2023.09.06. 14:55
Kiderült, melyik darabbal nyit évadot a megújult Csokonai Teátrum – fotókkal
Az első próbára sajtóbetekintést engedett a színház, sőt, az új énekkar is bemutatkozott.
A Bohémélet bemutatóját a színház programfüzete szerint október 7-én tartják a Csokonai Teátrumban
Forrás: Kiss Annamarie
Európai színvonalú zenei színház megteremtésében gondolkodik Sándor Szabolcs karnagy, a Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen frissen kinevezett zenei vezetője. Ezt a napokban a budapesti évadismertető sajtótájékoztatón tudatta a színház vezetősége, szerdán pedig már az évad első próbájára ült össze az új operatagozat a Nagyszínpadon. – Hosszú válogatás után egy olyan csapatot sikerült összehozni – minden szépségével és nehézségével együtt, – mely garancia lesz arra, hogy egy nagyszabású és nívós produkció szülessen meg – fogalmazott Mátyássy Szabolcs igazgató, hozzátéve, hogy az eddig elkelt belépőjegyek és bérletek hatalmas érdeklődést mutatnak a darab iránt.
Mielőtt Kesselyák Gergely karmesterpálcája fellendült, az új darabról mondta koncepcióját Szikora János rendező. – Fantasztikus érzés egy új épületben lenni úgy, hogy az ember tudja róla: régi – fogalmazott, utalva a nagy múltú és hagyományú színház újjászületésére. Elmondta, régi álma a Bohémélet megrendezése, majd az operához kapcsolódó rendezői koncepciót ismertette. – Végtelen bölcsesség ihlette meg a darabot, az érzelmek gátlástalan felvállalása: emiatt lesz a Bohémélet világító csillag, mindaddig, míg operát játszanak a világon – összegzett.
Sajtónyilvános nyitó próbát tartatottak a Csokonai Teátrumban
Fotók: Kiss AnnamarieA Puccini-darab karnagya megtiszteltetésnek nevezte, hogy felavathatja az újjászületett debreceni színházat. – A legtöbb, amit várhatunk, hogy ez egy olyan Bohémélet lesz, amit a partitúra csak adhat – fűzte hozzá. Felidézte, hogy először 2002-ben dirigálta a darabot az Operaházban, ésazóta több mint százszor vezényelte már, és ezen tapasztalatait megszűrve közelít most a darabhoz. Elmondta, hogy ígéretes és ihletett előadás várható, melyben a szakmai új reménységei és a már ismert személyiségei is megmutatkozhatnak. – Nincs és nem lesz rendben a magyar operajátszás és az Operaház sem, ameddig nem lesznek erős vidéki operatagozatok, ezért is örülök, hogy most dolgozhatom is ezen Debrecenben – jegyezte meg. Végül elmondta, hogy Mátyássy Szabolcs személyében olyan igazgató került a színház élére, akinek szakmai koncepciójában az opera kiemelt szerepe egyértelmű.
– Minden feltétel adott hozzá, hogy a városnak egy olyan előadást nyújtsunk, olyan nagyszerű élményt, amit el sem tud képzelni – ezt már Sándor Szabolcs, a Csokonai Nemzeti Színház újonnan kinevezett zenei vezetője mondta. Felidézte, hogy huszonöt évvel ezelőtt óriási lelkesedéssel csöppent bele az operaházi életbe, és most, Debrecenben hasonlóan érzi magát.
"Áthangolt" értelmezéssel
Amikor Puccini korának egyik legnagyobb bestselleréhez, Henry Murger Jelenetek a Bohémvilágból című könyvéhez nyúlt, nyilvánvaló volt, hogy a történet inspirálta opera sikere nem marad el a könyvé mögött. Nem egészen így történt. A regényről ma már kevesen tudnak, Puccini műve azonban mindörökre bevonult a halhatatlanok közé. Népszerűségének oka talán abban a zeneszerzői attitűdben van, ahogyan az alaptörténethez viszonyul: a Bohémélet hősei szegények, nyomorognak és éheznek, a hideg elől menedéket nyújtó albérletük díját sem tudják kifizetni. Ezek alapján nyomasztó hangzásvilágot, depresszív dallamokat várnánk az operától, de nem ezt kapjuk.
Puccini operájának hősei a fiatalság költői lelkületével festik át ezt a komor képet élhetővé, szerethetővé, mert minden nélkülözésük ellenére szeretnek élni. Éppen emiatt lesz olyan megrendítő-erejű a valósággal való szembenézésük: a halál kíméletlen jelenléte kijózanító brutalitással rántja földre ezt az életet csak bohókás játéknak tekintő lebegést.
Szikora János rendezőt annak idején legendás tanárai – Békés András, Petrovics Emil és Nádasdy Kálmán – épp a Bohéméleten keresztül vezették be az opera világába. Ezért jelképesnek érzi, hogy ezt a zeneművet éppen most, a debreceni Csokonai Nemzeti Színház megújult épületében rendezheti meg –olvasható a darab ismertetőjében.
A Csokonai Nemzeti Színház – Debrecen bemutatói a 2023/24-es évadban:
Csokonai Teátrum
Giacomo Puccini: Bohémélet (rendező: Szikora János) Csokonai Vitéz Mihály: Dorottya (rendező: Szabó K. István) J. B. Molière – J. B. Lully: Úrhatnám polgár (rendező: Keresztes Attila) F. M. Dosztojevszkij: Ördögök (rendező: Dejan Projkovski)
Csokonai Fórum Latinovits Terem
Lewis Carroll – Mikó Csaba: Alice Csodaországban (rendező: Bereczki Csilla) Astor Piazzolla: María de Buenos Aires (rendező: András Lóránt) Euripidész - J.P. Sartre - Illyés Gyula: A trójai nők (rendező: Szabó K. István)
Csokonai Fórum Kóti Árpád Terem
Visky András: A test történetei (III-IV) (rendező: Visky Andrej) Borbély Szilárd: Nincstelenek (rendező: Botos Bálint) Kiss Csaba: Veszedelmes viszonyok (rendező: Kiss Csaba) Hanoch Levin: Jákobi és Lájdentál (rendező: Árkosi Árpád)
PR-Evolution Debrecen Kortárs Táncegyüttes
Blue men …és fehér (koreográfus: Nemes Zsófia) Agapé (koreográfus: Nemes Zsófia) Da Vinci mosolya (koreográfus: Nemes Zsófia) A teljesség felé (koreográfus: Nemes Zsófia)
CSIP Program
Tasnádi István: Cyber Cyrano (rendező: Tasnádi-Sáhy Péter)
Szabó Magda Szalon
Zenés kabaré, stand up comedy
Meghívott bérletes operaelőadások
Maurice Ravel: Pásztoróra / A gyermek és a varázslatok (rendező: Tompa Gábor) Petőfi Sándor – Kovács Adrián – Bereczki Ágota: A helység kalapácsa (rendező: Zakariás Zalán)