Fotókkal és videóval

2021.04.26. 11:30

Javában épül az 1200 lóerős szörnyeteg Nyíradonyban

Mivel szárazon remek volt Kiss Norbert versenykamionja, idén az esős körülményekre koncentrál a Révész Racing.

Fotó: Kiss Annamarie

Gőzerővel készül a 2021-es FIA ETRC Kamion Európa-bajnokságra a Révész Truck Racing Team csapata. A teljes egészében magyar gárda tavaly alakult, és már a 2020-as esztendőben remekelt a kamion Eb-n, hiszen a megrendezett két (csehországi és hungaroringi) hétvége után pilótájuk, Kiss Norbert négy versenyt nyerve a rangsor élen állt, amikor a koronavírus-járvány miatt félbeszakították a sorozatot a szervezők, akik végül nem is hirdettek bajnokot.

Specifikusan

Akik esetleg csodálkoznának, miként lehetséges, hogy a motorsportban egy új csapat rögtön a legjobbak közé emelkedik, annak eláruljuk, csodák itt sincsenek. Egyrészt, Kiss Norbert korábbról már kétszeres Európa-bajnok és napjaink vitathatatlanul legjobb kamionversenyzője, másrészt a gárda mögött álló Révész Csoport, illetve a Keczán és Társa Kft. több évtizedes műszaki múlttal bír a kamionozás területén.

Kiss Norbert és a szörnyeteg | Fotó: Kiss Annamarie

Révész Bálint csapattulajdonos régi vágya volt egy saját csapat indítása, ám a dolgok 2019 decemberében fordultak élesbe, egy hónap múlva már megvették az alapot jelentő MAN kamiont, majd rohamtempóban megkezdődött a fejlesztés Keczán István főkonstruktőr vállalkozásának nyíradonyi telepén.

Mivel szinte a nulláról indult az új gárda, ezért nemcsak a versenykamion fejlesztésével, hanem a szakmai, műszaki háttér kialakításával is foglalkozni kellett. A csapattagok elmondása alapján ez legalább akkora kihívás volt, mint a verseny­autó megépítése, hiszen a humán­erőforrástól kezdve a szállítóautón át az egész csapat fölszerszámozottságáig – közte számos speciális eszközzel – mindenről gondoskodni kellett rövid idő alatt.

Keczán István | Fotó: Kiss Annamarie

– A csapat gyakorlatilag a Révész Trans Kft., illetve a Keczán és Társa Kft. szerelőinek az összegyúrásából alakult ki, csak olyanokból, akik szeretik ezt csinálni és teljes mellszélességgel vállalták a feladatot – idézte fel nyíradonyi látogatásunkkor a Hajdú-bihari Naplónak Keczán István. – Ez a több mint 30 fő létszámban nagynak tűnhet, de közel sem mi vagyunk a legnépesebb csapat. A mi nagy előnyünk, hogy külön szakemberünk van akár a karos­szérialakatos munkára vagy éppen az autóvillamosságra. Ezek a srácok ezt nem feltétlenül főállásban csinálják, hanem valamelyik telephelyen dolgoznak ebben a szerepkörben. Viszont a saját szakterületükön dolgoznak, míg mondjuk a többi csapatnál lehet, hogy van nyolc darab főállású ember, akik a versenyautót bütykölik, de ők nem annyira specifikusak. Mivel eddig egy csonka idény van mögöttünk, természetesen tapasztalat terén lemaradásunk van például a harmadik generáció óta versenyző német Hahn família tagjaitól – ismertette a szakember.

Fotó: Kiss Annamarie

A kamionversenyzés egy roppant látványos ága az autósportnak, hiszen több mint 5 tonnás versenygépek csatáznak kilincs a kilincsnek a pályákon. Mivel a technikai fejlődés töretlen, ezért az Európa-bajnokságon a szervezők igyekeznek mindent megtenni a versenyzők és a nézők biztonsága érdekében, például a kamionok sebességét 160 km/h-ban maximálják a pályán.

Szinte teljesen egyedi

Bakó Csaba, a Révész Truck Racing versenymérnöke már 12 éve foglalkozik ezzel a versenyággal, több csapatnál is dolgozott, így a tapasztalata nagy segítséget jelentett a gárdának.

