Nagyratörő tervek

2023.02.17. 07:00

Megkérdeztük az igazgatójelölteket, mi lesz a 158 éves debreceni színház jövője, ha rajtuk múlik

Három beadvánnyal négy művész pályázik a Csokonai Színház igazgatói székére.

A felújítás alatt álló történelmi épületbe hamarosan visszaköltözhet a társulat

Forrás: Napló-archív

Hamarosan lejár a Csokonai Színház jelenlegi igazgatójának ötéves ciklusa, ezért tavaly év végén pályázatot írt ki a debreceni önkormányzat a posztra. Információink szerint három terv érkezett a 158 éves teátrum és alig néhány hónapja megnyitott színház jövője kapcsán.

Az egyik beadványt két művész jegyzi: Mátyássy Szabolcs zeneszerző, színész és Szabó K. István rendező.

Előbbi portálunknak úgy nyilatkozott, régi vágya valósulna meg, ha bizalmat szavaznának neki, s egy vidéki színház élére kerülhetne. – Művész lelkületű és idegrendszerű ember vagyok, végzettségem szerint színész, zeneszerző, illetve van egy művészetigazgatási diplomám, és színházművészetből doktoráltam. Most, közel az ötvenedik életévemhez, úgy érzem, a tanulmányaim, a tapasztalataim, a lelkesedésem, a motivációm feljogosít arra, hogy belevágjak egy ilyen munkába, természetesen megfelelő tudású szakemberekkel körülvéve – fogalmazott. Hangsúlyozta, a fővárosi színházi közegben dolgozni egészen más, mint egy vidékiben. – Ha az érzelmi oldaláról nézem, számomra elengedhetetlen a kötődés és a világos kommunikáció a társulati tagok felé – mondta. A nézői szemszögből pedig arra világított rá, hogy a vidéki közönség sokkal jobban ismeri, megbecsüli színészeit, a város büszke a színházára. Szabolcs ebben szocializálódott, többek között Szegeden és Veszprémben, s bár sokfelé járt itthon és külföldön, mindig is visszavágyott ebbe a helyzetbe. Ha megválasztják, Debrecenbe költözik, és a Színház- és Filmművészeti Egyetemen szeptemberben induló osztálya körüli teendőket heti egy napba sűríti majd.

Elmondta, ügyvezető igazgatónak jelentkezett, aki a társulati és a teátrum menedzselésével kapcsolatos problémákat kezeli, ezért keresett maga mellé egy Debrecenhez szorosan kötődő, a társulat által jól ismert, szeretett, elfogadott, nemzetközi hírű rendezőt. Szabó K. István a művészeti kérdésekkel foglalkozhat majd, valamint számítanak a Csokonai jelenlegi zenei igazgatója, Somogyi-Tóth Dániel munkájára is.

Szabó K. István nevét a cívisvárosi közönség Örkény Macskajátéka, Visky András Júlia, párbeszéd a szerelemről című monodrámája vagy a Gyászúton című előadás színlapján olvashatták. Kérdésünkre társpályázóként szűkszavúan felelt, azt mondta, a célja most is az, ami egész életében: színházat építeni.

A hagyományos színjátszás híve

Benyújtotta pályázatát Rácz István is. A Liszt Ferenc-díjas művész portálunk megkeresésére elmondta: jó ideje tervezi, hogy Budapestről a szülővárosába költözik. E pozícióval lehetősége nyílik arra, hogy a színház világában eltöltött harmincöt év tapasztalatát, valamint külföldi munkái során szerzett kapcsolatait Debrecen kultúrájának szolgálatába állítsa. Elképzelései szerint a Csokonai Fórum a jövőben teret adhat az újító, útkereső produkcióknak, míg a történelmi épület leginkább az általa is kedvelt hagyományos színjátszásnak. – Bejártam a világot New Yorktól Tokióig és úgy tapasztaltam, hogy a közönség a tradicionális előadásokra vágyik – fogalmazott.

Igazgatói székbe kerülése esetén a jelenleg is erős művészgárdával működő prózai vonalat erősítené, míg az opera, operett és musical műfajokhoz szükséges zenei és táncos irányt pedig megfelelően előkészítve felépítené a vidéki nemzeti színházban. Rácz István zárásként elmondta, az éneklést a jelenlegi intenzitással biztosan nem folytatja sokáig, esély van arra, hogy szeptembertől a Debreceni Egyetem Zenművészeti Karán tanít majd és előbb-utóbb teljesíti régi vágyát, Debrecenbe jön, akkor is, ha a pályázat győztese nem ő lesz.

A nézők barátja

Végh Veronika produkciós igazgató a pályázata címéhez kívánja tartani magát a következő öt évben, ha megkapja a vezetői megbízást. A „NézőBarát művészszínház” című tervezetében azt fogalmazta meg, hogy épp úgy szeretné a közönséget szolgálni, ahogyan teszi 23 éve, személyes kapcsolatot tartva velük. Eddig három, rendszeresen telt házzal működő színházat – ZeneTheatrum Musical Színház, Páholy Lakásszínház és Irodalmi Szalon, oDEon Egyetemi Színház – építettek fel a cívisvárosban a férjével, alkotótársával, Csáki Szabolccsal, ám a Csokonai Nemzeti Színház irányítása nagyobb léptékű feladat. Épp ezért neves szakemberekkel vette körül magát; összesen négy tanács segítségére támaszkodik majd az intézménnyel kapcsolatos művészeti-, gazdasági- és kommunikációs döntések meghozatalakor. – Huszonhárom éve dolgozom produkciós igazgatóként és koreográfusként, ezért nem kérdéses, hogy szeretnék tánckart felépíteni és a zenés előadásoknak teret adni – mondta. Hozzátéve: A másik fő hangsúly a pályázatomban a debreceniségen van. Ez alatt nem csak azt értem, hogy debreceniként a helyi nézőket szeretném szolgálni, hanem minél több városunkból elszármazott, mára országosan ismert színészt, rendezőt szeretnék visszahívni, hogy közösen építsük újjá a legendás Csokonai Színházat, amelynek deszkáin játszott Latinovits, Hofi és Cserhalmi György is. Végh Veronika elárulta, a művészeti tanácsában fontos szerepe van az Operaház egyik rendezőjének.

A jelenlegi igazgató, Gemza Péter nem indult a pályázaton. A beadványokat szakmai bizottság értékeli, mely véleményt mérlegelve végül Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése dönt a Csokonai Színház új direktorának személyéről. 

HaBe

Életrajzi adatok

Mátyássy Szabolcs Zoltán

(Budapest, 1974. szeptember 4.)

1994–1997 között a Nemzeti Színiakadémia növendéke Hámori Ildikó és Kőváry Katalin osztályában.

1997–2003 között a Szegedi Nemzeti Színház, 2003–2006 között a Veszprémi Petőfi Színház színésze. 2006–2007 között ismét a Szegedi Nemzeti Színházban dolgozott színészként és zeneszerzőként.

Két évet élt Svédországban, majd egy-egy évet Skóciában és Kínában.

2011–2014 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem alkalmazott zeneszerzés, 2014–2016 között zeneszerző mesterszakos hallgatója volt.

2012-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, 2021-től adjunktusa.

2016-ban alapítója a Sztalker Csoport színházi formációnak.

2017-ben a Studio 5 nevű zeneszerzői csoport alapítója.

2018-tól a Magyar Zeneszerzők Szövetségének tagja.

2019 és 2022 között a Pesti Magyar Színiakadémia osztályvezető tanára.

2021-ben Művészetigazgatási menedzser képesítést szerez a Károli Gáspár Református Egyetemen.

2021-ben veszi át summa cum laude DLA doktori fokozatát a(z) SZFE Doktori Iskolájában.

2021-től a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa, 2022-től az MMA Színházművészeti tagozatának köztestületi tagja.

Szabó K. István

(Zsibó / Románia, 1977. június 21.)

- 2000-ben végzett a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem rendező szakán, majd a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház főrendezője, művészeti vezetője lett, 2004-től igazgatója.

- 2005-től a temesvári Csiky Gergely Színház főrendezője.

- 2007-től az ARCA független színház vezetője Bukarestben.

- 2009-2011 közötti periódusban, a Piatra Neamţ-i Ifjúsági Színház főrendezője.

- 2011-től 2015-ig a nagyváradi Szigligeti Színház főrendezője, művészeti igazgatója.

- 2015-től Budapesten él, szabadúszó művészként folytatja pályáját.

- Számos romániai és magyarországi színházban rendezett már, de Németországban és az Egyesült Államokban is megfordult színházi rendezőként.

Rácz István

(Debrecen, 1963. december 20.)

- 1985-ben fejezte be tanulmányait a Bartók Béla Konzervatóriumban.

- 1985-1991 elvégezte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemet.

- 1990-ben csatlakozott a Magyar Állami Operaház társulatához. Oratóriuménekesként is ismert, de vendégszerepelt már prózai társulatoknál is, így a Madách Színházban, a szolnoki Szigligeti Színházban, a Víg Színházban.

- A Magyar Operaénekesek Egyesületének elnöke.

Végh Veronika

(Debrecen 1976. 06. 18.)

1995-2000: Kossuth Lajos Tudományegyetem – Orosz nyelv és filológia
2010-2013: Debreceni Egyetem – Történelem
2013-2014: Színház és Filmművészeti Egyetem – Színházi nevelés

További képzések:
Drámapedagógus, színikritikus, dramaturg
2000: a ZeneTheatrum Musical Színház alapítója és produkciós vezetője
2015: a Páholy Lakásszínház és Irodalmi Szalon alapítója és produkciós vezetője
2018: az oDEon Egyetemi Színház alapítója és produkciós vezetője
A bemutatott előadásokban színészként, koreográfusként, jelmeztervezőként vesz részt.
- 15 mesekönyve jelent meg eddig.
- Rendszeresen vezet irodalmi esteket, beszélgetéseket a Páholy Lakásszínházban.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában