2018.04.15. 09:19
Megéri váltani nyári gumiabroncsra
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Ideális helyzetben általában a húsvét utáni időszakban indul meg a nyári abroncsok cseréje.
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - Ideális helyzetben általában a húsvét utáni időszakban indul meg a nyári abroncsok cseréje.
Nem minden autótulajdonos gondolja át ennek fontosságát, és a nyári időszak során is fennmaradnak a téli abroncsok. Ezzel nem csupán a biztonságukat veszélyeztetik, hiszen hosszabb fékúttal kell számolni, de idő előtti elhasználódással is. Nem mellesleg romlik a vezetési élmény, hiszen az abroncsok nagyobb zajjal futnak nyári társaikhoz képest. A csere szükségességére a Hankook szakértői figyelmeztetnek és el is mondják, hogy miért.
Fontos paraméterek
A nyári és a téli abroncsok cseréjének természetesen megvan a maga oka. Eltérnek egymástól fontos paraméterekben, legyen szó a mintázatról vagy akár az összetételről.
Összetevőiknek köszönhetően a téli abroncsok 7 Celsius-fok alatt is megőrzik rugalmasságukat, emellett ezek futófelületén apró lamellákat alakítottak ki, amelyekkel havas úton stabilabban lehet tartani a gépjárművet. Ami azonban télen előnyt jelent, az nyáron kellemetlen meglepetéseket okozhat.
7 fok fölött kemény a téli gumik élete
A téli abroncsok puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik. A futó keverék túlzott melegedése és a sűrű lamellás mintázat miatt melegben jelentős teljesítménycsökkenést fogunk tapasztalni. Megnő a féktáv, a kanyarstabilitás jelentősen romlik, emellett alulkormányzott lesz az autó. Egy kiélezett forgalmi helyzetben – amikor gyors irányváltásra vagy erős fékezésre van szükség – igen kellemetlen eredményt hozhat.
Sokan negatívumként csak az idő előtti elhasználódásra gondolnak, pedig sokkal fontosabb a teljesítménycsökkenés hatása. A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Minden tulajdonságuk a száraz és vizes aszfalton való tapadást és a stabilitást szolgálja. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, mint a téli abroncsokat. Gondoljunk csak bele, milyen hőterhelés éri nyáron az 50-60 fokos aszfalton azt a téli abroncsot, melynek téli körülmények között az üzemi hőfoka maximum 10-20 Celsius-fok. A gyors kopás és a magasabb üzemanyag-fogyasztás csak a „hab a tortán”.
Kárba vész a vezetési élmény
Akármennyire is napi használatban van a gépjármű, a vezetési élmény meghatározó része marad az utazásnak. A téli abroncs használatának egyik kézzelfogható jele melegben a már alacsonyabb sebességnél is érzékelhető magasabb gördülési zaj. Emellett a vezetési élményhez sokunk számára az is hozzátartozik, hogy az autó az elvárásainknak megfelelően viselkedik: egyértelmű kormányreakciók, az autó teljesítményéhez mérhető gyorsulás és fékhatás vagy a megfelelő kanyarstabilitás. Nem véletlenül használnak az autóversenyzők is a hőmérsékletnek megfelelő gumikeverékű abroncsokat.
Kezdjük az alapoknál, mint például a méret, a terhelési (maximális terhelhetőség) és a sebesség index (megengedett legnagyobb sebesség). Az abroncs terhelési- és sebességindexe nem térhet el lefelé a gyári első szerelt abroncsétól. Téli gumiknál minimálisan csökkenthető ugyan a sebességindex, de a terhelési ott sem. Fontos, hogy nyári felkészülés esetén mindkét értéknek stimmelnie kell. Ideális esetben négy abroncsot cserélünk, ilyenkor könnyű a dolgunk. Ha megfelel a kellő paramétereknek az új szett nyári abroncs, akkor szakszervizben kell felszereltetnünk.
Kell a szakértő szem
Egy jó szakember naponta találkozik olyan esetekkel, melyekkel a gépjármű tulajdonosa talán soha. Ezért minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakértővel az abroncsainkat a lehetséges sérülések, rendellenességek végett. A 10 évnél öregebb abroncsokat ne szereljük fel, függetlenül a maradék profilmélységtől. Mivel a futómű alapvetően befolyásolni tudja a gumiabroncsok kopását, így azok kihasználása és élettartamuk meghosszabbítása érdekében beállítás is szükséges lehet. A hibás futómű a teljesen új nyári abroncsokat is veszélyezteti, hiszen felgyorsítja azok elhasználódását.
Emellett érdemes az abroncs felszerelésekor a futómű ellenőrzését is elvégeztetni. Innentől már csak a legfontosabb van hátra: 2-3 hetente ellenőrizze a nyomást az abroncsokban, (hideg állapotukban) és élvezze a biztonságos autózást!
HBN
Erre figyeljen!
Minimum 1,6 milliméter
A hatósági előírásoknak megfelelően a gumiabroncs futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és nem mellesleg életveszélyes. Az abroncs kopásával folyamatosan nő az aquaplanning (vízen felúszás) esélye is. Ezért a Hankook a biztonságos közlekedés érdekében azt javasolja, hogy három milliméteres profilmélység elérésekor cseréljen nyári abroncsot.