2024.02.17. 20:32
Képzőművészeti siker Debrecenben – fotókkal
Nagy az érdeklődés a Határkor című kiállítás iránt, mely két kiváló debreceni alkotó életművét mutatja be.
Kovács Edward költő, kurátorasszisztens (balról) beszélgetett Tamus Istvánnal és Fátyol Zoltánnal, a kiállító művészekkel és Áfra Jánossal, a tárlat kurátorával
Forrás: Czinege Melinda
A Határkor című tárlat katalógusbemutatóját tartották szombaton délután a Modemben, ahol Kovács Edward költő beszélgetetett a kiállító művészekkel, Fátyol Zoltánnal és Tamus Istvánnal, a kiállító művészekkel, Áfra Jánossal, a tárlat kurátorával, és Kónya Ábellel, a kiadvány egyik szerzőjével. Jó hír a képzőművészet kedvelőinek, hogy a tárlat nyitvatartását a nagy érdeklődés miatt március 3-áig meghosszabbították.
Mint ahogyan a debreceni művészeti központ sajtóközleményében olvasható: a „határkor” egy komplex átalakulási folyamatot jelző időszak a saját rend alapján stabilitásra szert tevő korszakok között, átmenet, amely az előre mutatás gesztusával hidat képez a meghaladottnak vélt múltból a jövő felé. Az emberéletnek is vannak ilyen – gyakran szimbolikus eseményekkel megszentelt – intenzív időszakai, amelyek lehetőséget teremtenek az eredmények összegzésére, valamint új célok kijelölésére.
A Határkor című kiállítás két debreceni alkotója, Fátyol Zoltán képzőművész és Tamus István grafikusművész hetvenedik születésnapját ünnepli az érett pályaszakaszukból származó művek rendszerezésével.
Tamus és Fátyol jelentős történelmi, politikai, gazdasági, kulturális és technológiai váltásoknak voltak tanúi az elmúlt évtizedek során. Karakteresen eltérő vizuális világukban azonban mindezek nyomai eltérő intenzitással mutatkoznak meg. Amíg Tamus sokszorosított grafikái a legutóbbi időkig rendszerint a valóságreprezentáció igényével léptek fel, addig Fátyol festményei, kollázsai és asszamblázsai évtizedek óta a művészet önérvényű léte, illetve az idő- és térviszonyokról való leválaszthatósága mellett érvelnek
– emelték ki.
A Határkor című tárlat katalógusbemutatója
Fotók: Czinege MelindaFél évtizede vesznek részt a debreceniek vizuális nevelésben
A beszámolóban aláhúzták, Fátyol 1991-es alapításától fogva a Vámospércsi Művésztelep és Grafikai Műhely irányítója, Tamus pedig az 1996-os indulásától a derecskei Hajdú-bihari Grafikai Művésztelep művészeti vezetője, továbbá 2000-ben megalapította a Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesületét (GADE), amelynek mindmáig elnöke.
Nemcsak a művésztelepi alkotómunka során belakott terek és tájak idéződnek meg a kiállítás képein, hanem olykor maguk a művészek és mindennapjaik is.
– A meghatározó helyi művészek modemes kiállítása nem törekedhet teljes körű életmű-áttekintésre, ugyanakkor a fontosabb képcsoportok egymás mellé rendezésével szeretne betekintést engedni abba, milyen témák, motívumok és technikai kísérletezések határozták meg e két eltérő habitusú alkotó eddigi életútját. A leginkább a keresztény hit és a bibliai történetek, utazások során bejárt terek grafikáiról ismert Tamus István 2023-ban, a különféle anyagokkal kísérletező, az archaikus kifejezésmódokkal párbeszédbe lépve önérvényű magánmitológiát teremtő Fátyol Zoltán pedig 2024-ben ünnepli hetvenedik születésnapját. Ez a kiállítás nem csupán visszatekintés, hanem határkő is, amely a legfrissebb művek bemutatásával továbblépési lehetőségeket előjelez – tették hozzá.
A tárlat megnyitójáról a Hajdú Online is beszámolt: