Száguldó cirkusz

2023.03.03. 07:24

Baumgartner Zsolt bízik benne, hogy lesz még magyar a Forma–1-ben

A Minardi egykori pilótája elmondta, hogy hatalmas különbség van a mostani és 15-20 évvel ezelőtti gépek között.

Baumgartner Zsolt és mögötte Michael Schumacher 2004-ben, a Hungaroringen | Forrás: MTI-archív

A hétvégén ismét útjára indul a száguldó cirkusz, a Formula–1 2023-as világbajnoki szezonja. 2021-ben elképesztő végjátékban taszította le Max Verstappen Lewis Hamiltont a trónról, majd a holland pilóta tavaly megvédte címét. Az idén Bahreinben kezdődik a rekordszámú, 23 futamot felvonultató szezon.

Ennek kapcsán a Forma–1 történetének egyetlen magyar versenyzője, a debreceni születésű Baumgartner Zsolt nyilatkozott a HAON-nak. – Hullámzó volt az előző idény, erősen kezdett a Red Bull, de aztán felzárkózott a Mercedes és a Ferrarinak is volt egy-egy jó versenye az év első felében.

Hasonlót várok idénre is, az osztrák istálló meggyőzően indít majd, de a Ferrariban van potenciál, hiszen az év második felére stabilabbak lettek.

Kérdés, hogy kik érhetnek még oda az élmezőnybe, az előzetes esélylatolgatások alapján az Aston Martin előreléphet. Ettől függetlenül én azt várom, hogy ugyanaz a három csapat küzd majd a világbajnoki címért – mondta. 

Max Verstappen (balra) és Lewis Hamilton állhatnak ennek az idénynek a középpontjában | Forrás: AFP-archív
Fotós: AFP

A brit Lewis Hamilton jelenleg hétszeres világbajnok holtversenyben Michael Scumacherrel. – Hamiltonnak nehezen indult az előző éve, nagy nyomás alá került a gyengébb autó és a remeklő George Russell által. Vele egy elég kemény csapattársat kapott maga mellé, aki nem az a tipikus második számú pilóta, mint korábban akár Valtteri Bottas is volt. Hamilton azonban a második félévre megerősödött, ha ez a lendület kitart, akkor ő sok mindenre képes lehet – hangsúlyozta. 

A már említett Michael Scumacher 2004-ben szerezte meg hetedik világbajnoki címét a Ferrarival, abban az idényben Baumgartner Zsolt a Minardi pilótája volt. – Két évvel korábban beállította, majd meg is döntötte Juan Manuel Fangio ötszörös vb-győztes csúcsát.

Akkoriban ezt a hetes számot mindenkinek emésztgetnie kellett, és meglehetősen elérhetetlennek tűnt az, hogy ezt majd valaki megdöntheti

Nyilván a mostani fiataloknak is ez a célkitűzése, azonban Schumacher utolsó győzelme óta átalakult a Forma–1, tavaly láthattuk, hogy az utóbbi években élen álló Mercedes dominanciáját is meg lehetett törni – fogalmazott.

Baumgartner Zsolt | Forrás: Nemzeti Sport-archív

Az egykori versenyző szerint manapság nincs akkora különbség az egyes istállók autói között, mint a 2000-es években. – Akkor rengeteget számított az erőforrásbeli és anyagi fölény, amivel az élen álló csapatok rendelkeztek. Most kicsit más a helyzet, nyilván a minél több motorral rendelkező gyártóknak van egyfajta előnye, de az autók egyedi tervezésűek, ezért fordulhat elő, hogy a kisebb istállóknak is vannak kiugró eredményeik – fogalmazott.

Baumgartner Zsolttól azt is megérdeklődtük, hogy milyen különbségeket lát az anno általa vezetett és a mostani autók között. – Teljesen másképp tapadnak most, mert aerodinamikailag nagyon sokat fejlődtek. Közben a motorteljesítmény más, mint abban az időben.

Igazán a kanyarsebesség nőtt meg azóta, ezért tudnak egy technikás pályán most is hasonló köridőket futni, mint 15-20 évvel ezelőtt.

Sokat számítanak a szélesebb gumik, és azok a szabálymódosítások, amelyek lehetővé teszik, hogy nagyobb leszorítóerővel számoljanak a csapatok – fogalmazott.

A 2004-es idényében hazánk egyetlen forma–1-es pilótája és a mezőny 18 nagydíjon vett részt, ebben az évben már 23 hétvégén állnak rajthoz a versenyzők. – Ez egy nagy különbség, annak idején Ecclestone úrnak még csak a 20 volt a vágyott célja.

Ez logisztikailag és sok szempontból egy hatalmas megpróbáltatás a csapatnak és versenyzőknek is. 

A 2021-ben bevezetett költségsapka miatt gazdasági szempontból is kihívás, hogy minden hétvégén úgy jelenjen meg az istálló, ahogy szeretne, de mellette még a fejlesztésekre is jusson keret – jegyezte meg.

Idén a hetedik idény rajtol el, amióta az amerikai Liberty Media átvette a száguldó cirkuszt Bernie Ecclestone-tól. Baumgartner Zsolt szerint a váltás óta nézők kiszolgálása még nagyobb hangsúlyt kap, mint korábban.

Úgy véli, ez jót tett a nézettségi számoknak, azonban a pilótáknak nem mindig tetszik, mert rájuk olyan kötelezettségeket ró, amik plusz terhet jelentenek rájuk nézve.

A Minardi egykori versenyzője elmondta, hogy a munka és a család mellett egyre kevesebb ideje van a versenyzésnek hódolni. – Tavaly Silverstone-ban volt egy jótékonysági rendezvény, amelynek keretein belül Demon Hill-lel két üléses versenyautókkal voltunk jelen. Ha van felkérés és lehetőség, akkor ilyeneket szívesen vállalok, de ezen kívül más autósportos tevékenységet nem folytatok – árulta el.

Ahogy már említettük, Baumgartner Zsolt volt az első és azóta is utolsó magyar Forma–1-es pilóta, aki azonban bízik benne, hogy a jövőben ez változhat. – Vannak ígéretes versenyzőink, a Forma–3-ban Tóth László, ha előrébb tud kerülni a mezőnyben, akkor neki lehet esélye.

Nyilván ez egy hosszú út, mert ezekben a sorozatokban rendszeresen a legjobb 10-be kell kerülni a fentebb lépéshez

– hívta fel a figyelmet. Hozzátette, jelenleg ez egyáltalán nem egy könnyű út.

A Bahreini Nagydíj hétvégéje pénteken indul két szabadedzéssel, szombaton vár még egy gyakorlás a pilótákra a 16 órától kezdődő időmérő előtt, a futam pedig vasárnap 16 órakor veszi kezdetét. 

Bakos Attila

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában