2020.05.19. 07:30
Filmipar kontra koronavírus: először a kertmozik nyithatnak
Bizonytalannak látszik az őszi filmfesztiválok kimenetele és a zárt terű mozik indulása is.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Mint Európa legtöbb pontján, Debrecenben is lazultak a korlátozások, a mozitermek viszont még nem nyitottak ki. Váró Kata Annát, a Debreceni Egyetem oktatóját a Hajdú-bihari Napló arról kérdezte, mire számíthatnak a közeljövőben a mozgókép szerelmesei. A szakember elmondta, a zárt tér, a sűrű széksorok nem kedveznek a járvány elleni védekezésnek, az viszont elképzelhető, hogy hamarosan, a jó idő beköszöntével kinyithatnak a kertmozik, illetve a szabadtéri vetítések. Az elismert színház- és filmkritikus a magyar mozipremierek kapcsán arról beszélt, hogy míg a hazai filmesek közül a debreceni kötődésű Hajdu Szabolcs az online premiert választotta Békeidő című filmjének a járvány időszakában, a hazai filmesek többsége inkább vár. A szakíró rámutatott arra is, hogy újraéledtek a már letűnt divatú autósmozik, illetve több művészmozi – mint például a debreceni Apolló mozi is – online vetítéseket kezdeményezett.
Vörös szőnyeg helyett kanapé és falvetítés
Ha nem forgatta volna fel alapjaiban a világot a koronavírus-járvány, már a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál tengerre néző sajtószobájából írná beszámolóját Váró Kata Anna, a lap filmfesztivál-tudósítója.
Ahogy a korábbi években megszokhatták az olvasók, a vörös szőnyegen a fotósok sorfala előtt pózoló hírességekről, a népes fesztiválforgatagról és természetesen a világ filmművészetének legjavát felsorakoztató versenyprogramról Váró Kata Anna tájékoztatta az olvasókat. A kritikus a csillogó esemény díszbemutatóira nemegyszer több ezer fős tömegben várakozik hosszú órákon át, hogy aztán a fesztiválpalota vetítőtermeiben – melyek közül a két legnagyobb, a 2300 ülőhelyes Grand Théâtre Lumière és az 1000 fő feletti befogadóképességű Salle Debussy – élvezhesse a sztárok és a filmszakma krémjének jelenlétében a moziélményt.
A színház- és filmkritikus kiemelte, a március közepén kiadott sajtóhírben még reményüket fejezték ki a szervezők, hogy az idei filmfesztivál lehet majd az első alkalom, amikor végre a járványból fellélegezve újra együtt ünnepelhet a világ, de az időközben Franciaországban és világszerte súlyosbodott helyzet meghiúsította reményét egy ilyen nagyszabású, több tízezer érdeklődőt vonzó tömegrendezvénynek. – Időközben pedig arról a B tervről is le kellett mondanunk, mely szerint június második felében rendezték volna meg a világ legismertebb filmfesztiválját – tette hozzá.
Az online elvenné a csillogást
– Miközben több más nemzetközi filmfesztivál amellett döntött, hogy az internet segítségével teszi elérhetővé idei válogatását, Thierry Frémaux, a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál művészeti igazgatója az első pillanattól kezdve kizárta a lehetőségét annak, hogy online felületre költöztessék az eseményt. Döntését azzal indokolta, hogy Cannes varázsát éppen a mozicsillagok és a filmszakma krémjének jelenléte, a napsütötte Croisette-estélyibe és szmokingba öltözött forgataga, valamint az innen tudósító több mint 4500 újságíró, televíziós és fotós adja – hangsúlyozta Váró Kata Anna. Hozzátette, áthidaló megoldásként azonban a 2020-as fesztiválra nevezett filmekből néhányat a cannes-i fesztivál védjegye alatt láthat majd a közönség valamelyik őszi fesztiválon, több alkotásnak pedig 2021-re halasztják a fesztivál- és mozipremierjét.
Marad a filmvásár
A szakértő arról is beszélt, hogy a több ezer forgalmazót és látogatót vonzó, a fesztivállal egy időben megrendezett cannes-i Filmvásárt, a Marché du Film eseményét, melyen sok ország, köztük hazánk is rendszeresen képviselteti magát, június második felében rendezik meg, természetesen szigorúan az online térben. – A filmforgalmazó cégek képviselői az interneten tekinthetik és vásárolhatják meg a nemzetközi forgalmazásra szánt alkotásokat – jegyezte meg Váró Kata Anna.
Autósmozik, otthoni vetítések
Mint a filmkritikus elmondta, a karantén idején több európai nagyvárosban, például Berlinben is tömbházak falából lett alkalmi mozivászon, hogy a lakóközösségek együtt élhessék át a mozi varázsát, máshol pedig a már letűnt divatú autósmozik éledtek újra, de több művészmozi, mint például a debreceni Apolló mozi is online vetítéseket kezdeményezett.
„Jelenleg még kérdéses, hogy mikor lesznek újra látogathatók a mozik és a filmfesztiválok vetítőtermei.”
– Sokan bíznak abban, hogy A sötét lovag-trilógiát jegyző Christopher Nolan Tenet című látványos szuperprodukciója hozza majd el a nyár közepén az újranyitást. Bár az utóbbi időben Európa legtöbb pontján, beleértve hazánkat is, lazultak a korlátozások, a mozitermek még nem nyitottak ki, mert a zárt tér, a sűrű széksorok nem kedveznek a járvány elleni védekezésnek. El tudom viszont képzelni, hogy hamarosan a jó idő beköszöntével kinyithatnak a kertmozik, illetve a szabadtéri vetítések – magyarázta a szakember.
A magyarok inkább várnak
Váró Kata Anna szerint míg a hazai filmesek közül a debreceni kötődésű Hajdu Szabolcs az online premiert választotta Békeidő című filmjének, a hazai filmesek többsége nem követte a példáját, inkább kivárnak. – A magam részéről kíváncsi vagyok Enyedi Ildikó legújabb alkotására, amely várhatóan valamely rangos nemzetközi filmfesztiválon debütál majd, de érdekel a Pesti Balhé is, amely igazi szórakoztató kikapcsolódást ígér – világított rá a szakértő.
A kritikus szerint a zárt terű mozik nyitása és a filmklubok újraindulása egyelőre még éppoly kérdéses, mint a kora őszi fesztiválok, például a velencei filmfesztivál sorsa, amelyről a hónap végén döntenek majd a szervezők. – Egy biztos, ha idén kinyitja kapuit a velencei Mostra Internazionale d’Arte Cinematografica, a Hajdú-bihari Napló olvasói első kézből tájékozódhatnak majd az ott zajló eseményekről – összegzett a filmvilág itáliai jövőképéről Váró Kata Anna.
SZD
Kapcsolódó cikkek:
Újabb dermesztő Stephen King-mozi készül