2024.08.20. 19:04
Hiánypótló kutatás készült a zeneművészeti képzésről a Debreceni Egyetemen
A középiskolai művészeti és zenei oktatás általános helyzetéről készített több hazai és egy nemzetközi folyóiratban megjelent tanulmányt a Debreceni Egyetem Humántudományi Doktori Iskola és a DE Zeneművészeti Kar Művészetpedagógiai kutatócsoportja, számolt be az egyetem hírportálja. A Zeneművészeti Kar professzorának, Váradi Juditnak a vezetésével elvégzett, a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézete által támogatott kutatásban több mint háromszáz, 14-18 évesközépiskolást, valamint intézményvezetőket kérdeztek meg.
A zeneművészeti képzés jövőjét érintő hiánypótló kutatás célja az volt, hogy a vizsgálatot végző szakemberek felhívják a figyelmet a felsőfokú művészeti és zenei képzést előkésztő középiskolai oktatás fontosságára és összegezzék azokat a tapasztalatokat, melyek fontosak lehetnek a pályaválasztásnál és a professzionális képzések szervezésénél.
Ez derült ki a kutatásból
A kutatás során több mint 320 diák és tizenkilenc intézmény vezetője nyilatkozott. Válaszaik alapján megállapították, hogy
csökken a művészeti oktatással foglalkozó középiskolákban a tanulói létszám. Ennek oka elsősorban a járványos időszak lehet, ugyanis az online forma nem alkalmas a zenei képzésre, emellett egyre kevésbé vonzó a fiatalok körében a művészeti pálya.
A tanulók nyolcvan százaléka klasszikus zenét, 10 százalékuk népzenét tanul, a maradék pedig a dzsesszel és a szórakoztató zenével foglalkozó oktatásban vesz részt. A többségük zenész szeretne lenni, ezt a megkérdezettek hatvanhét százaléka már 11-14 éves korban eldöntötte, tíz százalék a középiskolában, a többiek pedig tíz éves korukig elkötelezték magukat a zenei pálya mellett. A kutatás során megvizsgálták a tanulói pályaválasztást befolyásoló tényezőket, a fiatalok jövőképét, valamint a szakmai külső és belső motivációs tényezőket is.