, Shutterstock
A napokban jelentették be a 2020-as Golden Globe-díjak jelöltjeit. A filmes és televíziós seregszemle különféle kategóriáinak listáját egyértelműen a Netflix amerikai streamingszolgáltató dominálja összesen 34 jelöléssel, ami önmagában is nagy számnak tűnik, de ha hozzávesszük, hogy a platform valamennyi filmforgalmazó közül ezzel a legtöbb nominációt gyűjtötte be, akkor akár történelmi sikerről is beszélhetünk. A Netflix több mint kétszer annyi jelölést tudhat magáénak, mint a lista második helyezettje, a Sony, sőt az egyik kulcskategóriának számító szekcióban, a legjobb drámáéban öt filmből három (Az ír, Házassági történet, A két pápa) az övék. A figyelemre méltó eredmény hátteréről, az idáig vezető állomásokról, valamint a platform és a filmszínházak közös életéről Fejér Tamással, a debreceni Apolló Mozi vezetőjével beszélgettünk.
- A Netflix hatalmas erőket mozgat meg azért, hogy ne csak közönségfilmeket gyártson, hanem a kultúrfilmes ízlést is kiszolgálja, és nyisson a szerzői filmes alkotások felé – mondja Fejér a dominancia lehetséges okairól. – Martin Scorsese például nem is tudta máshol megcsinálni Az írt, csak a Netflixnél, mivel a digitális utómunkák miatt nagyon drága lett a film – körülbelül 180 millió dollárba került -, és hagyományos stúdió moziforgalmazásra nem adott neki ennyi pénzt. Szinte kényszerből ment oda, és a Netflix felkarolta. A Házassági történet esetében Scarlett Johansson és Adam Driver A-kategóriás színészek, csakúgy, mint Anthony Hopkins és Jonathan Pryce, akik A két pápában szerepelnek. Hatalmas mennyiségű pénzt önt a Netflix abba, hogy készülhessenek jó filmek, és készülnek is – emeli ki a szakember.
Hangsúlyozza: évente akár két-háromszor annyi filmet is gyártanak, mint mondjuk egy stúdió, és ezekből már csak a nagy számok törvénye alapján is születnek kiváló alkotások. – A beleölt munka és pénz meghozza a hasznot a Netflixnek, a szerzői alkotók pedig szintén jól járnak, hiszen a Netflix nagyobb alkotói szabadságot hagy meg számukra, mint egy hagyományos stúdió – vélekedik Fejér Tamás.
Mennyi lesz az annyi?
Ahogy az a Quartz összegzéséből is kiderül, a Netflix évről évre, fokozatosan betonozta be magát egyre magabiztosabban a Golden Globe-jelöltek közé: a 2014-es díjátadónak 6, a 2016-osnak 9 jelöléssel vágtak neki, két évvel később 12, tavaly pedig már 16 nomináció mellett szerepelt a nevük. Leggyengébb évük a 2017-es gálát megelőző szezon volt, ekkor 5 jelölést szedtek össze. És hogy a 34-ből nagyságrendileg mennyit válthatnak díjra a január 6-i ünnepségen? A szakember ennek kapcsán úgy gondolja, már a jelölés is nagyon nagy dolog, főleg ekkora számban.
- Kapnak majd díjakat, de lehetetlen megmondani, mennyi jön össze. Nem kizárt, hogy a Joker most például mindent elvisz előlük. De akkor sem lesz semmi szégyenkeznivalójuk, ha alulmaradnak, hiszen ők kiszolgálták a saját közönségüket, és a moziba járókat is; merthogy ezek a filmek mozibemutatót is kaptak (bővebben lásd keretes írásunkat – a szerk.) – húzza alá az Apolló Mozi vezetője, aki úgy gondolja, a Netflix ebből csak jól jöhet ki.
Fejér Tamás szerint biztos, hogy a főbb kategóriákban Oscar-jelölésekre is számíthatnak, viszont, mint mondja, ezen a szinten már szinte lényegtelen, hogy ezek díjjá formálódnak-e. – Ők már elérték a győzelmet, figyelnek rájuk – emeli ki az Apolló Mozi vezetője, majd hozzáteszi: a Netflix nemcsak mint streamingplatform, de mint film- és sorozatgyártó cég is a legnagyobbak között van, sőt szinte a többiek fölé is nő.
Kíváncsiak rá
Adódik a kérdés, hogy kifizeti-e a néző a mozibelépőt, ha tudja, hogy az adott filmet előfizetés birtokában pár nappal később akár otthon is megtekintheti. Éppen ezért kíváncsiak voltunk, hogy az Apolló Moziban a Netflix-filmek milyen teremkihasználtsággal rendelkeznek mondjuk egy hasonló kaliberű, kizárólag moziban bemutatott darabhoz képest.
- Az ír például két hétig ment, egy hétig a Netflix előtt, és egy hétig azzal párhuzamosan, és a második hétre is alig csökkent a nézettsége. A Soós- és a Deésy-teremben játszottuk fantasztikus kihasználtsággal. Pont a Jégvarázs 2-vel debütált együtt, de rengetegen nézték, annak ellenére is, hogy 210 perc, ami nagyon hosszú moziban. A Házassági történet rétegfilm: nagyon komoly, mély dráma, ahhoz képest teljesen korrekt és jó látogatottsága volt, egyáltalán nem rosszabb, mint egy másfajta hollywoodi drámának itt, nálunk – mondja Fejér, aki szerint A két pápának lesz a három közül a legalacsonyabb nézettsége, de nem a film minősége, hanem annak mérsékeltebb hírverése miatt.
A mozi varázsa
A szakembert arról is megkérdeztük, szerinte reális veszély-e a stream a mozikra nézve, és térnyerése szívhat-e el közönséget a széksorokból.
- A Netflixen túl van egy HBO GO, és ennek is jön már a továbbfejlesztett verziója, van az Apple TV, jön a Disney+, a Warner is indítja a saját streamingplatformját; ha ezek már mind a piacon lesznek, akkor igen – válaszolja Fejér, aki nem hiszi, hogy a jelenség radikális visszaesést jelentene a filmipar és a moziipar számára.
Szerinte szépen meg fognak egymás mellett férni, és majd lesz megint valami plusz, ami mégiscsak a mozi felé tereli az embereket – ha más nem, a közösségi élmény, a nagyobb vászonméret, vagy a mozitermek hagyományos miliője.
- De nagyon szemellenzősnek kell lenni ahhoz, hogy azt mondjuk, hogy a streaming egyáltalán nem veszélyezteti a mozis piacot – húzza alá Fejér Tamás.
A mozivezető úgy gondolja, az elkövetkező két évben a Netflix mellett feltörekvő három-négy-öt platform közül kettő-három el fog halni. Szerinte nem reális, hogy valaki otthon fizessen akár négy vagy öt streamingszolgáltatónak: mint mondja, mindenki maximum egyet vagy kettőt szeretne, de van, aki nullát, és marad a mozinál. – Lehet, hogy az első egy-két évben, amikor ezek még mind piacon lesznek, és harcolnak a nézőkért, picit „meggyomrozzák” a moziipart. De nem biztos, hogy ez szembetűnő lesz, lehet, hogy csak egy minimális visszaesést fogunk tapasztalni, de aztán szépen beáll majd a rendszer, megmarad az az egy-kettő, maximum három streamingplatform, ami még a piacon működni tud, és a mozik is szépen meg fognak élni. De ehhez nagyon kell az, hogy Hollywood térjen vissza az igényes közönségfilmekhez, és nagyon figyeljenek oda arra, hogy jó forgatókönyveket írjanak, legyenek eredeti ötletek, ha folytatnak valamit, akkor az legyen minőségi. Most rengeteg közönségfilm bukik hatalmasat a nézők szemében azzal, hogy gyakorlatilag fogyaszthatatlanok, nézhetetlenek.
„Nagyon kellene, hogy picit észrevegyék, hogy nem fókuszcsoportoknak, nem népcsoportoknak, nem férfiaknak vagy nőknek kell gyártani filmeket, hanem a nézőknek”
- zárja gondolatait Fejér Tamás.
Raffer Attila
Ha lemarad, kimarad
Ismert jelenség, hogy a Netflix a streamingbemutatót megelőzően, illetve azzal párhuzamosan néhány filmet moziban is megfuttat, többek között Magyarországon is. Mint ahogy arra Fejér is kitér, ha ezt nem tennék meg, a jelölésekről és a díjakról is lemaradnának. Az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia idevágó szabályzata szerint ugyanis az Oscar-jelölés elengedhetetlen feltétele például az, hogy az adott darabot hét napig kell játszani valamelyik Los Angeles megyei filmszínházban. Mint a Vulture cikke rámutat: iparági jelentések alapján a Netflix az LA-ben található patinás Egyptian Theatre mozi megvásárlását fontolgatja. Sikeres üzlet esetén elérnék, hogy ne kelljen más mozik kiterjedtebb vetítési intervallumaihoz alkalmazkodniuk.