2008.09.03. 09:19
Néhány új közlekedési szabály heteken belül életbe léphet
<p>Kondorosi Ferenc kormánybiztos tervei szerint heteken belül életbe léphet a nyáron javasolt új közlekedési szabályok egy része.</p>
A korábbi 8 változtatási tervből néhány kikerült, másokon még gondolkodnak a szakemberek. Megmarad viszont a gyalogosokat védő, a rendszám nélkül autózókat érintő szigorítás, a teherautók előzését bizonyos pályaszakaszokon tiltó változtatás és az, hogy a 12 év alatti kerékpározó gyermekeknek kötelező lesz bukósisakot viselni.
Szakemberek elkészítettek egy teljesen új Kreszről szóló javaslatot, de ennek bevezetése hosszabb távú kérdés. Mint a Független Hírügynökség már hírül adta, a nyáron Kondorosi Ferenc, az Új Rend kormánybiztosa szakértőkkel folyamatosan egyeztetett a közlekedési szabályok változtatásáról. Az eddig összesen nyolc változtatási terv egy része a Kreszt érinti és rendeletben szabályozható, egy törvénymódosítást igényel és van olyan, amelyikhez csak táblákat kell kihelyezni.
A korábban tervezett nyolc változtatás között szerepel, hogy az autós köteles legyen megállni a zebránál, ha ott gyalogos áll. A rendőr mérlegelés nélkül elvegye a rendszám nélkül autózók jogosítványát. 12 év alatti kerékpárosok kötelezően használják a bukósisakot. A teherautósok ne előzhessenek bizonyos pályaszakaszokon. Helyezzék az objektív felelősség körébe a buszsávok és mozgáskorlátozott-parkolók jogosulatlan használatát. Tervezik a próbajogosítvány bevezetését is.
Kondorosi Ferenc a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy szeretné mihamarabb lezárni az egyeztetéseket, mert folyamatosan új kérdések kerülnek elő, ami a már elfogadott tervek megvalósítását hátráltatja.
Tervei szerint heteken belül bevezethetik a gyalogátkelőhelyeket védő, illetve a rendszám nélkül - vagy rosszul felhelyezett rendszámmal - autózókat érintő szigorítást és azt az új szabályt, hogy a 12 év alatti kerékpárosok kötelezően viseljenek. Bevezetik azt is, hogy a teherautósok bizonyos útszakaszokon ne előzhessenek, de ehhez nem szükséges módosítás, csak táblák kihelyezése. A Nemzeti Közlekedési hatóság most modellt készít, hogy pontosan hol képzelhető el ez a szigorítás, ami egyébként az autópályák áteresztő képességét javítaná.
A közlekedésbiztonsági szakértők elvetették a javaslatot, hogy a motorosok a piros lámpánál előre mehessenek és a "rajtvonalról" indulhassanak. A szakértők szerint Magyarországon nincs meg a külföldön egyébként létező, az útra felfestett úgynevezett motoros boxok hagyománya. Ezeken a felfestett négyzeteken gyülekezhetnének a motorosok, ezek nélkül azonban ennek a tervnek a bevezetése balesetveszélyes.
A mozgáskorlátozott parkolók illegális használata sem kerülhet be az objektív felelősség körébe. Az ilyen parkolót ugyanis szintén felfestés jelzi és ha ezen kocsi áll, a szabálysértés nem dokumentálható.
Kondorosi Ferenc szerint még nem lefutott kör, hogy a buszsáv jogosulatlan használata bekerül-e, vagy nem az objektív felelősség alá. A kormánybiztos szerint ennek van lehetősége, mert a már ebbe a körbe tartozó autópálya-leállósáv nem sokban különbözik a buszsávok "jogállásától".
Tervezik ezeken felül a próbajogosítvány bevezetését a 17-25 éves kor között, illetve kötelezővé tennék a pszichológiai vizsgát. Kondorosi Ferenc elmondta, hogy a jogosítvány-szerzés szigorítása világtendencia, amit érdemes követni, mert a fiatalok felelősségérzetét növeli.