2008.03.19. 08:56
Tokajt is kikerülhetik a jövőben
<p>Tokaj, Sátoraljaújhely - Az elmúlt évek során Tokajt szinte váratlanul elözönlötte a kamionforgalom. Emiatt is kormánydöntés született a Tokaj elkerülő 38. számú főközlekedési út megépítéséről.</p>
Az elmúlt évek során Tokajt szinte váratlanul elözönlötte a kamionforgalom. A hazánkkal szomszédos államok gazdasági növekedése olyan mértékben növeli az áruszállítás dinamikáját, hogy a városi átkelése szakaszon félévente 15-25 százalékkal nő a kamionok száma. Ezeket a megállításokat támasztják alá a sátoraljaújhelyi határállomásnál, illetve a városban mért adatok is.
Rendszerben gondolkodva
Nem véletlen, hogy Sátoraljaújhely városba hívta össze Felsmann Balázs szakállamtitkár a megye közlekedésfejlesztéséről szóló polgármesteri fórumot. A szakállamtitkár elmondta, a tárca a lokális beavatkozások helyett a közúti közlekedés-fejlesztésben a rendszerekben történő gondolkodásnak híve. Így komoly fejlesztések várhatók Sajószentpéter – Kazincbarcika térségen és Sátoraljaújhely körzetében.
A távlati megoldások tekintetében súlyponti helyként jelölte meg Tokaj és térsége közúti tehermentesítését. A városon átmenő 38. sz. út elkerülésére a Tárca megbízásából az UTIBER több mint hat műszaki megoldást vizsgáltatott meg. Ezek közül nagy szakmai körültekintéssel a 2/a változatot választották ki, amely változat a kormány pozitív döntése folytán, hamarosan bekerül a Parlament elé, az Országos Területrendezési Terv módosítása tárgykörébe.
Üröm az örömben
- Körülbelül másfél évvel ezelőtt találkoztam Felsmann Balázzsal viharos körülmények között – mondta a fórum után Májer János, Tokaj polgármestere. - A vihart a kilátástalanság és a tehetetlenség érzete keltette. Felsmann Balázs konstruktívan és meglepő empátiával állt a megoldás előkészítéséhez. Ez az államtitkári magatartás az elmúlt egy évben alkotó munkává formálódott. Az, hogy a 2/a változat kerül be a rendezési tervbe, évtizedekre megoldja Tokaj és térsége közlekedési problémáját. Az is megnyugtat, hogy nemcsak a város látja majd ennek a hasznát, hanem a kistérség taktaközi települései és a szomszédos Szabolcs megyei települések is. Üröm az örömben, hogy az új nyomvonalterv megvalósulása nem várható a 2013-ig tartó uniós ciklusban, miközben a forgalom a jelenlegi 38-as út városi átkelési szakaszán az elviselhetetlenségig fokozódik.
Tokaji rémálom
- A közlekedés a 38. számú út mai városi átkelési szakaszán rémálom – tette hozzá Májer János. – Ezért a városi önkormányzat 3 millió forintot biztosított a helyi rendőrség számára egy hordozható lézeres sebességmérő berendezés beszerzésére, hogy a kamionok száguldását tudják enyhíttetni a szűk átkelési szakaszon.
Érvek |
Egyebek mellett a következő érvek szóltak-szólnak a 2/a változat mellett: Ez a nyomvonal közelíti meg legjobban, így lerövidül az elkerülő út hossza, amely a hatékonyság tekintetében kiemelkedő. 75 százalék feletti elkerülésre lehet számítani, a költségek szempontjából is ez a legcélravezetőbb megoldás, bár ez esetben sem lehet eltekinteni egy új Tisza-hídtól és ártéri hidaktól. Szintén a változat pozícióját erősíti, hogy nemcsak a dél-hegyaljai települések forgalmi terhelését mérsékli, hanem lehetőséget nyújt a taktaközi és szabolcsi falvak főútra történő felfűzésére. |
Szűk utakon |
Májer János elmondta, nemcsak az útkeresztszelvény szűk, hanem maga a terület is. Ráadásul a város földrajzi fekvése miatt, a jelenlegi út mellé kellett telepíteni a 150 ágyas Időskorúak Otthonát, a Városi Mentőállomást, a Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskolát (ahol naponta 1000 ember fordul meg), itt épül a 15 települést kiszolgáló Járó-beteg Szakellátó Intézmény, a Patkó-bánya – Fesztivál katlan, a maga 2700 fős befogadó képességével, és a Bodrog-parton egy 170 ágyas négycsillagos szálloda. Ma ezen az úton nincs buszöböl, járda, komoly csapadékvíz-elvezetés (a hegy tőszomszédságában), a közvilágítási korszerűtlen oszlopsoron – néhol máig - magán ingatlanokon halad. |
Kapcsolódó cikkek: