Magyarország

2008.05.05. 14:32

Érettségi 2008 - a tételek

<p>Hétfő reggel rendben megkezdődtek az írásbeli érettségik, rendkívüli eseményről nem érkezett bejelentés.</p>

Petelei István "A könyörülő asszony" című novellájának elemzése, Berzsenyi Dániel és Vas István egy-egy versének összehasonlító elemzése, valamint érvelés Ancsel Éva egyik műve alapján - ezek voltak a "kifejtős" tételek idén a középszintű magyar nyelv és irodalom érettségin.

Az emelt szintű feladatsor Ottlik Géza "A Nyugatról" szóló esszéjének egy részletére és József Attila "Ha a hold süt..." című versére épült - közölte az oktatási tárca hétfőn.

A középszintű érettségi első része a szövegértés volt. A feladat szövege egy, a Mindentudás Egyetemén elhangzott előadás kapcsán született interjú volt Nádasdy Ádám nyelvésszel a nyelv változásáról. A feladatok részben a beszélők és a közvélekedés álláspontjának tisztázására (például szegényedik vagy gazdagodik-e a magyar nyelv), részben az interjú szövegére, a benne előforduló szóképek megértésére irányultak. A diákoknak 60 perc állt rendelkezésükre, és maximum 40 pontot kaphatnak a feladatért.

A szövegalkotási feladatra 180 percük volt az érettségizőknek. 60 pontért egy érvelés és két műelemzés közül választhatták a diákok. Az érvelési feladat Ancsel Éva egy bekezdése alapján annak kifejtése volt, hogy a technika 20-21. századi eredményei hogyan befolyásolják az egyén önálló gondolkodását, mennyiben erősítik, illetve gyengítik a gondolkodás eredetiségét - miként változnak például kulturális szokásaink a készen kapott elemektől.

A másik lehetőség Petelei István A könyörülő asszony című novellájának elemzése volt. A szaktárca közlése szerint elsősorban a mű lélektani folyamatainak, illetve az azokat megjelenítő eljárásoknak kibontását várják azoktól, akik ezt választották. A harmadik téma egy összehasonlító műelemzés volt, Berzsenyi Dániel Horác című és Vas István szintén Horatiust idéző, Vides ut alta stet (Látod, hogy áll mély hóban...") című versének összevetése. A feladat a jól érzékelhető közös motívumok hasonló és eltérő felhasználásának bemutatását kérte! .

Az emelt szintű írásbeli érettségin 4 óra állt a vizsgázók rendelkezésére. Ezalatt négy különböző feladatot kellett megoldaniuk, összesen 100 pontért. A 40 pontos nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor Ottlik Géza "A Nyugatról" szóló esszéjének egy részletére épült. A feladatok egy része a vizsgázók szövegértését tesztelte, más részük a szöveg kapcsán feltett kérdésekkel az irodalmi és nyelvi műveltséget vizsgálta. A 25 pontot érő műelemzési feladat József Attila "Ha a hold süt..." című versén alapult, amelyben a tavasz motívum sajátosságait, az évszaknak a szokásostól eltérő megjelenítését kellett feltárni.

A reflektálás (20 pont) Borgesnek egy metaforákról szóló tanulmányrészletét ismertette, s arról várt a vizsgázótól saját, irodalmi példákkal is igazolt véleményt. A negyedik feladat (15 pont) egy fiktív olvasói levél megírása volt egy elképzelt szerkesztőségnek arról, hogy a felszínes, igénytelen cikkek terjedése káros következménnyel is járhat.

Helyesírási szótárt mindkét szinten lehetett használni. Az ennek ellenére előforduló hibák miatt az elérhető 100 pontból akár 15-öt is lehet veszíteni - emlékeztetett a szaktárca.

Hétfő reggel rendben megkezdődtek az írásbeli érettségik, rendkívüli eseményről nem érkezett bejelentés. Magyar nyelv és irodalomból középszinten 1130 helyszínen 83 109 vizsgázó, emelt szinten 55 helyszínen 2357 vizsgázó tett érettségi vizsgát.

Magyar mint idegen nyelvből középszinten 33 helyszínen 60 vizsgázó, emelt szinten 6 helyszínen 31 vizsgázó érettségizett.

Kicsit utánanéztünk két szerzőnek, mert igencsak bajban voltunk Petelei István és Ancsel Éva neve hallatán.

Petelei István: a meg nem értett zseni?

"Furcsán vagyunk Peteleivel: akinek valami kis köze van irodalmunkhoz, akkor is tudja, hogy a legelsők sorában van a helye, hogy világirodalmi méretekkel mérve is a századforduló legnagyobb elbeszélői közé tartozik, ha történetesen alig olvasott tőle egy-két novellát, sőt talán még akkor is, ha nem olvasott tőle semmit. Ugyanakkor az olvasó nagyközönség, az irodalom címzettje manapság már a nevét sem ismeri, holott Peteleinek mindiglen fontosabb volt az olvasó, mint az irodalmi szakember. És volt is jó néhány év úgy a múlt század legvégén, amikor a közmegbecsülésben versengett a legnépszerűbbekkel. Igaz, mindig is az igényes olvasmányokat igénylők írója volt, azoké, akik elviselik, ha az író az élet komorságait, bánatát, lélekzavarodását szembesíti velük. Alighanem Petelei az egész magyar irodalom legnyomasztóbb írója, még remekmívű szatíráiban is; soha nálunk ilyen humortalan szatírákat nem írtak. Az a búskomorság, amelyet az elmegyógyászat "mániákus depressziónak" nevez, s amely végül is a tébolyultságig hatalmasodott el az írón, rásüti bélyegét egész zordon életművére. Petelei nem "szórakoztat", még kevésbé "mulattat" - Petelei meggyötri az olvasót, de olyan művészi színvonalon, hogy lesújtva egyben felemeli a lelket.

Forrás: http://mek.niif.hu

Ancsel Éva (Bp. 1927. máj. 23.–Bp. 1993. máj. 1.):

Filozófus, egy. tan. (1978–), a filozófiai tud.-ok kandidátusa (1973), majd doktora (1977), az MTA tagja (l. 1985, r. 1990). Középisk.-i (1950–), majd tanítóképző int.-i tanár (1960–), a Gyógyped.-i Tanárképző Főisk. docense (1968–), az ELTE bölcsészettud.-i kara filozófiai tanszékének oktatója (1970–). Esztétikai és tört.-filozófiai munkássága mellett különösen jelentősek etikai tanulmányai, amelyek ped.-ok nemzedékeinek gondolkodását befolyásolták. Nagy szerepet játszott a középisk.-i filozófiaokt. megvalósításában és ált. a filozófiai műveltség terjesztésében. Munkásságát Áll. Díjjal (1983) és SZOT-díjjal (1986) ismerték el. – F. m.: Művészet, katarzis, nevelés. Bp. 1970.; A szabadság dilemmái. Bp. 1972.; A megrendült öntudat mítoszai. Bp. 1974.; Töredékek az emberi teljességről. Bp. 1976.; Történelem és alternatívák. Bp. 1978.; Írás az éthoszról. Bp. 1981.; Éthosz és történelem. Bp. 1984.; Etikai tanulmány a tudásról és a nem-tudásról. Bp. 1986.; Az aszimmetrikus ember. Bp. 1989.; Az ember mértéke vagy mérték-hiánya. Bp. 1992.; Az élet mint ismeretlen történet. Bp. 1995.

Forrás: http://human.kando.hu

  • Hogy jól sikerüljön az érettségi
  • Puska mustra
  • Hiller szerint sikeres a kétszintű érettségi
  • Mi jár a tételek idő előtti felbontásáért?
  • 85 ezren vizsgáznak ma magyarból
  • Érettségi 2007 Érettségi 2007.05.07. Szóbeli érettségi 2007.06.07. Érettségi Szent József Gimnázium 2007.05.10  Érettségi 2007.05.08. Megkezdődtek a szóbeli érettségi vizsgák 2007.06.07. Megkezdődtek az írásbeli érettségi vizsgák 2007.05.07.
  • Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!