Bakó Csaba | Fotó: Kiss Annamarie

– Ez egy prototípusszak­ág, tehát nem utcai gépet alakítunk át, hanem gyakorlatilag a nulláról, darabról darabra építjük a vasat – hívta fel a figyelmet Bakó Csaba. – Ami megmarad, az a szériából a 16 fokozatú kézi kapcsolású manuális váltó, az alvázból a gyári hossztartók, illetve a kabinnak a legkülső formája. A futóművünk, az első-hátsó hidunk utcai alapú, de nagyon erős módosításokon esik át, ezeken felül a többi tartozékra azt mondhatom, hogy teljesen egyedi. A mi gépünk szíve egy 12 400 köbcentis soros, hathengeres turbódízelmotor, amelynek 5500 Nm a nyomatéka, és a belseje elég hasonló egy szériamotoréhoz. A technikai szabályzat miatt nagy csodákat nem lehet tenni, eleve van egy 63 milliméteres szűkítő a motoron, így az élcsapatoknál mindenkinek 1150-1200 lóerő a csúcsteljesítménye. Mivel a sorozatban nem álló, hanem repülőrajt van, nekünk a 60-ról 160-ra gyorsulás a fontos, ezt nagyjából 7 másodperc alatt éri el a kamion, ami egy 5,3 tonnás gépnél elég jó szám – szögezte le a versenymérnök.

Papp Zsolt | Fotó: Kiss Annamarie

Bakó Csaba és a csapat alkatrészekkel kapcsolatos kéréseit Papp Zsolt műszaki vezető igyekszik teljesíteni. A szakember elmondta, bár rengeteg alkatrész van a világon, ezek közül nem mindegyik használható versenyzéshez, és ha még ráadásul kizárólagos használatra is le van védve, előfordul, hogy a nagy feladatot nem a logisztika jelenti, hanem a megfelelő minőségben helyettesítő tartozék felkutatása.

– Olykor a korábbról felhalmozott tapasztalataink alapján én teszek javaslatot egy szerintünk beváltabb alkatrész kipróbálására. Ezeket a tartozékokat leginkább a teszteken tudjuk ellenőrizni, tavaly háromszor – egyszer reptéren, kétszer a Hungaro­ringen – teszteltünk, remélem idén is legalább ennyiszer tudunk majd. Az idei esztendőben főleg az esős körülményekre szeretnénk rámenni, ennek érdekében – például a geometria terén – átalakítottunk pár dolgot a gépen. Ebben az a kihívás, hogy a változtatások közben ne menjenek a száraz viszonyok közötti teljesítményünk rovására – mondta Papp Zsolt.

Fotó: Kiss Annamarie

Cél a dobogó teteje

A mostani változtatásokra azért volt szükség, mert tavaly nedves körülmények között nem volt tesztelve a kamion, ráadásul a kialakítása miatt a gép olyan konstrukció lett, amely szárazon működött kiválóan. A tavalyi két versenyhétvége mindegyikén volt példa esős versenyre, és bár az eredmények azt mutatják, ezeken is remekelt Kiss Norbert, a pilóta nem egészen érezte komfortosan magát a volán mögött.

– Ezek nagyon trükkös dolgok, mert nem úgy kell elképzelni, hogy tekerünk egy csavaron, és onnantól minden át van állítva, hanem az autót kell megépíteni úgy, hogy átállítható legyen – osztotta meg Keczán István. – Tavaly a versenytársak nem mindegyike fogadott minket kitörő boldogsággal, és az első, csehországi versenyhétvége alatt több, nem hivatalos óvást is nyújtottak be ellenünk. De nyugodt szívvel álltunk többedjére is a vizsgálatok elé, mert tudtuk, hogy nem csaltunk, az autónk szabályos, és ez be is bizonyosodott.

„Tavaly mi voltunk a leggyorsabbak, ebből idén sem szeretnénk alább adni, így egyértelmű cél az Európa-bajnoki cím csapatban és egyéniben is”

– vázolta a főkonstruktőr.

Fotó: Kiss Annamarie

Magyarországon is

Az idei sorozat a tervek szerint hét versenyhétvégéből áll majd, mindegyik állomáson négy futamot (kettőt-kettőt, szombaton és vasárnap) rendeznek. A szezonnyitót a Hungaroringen tartják június 12–13-án, remélhetőleg már majd nézők előtt.

Visszaadni a közösségnek

Tasó László országgyűlési képviselőről köztudott, hogy nagy barátja a sportnak, így annak idején örömmel vette hírét a csapat létrejöttének.

– A sport, a mozgás mindig meghatározó volt az életemben. Ahogy annak idején engem is segítettek az edzőim, ugyanúgy a magam eszközeivel később én is igyekeztem támogatni minden olyan sportkezdeményezést, ami a megye és a környéke javát szolgálja. Mindig nagyra tartottam azokat az embereket, akik a saját munkájuk, életük mellett a közösség érdekében is cselekedtek. Ahogy Arnold Schwarzenegger mondta,

„mindig vissza kell adni annak a közösségnek, ahonnan jöttél, és ahol támogattak.”

Ezért is örülök a Keczán István, Révész Bálint és Kiss Norbert kamion Európa-bajnok fémjelezte csapatnak, hiszen egy 100 százalékban magyar gárda önerőből ér el nemzetközi sikereket, öregbítve hazánk és a térség jó hírnevét – mondta el Tasó László.

Kiss Norbert | Fotó: Kiss Annamarie

Gondolnak a jövőre is

A Révész Truck Racing Team egy első lépés egy átfogó motorsportprogram fölépítésében. Ez okból névváltoztatás is lesz, melyet májusában jelent be a Révész cégcsoport. A csapat idén a Formula–4 és a gokart-világbajnokság felé is nyit, a tervek szerint saját versenyzőket indít mindkét sorozatban. Emellett felkarolják az utánpótlást is, melynek részeként például kiterjedt szimulátorképzést szeretnének megvalósítani. – Kiss Norbinak azért is volt tavaly 40-es a száma, mert a Révész cégcsoport 40 éve alakult egyszemélyes vállalkozásként – mutatott rá Kozák Attila csapatvezető. – A tulajdonos Révész Bálint mindig is megszállottja volt a technikai sportoknak, maga is ralikrosszozott. Az utánpótlás-nevelés különösen szívügye, ezért szeretnénk egy olyan utánpótlás-nevelési folyamatot elindítani, aminek több év múlva érhet be a gyümölcse. A paletta tartalmazná a gokartozást, a szimulátorozást, a formaautózást, a rali­krosszt és kamionversenyzést. Utóbbinál az elektromosságé a jövő, így előrehaladott tárgyalásokat folytatunk az első elektronikus versenykamionunk megépítéséről.

Bakó Csaba (balról) és Keczán István | Fotó: Kiss Annamarie

Megérteni az egész működését

Kiss Norbert már az elejétől bekapcsolódott a jármű fejlesztésébe. A klasszis pilóta a sokéves ismeretségüknek köszönhetően remek párost alkot Bakó Csabával, az évek alatt számos ötletet, fejlesztést valósítottak meg együtt a mindenkori versenygépeken.

– A fizikai megvalósítást már a szerelőimre hagyom, egyrészt ők képzett szakemberek, másrészt nem is vagyok benne annyira ügyes. Ettől függetlenül természetesen próbálom maximálisan megérteni az egész működését, főleg azokét a részelemekét, amelyek nekem mint pilótának a legfontosabbak: a kormányzás, a futómű és a fékek működése. A pályán én megyek a géppel, és a nap végén nekem kell megmondanom, hogy most jó-e, vagy nem. Lehet bármilyen jó mérnök Csabi, neki nagyon nehéz dolga lenne a pálya széléről, pusztán az adatokból megállapítani, hogy most mi a baj, mi a nehézség, mit is csináljunk. Ebben szerencsére segít az immár tízéves kamionos versenytapasztalatom. Csalódott voltam, hogy tavaly nem hirdettek végül eredményt, hiszen január óta rengeteget dolgoztunk a teammel, amely nemcsak komoly anyagi befektetéssel járt, hanem sok áldozattal a csapattagok részéről is. Azon a két versenyhétvégén így is kiderült, hogy mi vagyunk a leggyorsabbak a mezőnyben, remélem ez idén is így lesz. Ismerve a csapat és a támogatók elhivatottságát, biztos vagyok benne, hogy ezen nem fog múlni a siker.

MSZ

Borítókép: A csapat és a támogatók egy része, köztük Papp Zsolt (első sor, balról az első), Kozák Attila (harmadik a sorban), Tasó László (negyedik), Keczán István (ötödik), Kiss Norbert (hatodik), valamint Bakó Csaba (hátsó sor jobb széle)

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában